مطالبه خسارت وارده به کالا در گمرک

برای مطالبه خسارت وارده به کالا در گمرک ،  خسارت  می بایست در زمان مسئولیت تحویل گیرنده ایجاد شده باشد. با توجه به ماده 60 ‏آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، این زمان با ثبت کالا در دفاتر ابنار گمرکی و صدورقبض آغاز ‏می گردد.

چه نوع خسارتی جهت دعوای مطالبه خسارت وارد به کالا در گمرک، قابل مطالبه است؟

خسارات وارده به کالاها در گمرک به دو صورت قابل بررسی است:

1) خسارت وارده به ‏کالا زمانی که موجب کاهش ارزش کالا باشد

2) خسارت وارده به کالا به صورت اتلاف کالا و بی ارزش شدن کالا

مسولیت پرداخت خسارت وارده به کالا در انبارهای گمرکی

بنا به ماده 25 قانون امور گمرکی مرجع تحویل گیرنده مکلف است که در برابر آتش سوزی ، اشتعال و انفجار کالا را بیمه نماید. انبارداری در قبال خسارت ناشی از بسته بندی نادرست و کیفیت کالا در صورتی که کالا در اثر بلایای طبیعی یا در مدت توقف در انبار از بین برود و یا زمانی که خود کالا بیمه باشد هیچ گونه مسئولیتی نمی پذیرد .بنا به ماده 26 قانون امور گمرکی در غیر این موارد و موارد قوه قهریه ( فورس ماژور ) و خسارت ناشی از کیفیت کالا یا بدی بسته‌ بندی، درصورتی که کالا در مدت توقف در انبارهای گمرکی از بین برود یا آسیب ببیند، مرجع تحویل‌گیرنده مسؤول پرداخت غرامت است.

بیشتر بخوانید :  مطالبه هزینه و عوارض بندری انبار و گمرک

بنا به تبصره  1 ماده 26 قانون امور گمرکی، پرداخت غرامت یا صرف‌ نظر کردن صاحب کالا از دریافت آن رافع مسؤولیت مرجع تحویل ‌گیرنده در مورد حقوق دولت نیست و در صورتی که تقصیر تحویل گیرنده اثبات و یا تخلف او محرز گردد، حقوق ورودی متعلق به کالای از بین رفته را  باید پرداخت نماید. اگر مرجع تحویل‌ گیرنده، گمرک و مرتکب، کارمند گمرک باشد خسارت به‌ وسیله گمرک جبران و سپس از کارمند متخلف مطالبه و وصول می‌گردد.

اثبات تقصیر تحویل گیرنده کالا در گمرک با چه کسی است؟

بر اساس ظاهر ماده 26، صرف وقوع خسارت موجب مسوولیت تحویل گیرنده است نه صاحب کالا. هرچند ظاهر ماده نمی تواند دلیل قاطعی بر ‏عدم نیاز به تقصیر برای ایجاد مسوولیت تحویل گیرنده باشد: چراکه این نوع مسوولیت در حقوق از موارد ‏استثنایی است و وجود آن نیاز به تصریح یا دلایل قوی تری دارد. اگر بپذیریم که از یک سو دلایل کافی مبنی بر ‏عدم شرط تقصیر برای مسوولیت تحویل گیرنده وجود ندارد و از سوی دیگر صاحب کالاهیچ اشرافی بر انبار ‏ندارد و لذا اثبات تقصیر تحویل گیرنده برای او بسیار دشوار است، باید قائل به این نظر شویم که در صورت وقوع ‏خسارت، اصل بر تقصیر و متعاقبا مسوولیت تحویل گیرنده است مگر عدم تقصیر وی ثابت شود.

مسولیت متصدی حمل و نقل کالا در صورت خسارت وارده به کالا

در صورتی که در دادگاه معلوم و محرز ‌شود که نماینده تجارتی متصدی حمل و نقل دارای اختیارات و تعهداتی بوده که او را مسئول نموده و می‌تواند طرف دعوی مطالبه خسارات قرار گیرد قبول دعوی بطرفیت او بلااشکال است.

چنانچه ثابت گردد كه عمل فقدان یا كسر و نقصان كالا دراثر عوامل خارج از اختیار مسئولین بوده است خسارتی از آنان دریافت نمی گردد

نحوه مطالبه خسارت وارده به کالا در گمرک

مطالبه خسارت وارده به کالا در انبارهای گمرکی، با اقدام صاحب کالا ممکن است. بنا به ماده 1 قانون امور گمرکی، صاحب کالای تجاری شخصی است که نسخ اصلی اسناد خرید و حمل و همچنین ترخیصیه ‏به نام او صادر یا تحت شرایط قانونی به نام او ظهرنویسی شده باشند.

بیشتر بخوانید :  اعتراض به جریمه های تعیین شده توسط گمرک

(منظور از سند ترخیص مندرج در ماده 16 قانون امور گمرکی هر سند گمرکی است که تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و‌هزینه‌های گمرکی و عوارض کالایی به موجب آن دریافت شده باشد و تاریخ صدور سند مزبور مبدأ مهلت چهارماهه خواهد بود، روز صدور سند و روز ‌ابلاغ کسر دریافتی یا تقاضای استرداد اضافه دریافتی جزء مهلت مزبور محسوب نمی‌شود. تاریخ صدور سند ترخیص روزی است که سند به امضاء‌رئیس گمرک یا نماینده او رسیده باشد)

به محض وصول مطالبه خسارت، رییس گمرک به آن رسیدگی کرده و پس از ‏اطمینان از انطباق خسارت مطالبه شده با قانون، پرونده را حداکثر ظرف یک ماه با مستندات کافی و تشخیص ‏میزان غرامت به گمرک ایران ارسال و پیشنهاد صدور اجازه پرداخت می کند.گمرک ایران پس از ‏رسیدگی های لازم ظرف مدت دو ماه اجازه پرداخت غرامت را می دهد. ‏

در صورتی که مطالبه کننده به تصمیم گمرک معترض باشد، می تواند مستند به ماده 13 قانون دیوان ‏عدالت اداری، در این مرجع دعوای مطالبه خسارت خود را اقامه نماید اگر دیوان اعتراض مطروحه را تصدیق نماید، می تواند در دادگاه عمومی به خواسته تعیین میزان خسارت وارده طرح دعوی نماید.

وکلای متخصص امور گمرکی در موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با آگاهی وتسلط به مفاد قانون امور گمرکی و مقررات و آیین نامه ها موجود در این زمینه آماده ارائه مشاوره و پذیرش هرگونه دعاوی گمرکی بازرگانان در زمینه‌های مختلف مطالبه خسارت وارده به کالا در گمرک، ترخیص وارداتی و صادراتی، ترانزیت و موارد مشابه دیگر می باشند.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 2 امتیاز: 5)

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام بنده در خصوص مقاله ای که ارائه دادین سوالی دارم اینکه آیا جبران خسارت صاحب كالا از طرف گمرك یا بندر باعث میشه که انباردار دیگر مسولیتی نداشته باشه؟

    پاسخ
    • خیر بنا به ماده 92 قانون جدید امور گمرکی ، جبران خسارت صاحب كالا از طرف گمرك یا بندر رفع مسئولیت ازانباردار و ماموران مربوط و یا سایر مسئولین نمی‌‌كند و بنابراین وجه خسارتی كه از طرف گمرك یا بندر به ذیحق داده می‌شود به انضمام حقوق گمركی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمركی و عوارض كه به كالای مفقود تعلق می‌گیرد یا تفاوت حقوق گمركی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمركی و عوارض كه از خسارت دیدگی كالا به زیان دولت تمام می‌شود برعهده مسئولین خواهد بود و غرامتی كه از این لحاظ به عهده آنان ثابت شود از محل تضمین یا حقوق و مزایای اداری یا سایر اموال آنان برداشت و وصول خواهد شد .

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر تو مسیر حمل عبور داخلی اداری، با ورود خسارت به کالا باید از کی جبران خسارتم را بخاهم؟چه کسی مسئوله؟

    پاسخ
    • مسؤولیت حفاظت کالا در مسیر حمل عبور داخلی اداری حسب مورد با عبور دهنده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست