دادپویان حامی

دعاوی تعزیرات: قوانین، مراحل و نکات مهم

دعاوی تعزیرات: قوانین، مراحل و نکات مهم
فهرست مطالب

سازمان تعزیرات حکومتی به منظور نظارت و کنترل دولت بر فعالیت های اقتصادی و لزوم کنترل و اجرای مقررات به ویژه در زمینه قیمت گذاری تأسیس گردید.

شعب سازمان تعزیرات حکومتی به مثابه یک دادگاه اختصاصی اداری که از ارکان سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می شوند، وظیفه رسیدگی به تخلفات مندرج در قوانین و مقررات از جمله قاچاق کالا، قاچاق ارز، عرضه کالا خارج از شبکه، احتکار، عدم اجرای ضوابط تعیینی دولت، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع، گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت، امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور، نداشتن پروانه کسب، نداشتن پروانه بهره برداری و سایر موارد مندرج در قوانین و هم چنین تخلفات و جرائم مربوط به حوزه های بهداشتی، درمانی، دارویی و سایر موارد را بر عهده دارد.

دعاوی تعزیرات حکومتی، دعاوی تخصصی به شمار می رود و استفاده از وکیل تعزیرات جهت آگاهی از قوانین و مقررات، جمع‌آوری مدارک ، مذاکره و مصالحه و پیگیری مستمر از نکات مهمی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا به نتایج مطلوبی در دعاوی تعزیرات حکومتی دست یابید.

با رعایت این نکات، و اخذ مشاوره حقوقی تعزیرات می‌توانید از حقوق خود به بهترین نحو ممکن دفاع کنید و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمایید.

 

در سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی به شکایات از چه قوانینی استفاده می شود؟

از جمله مهم ترین مقررات حاکم بر سازمان تعزیرات حکومتی در رسیدگی به تخلفات صنفی و تخلفات تعزیراتی اعم از قوانین،آئین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. قانون و آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی
  2. قانون امور گمرکی
  3. قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  4. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان
  5. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو
  6. قانون نظام صنفی
  7. قانون مقررات صادرات و واردات
  8. قوانین حوزه پولی و بانکی کشور
  9. قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور
  10. قانون مجازات اسلامی
  11. قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن
  12. قوانین و مقررات در حوزه بهداشت، درمان، دارو

 

انواع تخلفات تعزیراتی

تخلفات قابل شکایت و رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی به دو دسته تخلفات صنفی و تخلفات تعزیراتی تقسیم می شوند:

الف) تخلفات صنفی قابل شکایت و رسیدگی در تعزیرات حکومتی

تخلف صنفی مربوط به اعضای یک صنف و گروه مشخص است که چنانچه اعضای آن گروه قواعد مربوطه را نقض کنند، تخلف از مقررات آن صنف را مرتکب شده اند. بنابراین تخلف مربوط به حرفه و جایگاه حرفه ای وظایف فرد صنفی می باشد.

 

 تخلفات صنفی عمومی

  1. گران فروشی
  2. کم فروشی
  3. تقلب
  4. احتکار
  5. عرضه خارج از شبکه
  6. عرضه و فروش کالای قاچاق
  7. عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع
  8. فروش اجباری
  9. عدم درج قیمت
  10. عدم صدور صورت حساب

 

تخلفات بهداشتی قابل شکایت در تعزیرات حکومتی

  1. تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی بدون پروانه ساخت
  2. تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی بدون حضور مسئول فنی
  3. عدم درج مشخصات بهداشتی (تاریخ تولید، مصرف و شماره پروانه) بر روی کالا و محصولات
  4. عدم رعایت فرمول ساخت در تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی
  5. عرضه کالاهای فاقد پروانه ساخت
  6. عدم رعایت ضوابط بهداشتی از سوی تولیدکنندگان
  7. عدم رعایت ضوابط بهداشتی از سوی واردکنندگان

