اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

امکان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی پس از اینکه برگ مذبور به مودی مالیاتی ابلاغ شد ، وجود دارد .مودی مالیاتی می تواند نسبت به برگ تشخیص مالیاتی شخصا و یا توسط وکیل تام الاختیار اعتراض نماید.اعتراض بایستی در فرم های مخصوص صورت گیرد.در این مقاله به بررسی شرایط اعتراض ،نحوه اعتراض ،مراحل اعتراض و …پرداخته می شود.

تعریف برگ تشخیص مالیات

طبق قانون مالیات های مستقیم تمامی افراد مشمول این قانون موظف هستند ظرف چهار ماه پس از پایان سال مالی ،اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود ارسال نمایند.اداره امور مالیاتی موظف است به اظهارنامه های ارسالی در مهلت مقرر قانونی (یکسال پس از پایان مهلت ارسال) رسیدگی نماید.اظهارنظر اداره امور مالیاتی طبق رسیدگی های صورت گرفته طی برگ تشخیص به مودیان اعلام می گردد.
مودیان پس از ابلاغ برگ تشخیص به آنان می توانند نسبت به آن اعتراض نمایند.

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

شرایط اعتراض به برگ تشخیص

در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می شود،چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی و یا دبیرخانه هیات های حل اختلاف مالیاتی ذیربط مراجعه و با تکمیل فرمهای مخصوص و ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

بیشتر بخوانید :  تشویق های مالیاتی

نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات می بایست در نشانی قانونی به مودی ابلاغ گردد.درصورتی که برگ تشخیص مالیات به دلیل عدم حضور مودی در نشانی قانونی یا استنکاف از دریافت آن و یا به هر دلیلی به صورت قانونی ابلاغ شده باشد،واحد مالیاتی مربوط مکلف است نسبت به ارسال پرونده به دبیرخانه هیات ها(حداکثر ظرف مهلت یک هفته ،پس از گذشت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ مزبور) ،اقدام نماید.

مراحل اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص

چنانچه مودی اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی ارائه نماید،اداره مزبور مکلف است ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ مراجعه مودی ،به موضوع رسیدگی و به یکی از اشکال زیر اتخاذ تصمیم نماید:

  • درصورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده مودی از طرف اداره امور مالیاتی موثر در تعدیل درآمد مشمول مالیات تشخیص داده شود و نظر آن اداره مورد قبول مودی واقع شود مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پس از امضاء رئیس اداره امور مالیاتی مربوط و مودی و ثبت آن، جهت صدور برگ قطعی (حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز )و انجام مراحل وصول مالیات به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع می شود.
  • اگر اداره امور مالیاتی دلایل ابرازی مودی را موثر در تعدیل درآمد مشمول مالیات تشخیص ندهد و نظر آن اداره مورد قبول مودی واقع شود مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و با امضاء رئیس اداره امور مالیاتی مربوط و مودی و ثبت آن ،جهت صدور برگ قطعی (حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز) و انجام مراحل وصول مالیات به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع می شود.
  • اگر دلایل ابرازی مودی توسط اداره امور مالیاتی موثر در تعدیل درآمد مشمول مالیات تشخیص داده نشود و نظر آن اداره مورد قبول مودی واقع نگردد،مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پس از امضاء رئیس اداره امور مالیاتی مربوط و مودی و ثبت آن،(حداکثر ظرف مدت ۵ روز ) پرونده جهت درخواست تعیین وقت از دبیرخانه هیاتهای حل اختلاف مالیاتی ظرف همین مدت و انجام امور قانونی بعدی به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع می شود.

در این مرحله مودی می تواند جهت احاله پرونده برای رسیدگی توسط هیات های حل اختلاف مالیاتی فرم اعتراض مخصوص را تکمیل و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز به دبیرخانه هیات های مربوطه ارائه نموده و رسید دریافت دارد.

نحوه تسلیم اعتراض مالیاتی

فرم اعتراض باید توسط مودی یا وکیل یا نماینده قانونی وی تنظیم گردیده و در قبال اخذ رسید حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیات های مربوط تسلیم شود. اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیات ها مکلف هستند اعتراض مودی را در دفتر مربوط ثبت نموده و رسید ارائه نمایند.مودیان مالیاتی که اعتراض خود را از طریق پست سفارشی ارسال می نمایند تاریخ تسلیم اعتراضیه به پست،تاریخ تسلیم به مرجع مالیاتی ذیربط محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید :  مالیات بر درآمد مشاغل

اسناد و مدارکی که باید همراه اعتراض مالیاتی ارائه شود

مودیان مالیاتی باید رونوشت یا تصویر خوانای مدارک خود را به پیوست فرم اعتراض ارائه نمایند.برابری رونوشت یا تصویر اسناد مدارک با اصل می بایست توسط دبیرخانه و یا اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی گواهی شود.

درصورتیکه رونوشت یا تصویر سند در خارج از کشور تهیه شده باشد :در این صورت برابری آن با اصل مدارک می بایست در دفتر یکی از سفارت خانه ها و یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران گواهی شده باشد. چنانچه اسناد و مدارک استنادی به زبان فارسی نباشد پس از ترجمه آنها توسط مترجم رسمی دادگستری و تائید مامورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران تسلیم شود.

در غیراینصورت ….

به مدارک ارسالی به سایر زبانها که بدون رعایت مفاد این ماده ارائه گردد در هیات های حل اختلاف مالیاتی ترتیب اثر نخواهد شد.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 1 امتیاز: 5)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست