وکیل دعاوی اجاره موقوفه

اجاره اموال موقوفه دارای شرایطی است که هم عام است و هم خاص

شرایط عمومی اجاره اموال موقوفه همان شرایطی است که در همه ی قراردادهای اجاره وجود دارد و شرایط خاص اجاره اموال موقوفه نیز شرایطی است که خاص وقف است و در موارد دیگر کاربرد ندارد.

یکی از مهمترین و شایع ترین طریق ایجاد درآمد برای موقوفه اجاره دادن بخشی از آن است جهت افزایش درآمد و صرف آن در اجرای نیات واقف است.

در عین حال مباشران اداره اموال موقوفه باید مصلحت موقوفه را رعایت نمایند و در صورتی که با اجاره دادن موقوفه استفاده از منافع در جهت نیت واقف متعذر می گردد نباید موقوفه به اجاره واگذار شود.

به عنوان مثال اگر مسجدی وقف گردد و هدف واقف از وقف مسجد، واگذاری ثمره آن که همانا انتفاع مسلمین از مسجد است لذا متولی نمی تواند آن مسجد را اجاره دهد ولی اگر هدف واقف انتفاع مستقیم موقوف علیهم از منافع وقف نباشد اشکالی در اجاره دادن عین موقوفه نیست.

اگر واقف در وقفنامه شرط خاصی راجع به نحوه اجاره موقوفه گذاشته باشد و آن شرط خلاف مقتضای ذات عقد نباشد صحیح و شرط لازم الرعایه است و متولی نمی تواند خلاف آن عمل نماید.

متولی نماینده وقف می باشد و با رعایت مصلحت وقف می تواند آن را اجاره دهد و با توجه به اینکه متولی مدیر موقوفه است لذا با فوت او اجاره منفسخ یا باطل نمی گردد و تنها پیش شرط آن رعایت مصلحت و غبطه وقف است و اگر به مصلحت وقف عمل کند می تواند عین موقوفه را به هر مدت که صلاح می داند اجاره دهد. بنابراین متولی به عنوان موجر محسوب می گردد.

متولی نمی تواند خود مستأجر موقوفه باشد چرا که در اینصورت هم موجر خواهد بود هم مستأجر لذا صحیح نمی باشد مگر اینکه در وقفنامه چنین شرطی شده باشد و این اجازه به متولی داده شده باشد.

 

 


 

موسسه حقوقی بین المللی داپویان حامی در ااجاره موقوفه با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری که متخصص در دعاوی مشارکت در ساخت هستند آمادگی ارائه خدمات حقوقی تخصصی خویش که در بخش دعاوی وقفی به طور مفصل شرح داده شده است می باشد جهت بهره مندی از این خدمات می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید.

 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شش =