 

تخلفات درمانی قابل شکایت در تعزیرات حکومتی

  1. ایجاد موسسه پزشکی غیر مجاز توسط افراد غیر متخصص
  2. ایجاد موسسه پزشکی غیر مجاز توسط افراد متخصص بدون پروانه کار
  3. خودداری بیمارستان ها از پذیرش بیماران اورژانسی
  4. دریافت وجه اضافه مازاد بر تعرفه های پزشکی
  5. ایجاد یا ارائه خدمات مازاد بر احتیاج بیماران
  6. به کارگیری متخصص فاقد مجوز قانونی کار در موسسات پزشکی
  7. به کارگیری افراد فاقد صلاحیت حرفه ای در موسسه پزشکی
  8. ترک موسسه پزشکی توسط مسئول فنی
  9. تعطیلی غیر موجه مطب یا موسسه پزشکی
  10. نپذیرفتن بیماران توسط پزشکان و موسسات پزشکی

 

تخلفات دارویی قابل شکایت در تعزیرات حکومتی

  1. عرضه و فروش داروی فاقد پروانه ساخت یا مجوز ورود
  2. تأسیس داروخانه فاقد پروانه
  3. عرضه و فروش دارو در داروخانه بدون حضور مسئول فنی
  4. عدم حضور مسئول فنی در داروخانه
  5. تهیه دارو توسط داروخانه از شبکه های غیر رسمی
  6. عدم ارائه دارو توسط داروخانه در قبال نسخه پزشکی
  7. گرانفروشی دارو، لوازم بهداشتی، آرایشی، لوازم پزشکی و غذای کودک
  8. عدم درج قیمت دارو در نسخه بیمار
  9. نگهداری، عرضه و فروش داروی فاسد یا تاریخ گذشته
  10. عرضه کالاهای غیر دارویی، بهداشتی، آرایشی و لوازم پزشکی و غذایی کودک توسط داروخانه
  11. امتناع از عرضه کالا توسط داروخانه
  12. تعطیلی غیر مجاز داروخانه
  13. عدم صدور فاکتور و گرانفروشی ملزومات پزشکی توسط شرکت های توزیعی

 

جرائم مربوط به قاچاق قابل رسیدگی در تعزیرات حکومتی

  1. قاچاق کالا
  2. قاچاق ارز
  3. قاچاق طلا
  4. قاچاق فرآورده های سوختی
  5. قاچاق ماینر
  6. جرائم در حکم قاچاق

 

ب) تخلفات تعزیراتی قابل شکایت و رسیدگی در تعزیرات حکومتی

  1. گرانفروشی
  2. کم فروشی
  3. تقلب
  4. احتکار
  5. عرضه خارج از شبکه
  6. عدم درج قیمت
  7. اخفاء و امتناع از عرضه کالا
  8. عدم صدور فاکتور
  9. عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع
  10. عدم اجرای تعهدات واردکنندگان در قبال ارز دریافتی و خدمات دولتی
  11. عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان در قبال ارز دریافتی و خدمات دولتی
  12. نداشتن پروانه کسب واحدهای صنفی
  13. نداشتن پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی
  14. فروش ارزی، ریالی
  15. فروش اجباری
  16. عدم اعلام موجودی کالا
  17. عدم رعایت ضوابط و مقررات تعیینی دولت هم چون عدم ثبت کالا در سامانه جامع انبارها.

 

مراجع رسیدگی به دعاوی تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به دعاوی تعزیراتی در کشور فعالیت می‌کند.

این سازمان دارای ساختار و تشکیلاتی است که شامل شعب متعددی می‌شود و هر کدام از این شعب به فراخور موضوع تخلف به آن رسیدگی می‌کنند.

در ادامه به بررسی تشکیلات سازمان تعزیرات حکومتی و سلسله مراتب سازمان تعزیرات حکومتی و نحوه تعیین صلاحیت شعب مختلف می‌پردازیم.

 

  • شعبه بدوی تعزیرات حکومتی

این شعب به عنوان اولین مرجع رسیدگی در مراکز استان ها به صورت اداره کل و در شهرستان ها به صورت اداره تعزیرات حکومتی تشکیل می شوند.

  • هیأت بدوی تعزیرات حکومتی

این شعب با اصلاح قانون نظام صنفی، رسیدگی بدوی به برخی از تخلفات بیش از نصاب مشخص را به عهده دارد.

  • شعب بدوی ویژه قاچاق کالا و ارز

این شعب راجع به تخلفات و جرائم در حوزه قاچاق کالا و ارز و تخلفات ارزی صادرکنندگان کالا و تخلفات ارزی تولیدکنندگان و واردنندگان کالا، صلاحیت رسیدگی دارد.

  • شعب تجدیدنظر تعزیرات حکومتی

این شعب مرجع عام رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آرای شعب بدوی تعزیرات حکومتی می باشد.

  • هیأت تجدیدنظر تعزیرات حکومتی

این شعب مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آرای هیأت های بدوی تعزیرات حکومتی می باشند.

  • شعب تجدیدنظر ویژه قاچاق کالا و ارز

این شعب به صورت متمرکز در ستاد سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل می گردد و مرجع تجدیدنظر از آرای شعب بدوی ویژه قاچاق کالا و ارز می باشد.

  • شعب عالی تجدیدنظر تعزیرات حکومتی

این شعب در مرکز کشور (تهران) تشکیل و به پرونده های قطعی شعب تعزیرات حکومتی تحت شرایط قانونی رسیدگی مجدد می کند. که در عرف اصطلاحاً از آن تعبیر به اعاده دادرسی از آرای شعب تعزیرات حکومتی می گردد.

  • دیوان عالی کشور

طبق تبصره الحاقی به ماده ۵۰ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در راستای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری در صورت وجود شرایط و اثبات خلاف شرع بین آرای صادره  از شعب تعزیرات حکومتی می توان درخواست تجویز  اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد در دیوان عالی کشور از ریاست محترم قوه قضائیه از طریق ارسال درخواست به ریاست سازمان تعزیرات حکومتی تقاضا نمود.

 

فرآیند رسیدگی به دعاوی تعزیراتی

فرآیند رسیدگی به دعاوی تعزیراتی معمولاً به صورت زیر انجام می‌شود:

  • دریافت شکایت یا گزارش تخلف: سازمان تعزیرات حکومتی شکایات و گزارش‌های تخلفات را از مصرف‌کنندگان، نهادهای نظارتی و سایر مراجع دریافت می‌کند.
  • تشکیل پرونده: پس از دریافت شکایت یا گزارش، پرونده‌ای تشکیل می‌شود و به شعب بدوی یا ویژه ارجاع می‌گردد.
  • تحقیق و بررسی: شعب مربوطه به تحقیق و بررسی در مورد تخلف مورد نظر می‌پردازند و مدارک و شواهد لازم را جمع‌آوری می‌کنند.
  • جلسه دادرسی: متخلف به جلسه دادرسی دعوت می‌شود تا به دفاع از خود بپردازد. در این جلسه، مدارک و شواهد ارائه می‌شود و طرفین می‌توانند دفاعیات خود را مطرح کنند.
  • صدور حکم: پس از بررسی مدارک و شنیدن دفاعیات، شعبه مربوطه حکم خود را صادر می‌کند. این حکم می‌تواند شامل جریمه نقدی، تعطیلی واحد صنفی یا درمانی، ضبط کالاها یا تجهیزات و سایر مجازات‌های متناسب با نوع و میزان تخلف باشد.
  • اعتراض و تجدیدنظر: در صورت اعتراض متخلف یا شاکی به حکم صادره، پرونده به شعب تجدیدنظر ارجاع می‌شود و مجدداً بررسی می‌گردد.

