بهره برداری از نام تجاری و آثار آن

همانگونه که در مبحث ماهیت حقوقی نام تجاری بررسی گردید، نام تجاری دارای ارزش مادی حق مالکیت بوده و در ردیف مالکیت غیرمادی قرار می گیرد. این حق مالکیت به صاحب نام تجاری حق بهره برداری انحصاری داده و وی می تواند این حق را انتقال دهد. در مقاله پیش رو قصد داریم که به تشریح بهره برداری انحصاری از نام تجاری و آثار آن بپردازیم.

  • بهره برداری انحصاری از نام تجاری

با مالکیت نام تجاری به عنوان حقی مالی و در ردیف مالکیت غیرمادی تاجر، تاجر یا موسسه تجارتی صاحب نام تجاری منحصراً حق بهره برداری از آن نام را خواهند داشت و حق خواهند داشت کالاها یا خدمات خود را در لوای آن نام به افراد ارائه دهند.

به همین علت است که حق مالکیت نام تجاری قابل حمایت قانونی بوده و در ردیف حق کسب و پیشه و تجارت قرار گرفته و واجد ارزش اقتصادی است.

  • انتقال نام تجاری

۱‌. مطابق با قانون تجارت ایران: «اسم تجارتی قابل انتقال است».

این انتقال نیز به عنوان یکی از حقوق صاحب نام تجاری بوده و می تواند مستقلاً به دیگری منتقل شود یا همراه با محل و همراه با حق کسب و پیشه  و تجارت به دیگران تفویض گردد.

۲. با توجه به اینکه اسم تجارتی شرکت یا شخص دارای ارزشی اقتصادی است که قسمتی از دارایی شرکت را تشکیل می دهد، از همین رو نیز قابل انتقال بوده و جز در مورد شرکت تضامنی، در صورتیکه اسم شرکت اسم یکی از شرکا باشد، با خروج او از شرکت نمی تواند بدون پرداخت عوض، تغییر نام شرکت را مطالبه نماید. چرا که این اسم متعلق به شرکت بوده و بخشی از دارایی شرکت محسوب می گردد.

۳. با توجه به اطلاق مواد قانونی در زمینه انتقال نام تجارتی، این انتقال ممکن است اختیاری و از طریق قرارداد باشد و یا به صورت قهری و به طور مثال به موجب ارث باشد.

  • آثار واگذاری و انتقال نام تجارتی

  1. درصورت انتقال نام تجارتی، شخص منتقل الیه به میزان حدودی که به وی انتقال پیدا کرده است، از حقوق ناشی از آن نام تجاری حق بهره برداری خواهد داشت.
  2. در صورتی که در قرارداد واگذاری، حدود راجع به بهره برداری از نام تجاری محدود نگردیده باشد، منتقل الیه به صورت مطلق و به صورت کامل حق بهره برداری از نام تجاری را خواهد داشت؛ البته به شرط عدم تعارض با حقوق صاحب نام تجارتی سابق.
  • وظایف واگذارنده نام بازرگانی

  1. رفع موانع بهره برداری از نام تجاری

ناقل نام بازرگانی سابق که صاحب نام بازرگانی می باشد، می بایست در صورت وجود موانع بهره برداری از نام تجاری، آن ها را رفع نماید.

  1. عدم استفاده از نام تجاری واگذار شده

 واگذارنده نام تجاری، حق استفاده از علامت و نام واگذارشده را ندارد، حتی اگر نام تجاری واگذار شده نام خانوادگی وی باشد. مگر در صورتیکه نام مشابه قابلیت استعمال داشته باشد و باعث ورود ضرر به منتقل الیه هم نگردد.

 دفتر حقوقی بین‌المللی دادپویان حامی متشکل از گروهی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره و قبول وکالت در زمینه دعاوی مربوط به نام تجاری می باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 1 =