اعتبار و تمدید مهلت علامت ثبت شده

با ثبت هر علامتی ، متقاضی ثبت ، «مالک ثبت» از حقوق ومزایای ثبت آن علامت بهره مند می شود و هیچ فرد دیگری به جز مالک حق استفاده از این مزایا را ندارد. مگر در صورتی که با اجازه و توافق مالک این حق به وی اعطا شده باشد. پس از ثبت علامت مدت اعتبار علامت ثبت شده ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت می باشد .اما این مدت در صورتی که مالک تمایل داشته باشد قابل تمدید است البته جهت اعتبار و تمدید مهلت علامت ثبت شده ، باید هزینه مقرر پرداخت شود.

ماده ۱۳۱ قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۸۶ هم در این باره جهت تمدید اعتبار ثبت علامت به صراحت بیان کرده است «…. مالک علامت می تواند با پرداخت هزینه مقرر ، درخواست تمدید اعتبار ثبت علامت را برای دوره های متوالی ده ساله بنماید.درخواست تمدید ثبت ظرف یک سال قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت علامت در هر دوره به عمل خواهد آمد.»

 

اعتبار و تمدید مهلت علامت ثبت شده

آنچه از ماده برداشت می شود این است که:

حق تمدید را به مالک علامت اعطا کرده است و شرط تمدید را هم  پرداخت هزینه مقرر در نظر گرفته است.

البته چنین درخواستی نباید پس از پایان مدت ۱۰ ساله نخست صورت بگیرد بلکه یک سال قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت اول در کل قبل از انقضای هر مدت ۱۰ ساله ای که تمدید شده است باید جهت تمدید اقدام صورت بگیرد .

بیشتر بخوانید :  مراحل ثبت علامت تجاری

لازم به ذکر است اگر دراین مهلت یک ساله قبل از انقضا ، عملی جهت تمدید صورت نگیرد پس از پایان مدت اعتبار ، ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط می شود. اما گاهی مالک به دلیل عدم آگاهی و گاهی هم به هر دلیلی در مهلت ۱ ساله قبل از انقضا اقدام نمی کند ، در این صورت اگر در ظرف مهلت ۶ ماهه قبل از انقضا هم اقدام کند قانون گذار درخواست وی را می پذیرد. البته به شرط اینکه جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت را پرداخت کند.

و حال اگر مالک قصد چنین اقدامی را با توجه به مراتب فوق داشته باشد، باید درخواست خود را در دو نسخه به همراه مدارک مثبت هویت خود را و حداقل ۶ نمونه از علامت و هم چنین رسیدی که کاشف از پرداخت هزینه ها باشد و در صورتی که از طریق نماینده خود بخواهد اقدام کند مدارک نماینده هم باید ارائه شود . مالک یا نماینده به همراه مدارک مذکور درخواست را امضا کرده و به مرجع ثبت تسلیم می کند . البته ذکر این نکته هم لازم است که درخواست تمدید نباید همراه با تغییر باشد و علامت سابق دقیقا باید تمدید شود در غیر اینصورت یعنی اگر همراه با تغییر علامت باشد دیگر در حوزه تمدید بررسی نمی شود.

در نهایت با رعایت تمام احتیاطات فوق پس از تسلیم درخواست تمدید مهلت اعتبار ثبت به مرجع مزبور ، مرجع هم درخواست را در دفتر مربوطه وارد می کند و بر هر یک از نسخه ها تاریخ دریافت و شماره را قید می نماید و نسخه دوم را که همان ویژگی های نسخه اول را داراست بعد از مهر و امضا به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد می کند.

بیشتر بخوانید :  اعراض از علامت تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست