مطالبه خسارت وارده به کالا در گمرک

یکی از موضوعاتی که در قلمرو مدیریت انبارهای گمرکی , موجب بروز دعوا می شود , مسئله خسارت وارده به کالا در گمرک می باشد .

انواع خسارت وارده به کالا در گمرک

  • خسارت قابل مطالبه از گمرک

خسارات قابل مطالبه در گمرک به دو صورت قابل بررسی است :

  1. خسارت وارده به ‏کالا زمانی که موجب کاهش ارزش کالا باشد
  2. خسارت وارده به کالا به صورت اتلاف کالا و بی ارزش شدن کالا
  • خسارت غیر قابل مطالبه از گمرک

  1. خسارات ناشی از از تلف کالا دراثر آتش سوزی, احتراق یا انفجار در انبارهای گمرک یا محوطه های گمرک
  2. حوادث مربوط به قوه قهریه
  3. خسارت ناشی از کیفیت نامطلوب کالا یا بسته بندی نامتناسب و غیر استاندارد
  4. خسارت ناشی از کیفیت نامطلوب یا بسته بندی نامتناسب و غیراستاندارد
  5. ورود خسارت به وسیله صاحب کالا یا نماینده قانونی او
  6. انوانتره

مسئول پرداخت خسارت وارده به کالا در گمرک

زمانی که خسارتی به کالا در گمرک وارد می شود, اصل بر مسئولیت مرجع تحویل گیرنده می باشد مگر این که بتواند عدم تقصیر خود را اثبات کند .

افرادی که حق مطالبه خسارت از گمرک را دارند

صاحب کالا حق مطالبه خسارت از گمرک را دارد اما باید بدانیم که اگر صاحب کالا شخص حقیقی باشد ,شخصی که ترخصیه به نام او است حق مطالبه خسارت را دارد و زمانی که صاحب کالا شخص حقوقی می باشد , نماینده قانونی او مطابق قانون و اساسنامه حق مطالبه خسارت را دارد .

ارزش تجاری مورد استناد برای دریافت خسارت

براساس تبصره 1 ماده 25 قانون امور گمرکی , ارزش کالا برای دریافت حق بیمه و پرداخت غرامت در مورد کالای تجاری ارزش ((سیف )) است که در اسناد خرید تعیین می شود .در مواردی که اسناد ارائه نشود ارزش به موجب مفاد این قانون تعیین می شود .

مسئولیت متصدی حمل و نقل کالا در صورت خسارات وارده

  • زمانی که تقصیر متصدی حمل و نقل برای دادگاه اثبات شود , طرح دعوی خسارت علیه او امکان پذیر می باشد .
  • زمانی که خسارت وارده به علت قوه قهریه می باشد, متصدی حمل و نقل از مسئولیت مبرا است .

مرجع اعتراض به تصمیم گمرک

زمانی که صاحب کالا به تصمیم گمرک در رابطه مطالبه خسارت معترض باشد می تواند در دیوان عدالت اداری اقامه دعوا نماید . اگر دیوان رای به نفع صاحب کالا صادر نماید , ذی نفع برای مطالبه ضررو زیان می تواند به دادگاه مراجعه نماید .

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 3 امتیاز: 5)

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام بنده در خصوص مقاله ای که ارائه دادین سوالی دارم اینکه آیا جبران خسارت صاحب كالا از طرف گمرك یا بندر باعث میشه که انباردار دیگر مسولیتی نداشته باشه؟

    پاسخ
    • خیر بنا به ماده 92 قانون جدید امور گمرکی ، جبران خسارت صاحب كالا از طرف گمرك یا بندر رفع مسئولیت ازانباردار و ماموران مربوط و یا سایر مسئولین نمی‌‌كند و بنابراین وجه خسارتی كه از طرف گمرك یا بندر به ذیحق داده می‌شود به انضمام حقوق گمركی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمركی و عوارض كه به كالای مفقود تعلق می‌گیرد یا تفاوت حقوق گمركی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمركی و عوارض كه از خسارت دیدگی كالا به زیان دولت تمام می‌شود برعهده مسئولین خواهد بود و غرامتی كه از این لحاظ به عهده آنان ثابت شود از محل تضمین یا حقوق و مزایای اداری یا سایر اموال آنان برداشت و وصول خواهد شد .

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر تو مسیر حمل عبور داخلی اداری، با ورود خسارت به کالا باید از کی جبران خسارتم را بخاهم؟چه کسی مسئوله؟

    پاسخ
    • مسؤولیت حفاظت کالا در مسیر حمل عبور داخلی اداری حسب مورد با عبور دهنده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست