امکان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی پس از اینکه برگ مذبور به مودی مالیاتی ابلاغ شد ، وجود دارد .مودی مالیاتی می تواند نسبت به برگ تشخیص مالیاتی شخصا و یا توسط وکیل تام الاختیار اعتراض نماید.اعتراض بایستی در فرم های مخصوص صورت گیرد.در این مقاله به بررسی شرایط اعتراض ،نحوه اعتراض ،مراحل اعتراض و …پرداخته می شود. طبق قانون مالیات های مستقیم تمامی افراد مشمول این قانون موظف هستند ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی ،اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود ارسال نمایند.اداره امور مالیاتی موظف است به اظهارنامه های ارسالی در مهلت مقرر قانونی (یکسال پس از پایان مهلت ارسال) رسیدگی نماید.اظهارنظر اداره امور مالیاتی طبق رسیدگی های صورت گرفته طی برگ تشخیص به مودیان اعلام می گردد. اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می شود،چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی و یا دبیرخانه هیات های حل اختلاف مالیاتی ذیربط مراجعه و با تکمیل فرمهای مخصوص و ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید. برگ تشخیص مالیات می بایست در نشانی قانونی به مودی ابلاغ گردد.درصورتی که برگ تشخیص مالیات به دلیل عدم حضور مودی در نشانی قانونی یا استنکاف از دریافت آن و یا به هر دلیلی به صورت قانونی ابلاغ شده باشد،واحد مالیاتی مربوط مکلف است نسبت به ارسال پرونده به دبیرخانه هیات ها(حداکثر ظرف مهلت یک هفته ،پس از گذشت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ مزبور) ،اقدام نماید. چنانچه مودی اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی ارائه نماید،اداره مزبور مکلف است ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ مراجعه مودی ،به موضوع رسیدگی و به یکی از اشکال زیر اتخاذ تصمیم نماید: در این مرحله مودی می تواند جهت احاله پرونده برای رسیدگی توسط هیات های حل اختلاف مالیاتی فرم اعتراض مخصوص را تکمیل و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز به دبیرخانه هیات های مربوطه ارائه نموده و رسید دریافت دارد. فرم اعتراض باید توسط مودی یا وکیل یا نماینده قانونی وی تنظیم گردیده و در قبال اخذ رسید حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیات های مربوط تسلیم شود. اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیات ها مکلف هستند اعتراض مودی را در دفتر مربوط ثبت نموده و رسید ارائه نمایند.مودیان مالیاتی که اعتراض خود را از طریق پست سفارشی ارسال می نمایند تاریخ تسلیم اعتراضیه به پست،تاریخ تسلیم به مرجع مالیاتی ذیربط محسوب می گردد. مودیان مالیاتی باید رونوشت یا تصویر خوانای مدارک خود را به پیوست فرم اعتراض ارائه نمایند.برابری رونوشت یا تصویر اسناد مدارک با اصل می بایست توسط دبیرخانه و یا اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی گواهی شود. درصورتیکه رونوشت یا تصویر سند در خارج از کشور تهیه شده باشد :در این صورت برابری آن با اصل مدارک می بایست در دفتر یکی از سفارت خانه ها و یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران گواهی شده باشد. چنانچه اسناد و مدارک استنادی به زبان فارسی نباشد پس از ترجمه آنها توسط مترجم رسمی دادگستری و تائید مامورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران تسلیم شود. در غیراینصورت …. به مدارک ارسالی به سایر زبانها که بدون رعایت مفاد این ماده ارائه گردد در هیات های حل اختلاف مالیاتی ترتیب اثر نخواهد شد.اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
تعریف برگ تشخیص مالیات
مودیان پس از ابلاغ برگ تشخیص به آنان می توانند نسبت به آن اعتراض نمایند.شرایط اعتراض به برگ تشخیص
نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات
مراحل اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص
نحوه تسلیم اعتراض مالیاتی
اسناد و مدارکی که باید همراه اعتراض مالیاتی ارائه شود