 

ادله اثبات دعوا در تعزیرات حکومتی

  1. اسناد و مدارک
  2. شهادت شهود
  3. اقرار
  4. امارات و قرائن
  5. تحقیقات
  6. گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات
  7. گزارش سازمان بازرسی کل کشور
  8. گزارش مراجع قضایی و دادستانی
  9. گزارش مأموران نیروی انتظامی
  10. گزارش های مردمی

 

طرح ایراد و  دفاع در تعزیرات حکومتی

  1. ایراد به صلاحیت ذاتی یا محلی شعبه تعزیرات حکومتی
  2. ایراد رد دادرس
  3. ایراد مرور زمان
  4. ایراد به جزمی نبودن طرح شکایت
  5. ایراد به سمت شاکی
  6. ایراد امر مختومه
  7. ایراد امر مطروحه
  8. ایراد عدم فرد صنفی بودن

 

تخفیف مجازات در دعاوی تعزیرات حکومتی

قانون‌گذار در قوانین تعزیرات حکومتی تمهیداتی را نیز برای تخفیف و بخشودگی مجازات‌ها در دعاوی تعزیرات در نظر گرفته است تا فرصتی دوباره به متخلفینی که از کردۀ خود پشیمان هستند و یا در صدد جبران تخلف خود برآمده‌اند، اختصاص دهد. این تمهیدات شامل بخشودگی، تقسیط جزای نقدی و سایر تخفیفات قانونی می‌شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

 

بخشودگی در دعاوی تعزیرات: در برخی موارد، شعب تعزیرات حکومتی می‌توانند با توجه به شرایط خاص متخلف، بخشی از مجازات را بخشیده و یا به طور کامل از آن صرف‌ نظر کنند.

تقسیط جزای نقدی در دعاوی تعزیرات: یکی از مهم‌ترین تمهیدات در نظر گرفته شده برای تخفیف مجازات، امکان تقسیط جزای نقدی است. در این حالت، متخلف می‌تواند به جای پرداخت یکجای جزای نقدی، آن را به صورت اقساطی پرداخت کند. این تمهید به ویژه برای افرادی که توانایی مالی کافی برای پرداخت یکجای جزای نقدی را ندارند، بسیار مفید است.

کاهش مجازات در دعاوی تعزیرات:  در برخی موارد، شعب سازمان تعزیرات حکومتی می‌توانند مجازات تعیین شده را کاهش دهند. این کاهش مجازات می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم اعتراض به رای تعزیرات، جبران خسارت و یا ابراز ندامت و پشیمانی متخلف انجام شود.

 

استفاده از وکیل برای شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی چگونه است؟

وکیل تعزیرات حکومتی نقش بسیار مهمی در دفاع از حقوق موکلین خود در دعاوی تعزیراتی ایفا می‌کند.

وکیل متخصص تعزیرات حکومتی با تسلط بر قوانین و مقررات مربوط به تعزیرات حکومتی و مقررات امور گمرکی، نظام صنفی، بانکی و ارزی و غیره همچنین با داشتن تجربه عملی در دعاوی تعزیراتی، می‌تواند به دستیابی به نتیجه مطلوب کمک کند و روند رسیدگی به پرونده‌ها را تسریع بخشد.

از جمله خدمات وکیل تعزیرات حکومتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ارائه مشاوره حقوقی: وکیل تعزیرات حکومتی می‌تواند به موکلین خود مشاوره حقوقی تخصصی ارائه دهد. این مشاوره‌ها شامل توضیح قوانین و مقررات مربوط به تخلفات تعزیراتی، حقوق و وظایف موکلین، و راهکارهای قانونی برای دفاع از حقوق آنها می‌شود.
  • اقامه دعوا و دفاع از موکل: وکیل تعزیرات حکومتی می‌تواند به نمایندگی از موکلین خود، دعاوی تعزیراتی را در سازمان تعزیرات حکومتی اقامه کند و مدارک و مستندات لازم را جمع‌آوری و به دادگاه ارائه دهد. او همچنین می‌تواند در جلسات دادرسی به دفاع از موکلین خود بپردازد و با ارائه دلایل و مستندات قوی، از صدور حکم ناعادلانه جلوگیری کند.
  • پیگیری پرونده‌ها: وکیل تعزیرات حکومتی می‌تواند پرونده‌های موکلین خود را به صورت مستمر پیگیری کند و در هر مرحله از دادرسی، اقداماتی را برای دفاع از حقوق موکلین خود انجام دهد.
  • مذاکره و مصالحه: وکیل تعزیرات حکومتی می‌تواند با شاکی یا طرف مقابل مذاکره و مصالحه کند. او می‌تواند با استفاده از مهارت‌های مذاکره خود، به توافقی برسد که به نفع موکلینش باشد و از ورود پرونده به مراحل پیچیده‌تر دادرسی جلوگیری کند.
  • اعتراض و تجدیدنظرخواهی از رای تعزیرات: وکیل تعزیرات حکومتی می‌تواند به احکام صادره اعتراض کند و درخواست تجدیدنظر نماید. او می‌تواند مدارک و دلایل جدیدی را به دادگاه ارائه دهد و تلاش کند تا حکم نهایی به نفع موکلینش صادر شود.

 

خدمات دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی در دعاوی تعزیرات حکومتی

دعاوی تعزیراتی از دعاوی و شکایت های شایع در سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. متاسفانه عدم تسلط کافی بر قوانین و مقررات و آیین نامه ها و غیره در سازمان تعزیرات حکومتی، مراجعین این دعاوی را با سردرگمی مواجه ساخته است.

از این رو توصیه می شود پیش از هر اقدامی در رابطه با موضوع مورد نظر خود مطالعه و بررسی های لازم را داشته باشید و پس از کسب اطلاعات جهت پیگیری روند پرونده خود از وکیل تعزیرات مدد جویید.
اگرچه برخی از افراد بر این گمان هستند که روند رسیدگی در تعزیرات حکومتی دشوار نمی باشد، اما لازم به ذکر است موارد مطروحه در این زمینه دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد که عدم توجه و دقت کافی در آن می تواند روند پیگیری پرونده را با خلل مواجه نماید.
وکیل دعاوی تعزیرات دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی کوشش نموده است تا مطالب مفید و مورد استفاده و پرتکرار برای عموم افراد، در زمینه دعاوی تعزیرات حکومتی را در مقالات تخصصی گرد آوری نماید و در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهد.

البته اگرچه سعی بر این بوده است تا اهم مطالب پوشش داده شود اما به دلیل حجم بالای مطالب ممکن است برخی از سوالات ذهنی شما عزیزان بی پاسخ مانده باشد. از این رو دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی این فرصت را نیز فراهم آورده است که به صورت تلفنی و یا حضوری نیز پاسخگوی شما باشد.

امتیاز دهید
Picture of امینه محمودی

امینه محمودی

این مقاله توسط امینه محمودی و تیم متخصص دفتر حقوقی بین‌المللی دادپویان حامی تهیه شده است. ما با تکیه بر دانش عمیق حقوقی، تجربه گسترده و رویکردی تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل، تجاری و بانکی، همواره در تلاش هستیم تا اطلاعات کاربردی، مشاوره حرفه‌ای و راهکارهای مؤثر را در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.
Picture of امینه محمودی

امینه محمودی

این مقاله توسط امینه محمودی و تیم متخصص دفتر حقوقی بین‌المللی دادپویان حامی تهیه شده است. ما با تکیه بر دانش عمیق حقوقی، تجربه گسترده و رویکردی تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل، تجاری و بانکی، همواره در تلاش هستیم تا اطلاعات کاربردی، مشاوره حرفه‌ای و راهکارهای مؤثر را در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.

پر بازدید ترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *