سند رسمی لازم الاجرا چیست و اجرا آن چگونه است ؟

در حقوق کشور ما، اسناد رسمی به دو دسته تقسیم می شوند، و سپس اسناد رسمی ولازم الاجرا؛ طبق ماده 1287 قانون مدنی، اسنادی که در اداره ی ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنان و برابر مقررات قانونی تنظیم شده باشد را سند رسمی گویند و بر طبق تعریف آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور(مصوب ریاست قوه قضاییه در تاریخ 11/6/1387)، سندرسمی لازم الاجرا عبارت است از: سند رسمی یا عادی که بدون صدور حکم از دادگاه قابل صدور اجراییه برای اجرای مدلول سند باشد.

نحوه اجرای مفاد اسناد رسمی

اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا با مراجعه به مراجع صدور اجراییه آغاز میشودبه این ترتیب که مطابق موضوع مفاد سند مرجع صالح را انتخاب میکنیم که در ذیل به این مراجع اشاره میشود:

1-دفاتر اسناد رسمی که در مورد این موضوعات مرجع صدور اجراییه به حساب می آیند:

الف) چنانچه موضوع سند راجع به دیون و اموال منقول و املاک ثبت شده و نیز املاک مورد وثیقه و اجاره باشد.

ب) نسبت به اموال غیر منقول که ثبت دفتر املاک رسیده

ج) نسبت به مواردی که موجر با درخواست وصول وجه قبوض اقساطی تخلیه مورد اجاره را بخواهد

2-دفتر ازدواج و طلاق : در این موارد دفتر ازدواج و طلاق مرجع صدور اجراییه به حساب می آید، در مورد مهریه و تعهداتی که در حین عقد ازدواج و طلاق و رجوع شده باشد.

3-مرجع صدور اجراییه کلیه اسنادی که به موجب قانون میتوان آنها را اسناد رسمی لازم الاجرا دانست اداره ی ثبت و اسناد و املاکی صلاحیت دار میباشد که به چند مورد از موارد اسناد رسمی لازم الاجرا اشاره میشود:

بیشتر بخوانید :  اعتراض در هیات نظارت ثبت و شورای عالی ثبت

1.اجراییه مربوط به چک بانکی

2.اجرايیه قراردادهای بانکی

3.اجراییه اسناد عادی گیرندگان وام و …

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: امتیاز: )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست