بانک ها سازمان های اقتصادی، مالی و خدماتی هستند که هدف آنها کسب سود و ارائه خدمات و جذب منابع سرگردان و هدایت آن در راستای اهداف اقتصادی کشور می باشد. گاهی اوقات مشکلاتی در ارائه خدمات به وجود می آید که ممکن است نیاز به شکایت از بانک را ضروری سازد.
شکایت از بانک ها بنا به علل مختلفی اعم از اشتباه در تراکنش ها، نارضایتی از عملکرد کارکنان، عدم شفافیت در ارائه اطلاعات مالی، تخلفات در تنظیم قراردادهای تسهیلاتی و تخلف از مصوبات و بخشنامه های بانک مرکزی صورت می گیرد.
در این مقاله سعی نموده ایم در خصوص نحوه و مراحل شکایت از بانک ها و نکات مهمی که در این خصوص افراد باید بدانند توضیحاتی را ارائه نمائیم. با مطالعه این مقاله می توانید با اطمینان و آگاهی بیشتر مشکلات خود را با بانک ها مطرح نمائید و از حقوق خود دفاع کنید.
برای شکایت از بانک به کجا مراجعه کنیم؟
برای ثبت شکایت و پیگیری آن، باید به نهادهای نظارتی و مراجع قانونی مرتبط مراجعه کنید که وظیفه رسیدگی به این نوع مشکلات را بر عهده دارند. در ادامه به مهمترین مراکز مراجعه برای ثبت شکایت از بانک میپردازیم.
شکایت از بانک ها از طریق تماس تلفنی
در صورتی که افراد از عملکرد بانک ها شکایتی داشته باشند می توانند از طریق شماره تماس ۲۷۰۶ که مربوط به بانک مرکزی می باشد، موارد شکایت خود را اعلام نمایند. همچنین بسیاری از بانک ها شماره تلفنی را برای مشتریان خود که نسبت به خدمات ارائه شده شکایت دارند اختصاص داده است که از آن طریق مشتریان می توانند مشکلات خود را مطرح نمایند.
شکایت از بانک ها از طریق مراجعه به بانک مربوطه
طبق دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان موسسات اعتباری مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۳، مشتریان می توانند شکایات خود از بانک یا موسسات اعتباری را به همان بانک ارائه دهند. در جنین حالتی آن بانک باید حداکثر ظرف ۳۰ روز کاری به شکایت رسیدگی و پاسخ دهد.
شکایت از بانک ها از طریق معاونت نظارتی
در صورتی که مشتریان نسبت به پاسخ بانک مربوطه در خصوص شکایت ارائه شده اعتراض داشته باشند، می توانند درخواست رسیدگی مجدد را به معاونت نظارتی ارائه دهند.
پذیرش شکایت در معاونت نظارتی مستلزم رسیدگی اولیه از سوی بانک یا موسسات اعتباری می باشد. معاونت نظارتی می تواند از بانک مربوطه درخواست ارائه پاسخ و مستندات نماید و در نهایت نظر خود را به مشتری اعلام نماید.
چنانچه موسسات اعتباری نسبت به نظر معاونت نظارتی اعتراض داشته باشند می توانند ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ دریافت دستور، اعتراض خود را اعلام نماید. نظر معاونت نظارتی در این مرحله قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
ثبت شکایت از بانک ها از طریق بانک مرکزی
معاونت نظارتی بانک مرکزی می تواند اعتراض موسسات اعتباری نسبت به نظر خود را به کمیسیون مقررات و نظارت بانک مرکزی واگذار نماید.
بانک مرکزی سامانه ای را برای ارائه شکایات افراد از بانک ها راه اندازی نموده که آدرس آن crm.cbi.ir می باشد. افراد می توانند شکایات خود را در این سامانه درج و مدارک خود را بارگذاری نمایند. پس از اتمام مراحل ثبت شکایت، کد رهگیری داده می شود که می توانند با آن کد رهگیری شکایت خود را پیگیری نمایند.
شکایت از بانک ها از طریق مراجع قضایی
در برخی از موارد، رسیدگی به شکایت از بانک ها در صلاحیت مراجع قضایی می باشد. در اینگونه موارد اشخاص باید با ارائه دادخواست حقوقی و یا شکایت کیفری در مراجع قضایی صالح اقدام نمایند.
مواردی مانند ابطال اجرائیه بانکی، ابطال شرط سود و شرط وجه التزام مازاد، ابطال جانشینی بانک ها و غیره مواردی است که در صلاحیت مراجع قضایی می باشد و کمیسیون یا معاونت نظارتی نمی توانند در چنین اموری دخالت نمایند.
چگونه از بانک در مراجع قضایی شکایت کنیم؟
شکایت از بانک در مراجع قضایی مستلزم دقت، جمع آوری مدارک و پیگیری مستمر می باشد. در وهله اول برای شکایت از بانک در مراجع قضایی باید از وکیل متخصص در حوزه بانکی مشاوره لازم را دریافت نمائید تا از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری نمائید.
پس از تهیه و جمع آوری مدارک باید اقدام به تنظیم دادخواست و ارسال آن به مرجع صالح نمائید. البته در صورت اعطای وکالت به وکیل متخصص و با تجربه می تواند در گوتاه شدن این فرایند کمک نماید.
در صورت نیاز به مشاوره با وکیل بانکی، میتوانید با مراجعه به لینک از خدمات تخصصی ما بهرهمند شوید و راهنمایی های لازم را برای حل مشکلات بانکی خود دریافت کنید.
چگونه از بانک شکایت کنیم؟
شکایت از بانک ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما با طی کردن مراحل زیر میتوانید به راحتی اقدام کنید:
- جمعآوری مدارک
مدارک شناسایی (کارت ملی، پاسپورت) و اسناد مالی مثل صورتحسابها و قراردادها را جمع آوری کنید. - بررسی شرایط و قوانین بانک
به وبسایت بانک مراجعه کنید و مقررات مرتبط با شکایات را مطالعه نمایید. بانکها معمولاً بخشی مخصوص به رسیدگی به شکایات دارند. - تماس با خدمات مشتری
ابتدا با مرکز خدمات مشتری تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید. بسیاری از مشکلات در این مرحله حل میشوند. - ارسال شکایت کتبی
اگر مشکل رفع نشد، شکایت خود را به صورت کتبی به بانک ارسال کنید و مدارک و جزئیات دقیق را ضمیمه کنید. - مراجعه به نهادهای نظارتی
در صورت عدم رسیدگی بانک، میتوانید به نهادهای نظارتی مانند بانک مرکزی یا سازمان حمایت از مصرفکنندگان مراجعه کنید. - مشاوره حقوقی
در صورت نیاز با یک وکیل مشورت کنید تا شما را در مراحل قانونی یاری کند. - پیگیری شکایت
بعد از ثبت شکایت، حتماً پیگیری کنید تا از روند رسیدگی مطلع باشید.
تفاوت شکایت اداری با شکایت قضایی
شکایت اداری و شکایت قضایی دو روش برای شکایت از بانک ها هستند که هر یک در مراجع و سیستم های مختلفی رسیدگی می شود.
شکایت اداری به موضوعاتی مانند عملکرد و تصمیمات اداری بانک ها مربوط می شود و در مراجع اداری مانند معاونت نظارت یا کمیسیون مقررات و نظارت بانک مرکزی رسیدگی می شود.
شکایت قضایی مربوط به مسائل حقوقی و قضایی است که در دادگاه ها و مراجع قضایی رسیدگی می شود.
فرآیند رسیدگی در شکایت قضایی طولانی تر بوده و مستلزم پرداخت هزینه می باشد. در حالی در شکایت اداری می توان در مدت کوتاه و بدون پرداخت هزینه به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد.
شکایت حقوقی از بانک ها: چه زمانی و چگونه اقدام کنیم؟
شکایت حقوقی از بانک ها می تواند به علل مختلفی مطرح شود. سوال رایجی که مطرح می شود این است که چه زمانی می توان از بانک شکایت حقوقی نمود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت بهتر است پیش از شکایت حقوقی، مشکل خود را از طریق شکایت اداری نزد بانک یا معاونت نظارت بانک مرکزی حل نمائید. در صورتی که از این طریق پاسخی دریافت نکردید می توانید برای شکایت حقوقی از بانک اقدام نمائید.
البته مواردی مانند برداشت غیر مجاز از حساب، تاخیر در انتقال وجه یا مشکلات مربوط به تسهیلات قابل پیگیری اداری نبوده و باید از همان ابتدا شکایت حقوقی خود را مطرح نمائید.
شکایت حقوقی از بانک ها مستلزم ارائه دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و پیگیری مستمر می باشد که به طور کامل در مقاله دعاوی بانکی در این خصوص توضیح داده شده که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه نمائید.
چگونه از کارمند بانک شکایت کنیم؟
شکایت از کارمند بانک در صورت تخلفات اداری بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷/۹/۱۳۷۲ صورت می گیرد. به تخلفات کارمندان بانک ها در هیات رسیدگی به تخلفات اداری که شامل دو مرحله بدوی و تجدیدنظر می باشد رسیدگی می شود.
اما در صورتی که شکایت از کارمند بانک واجد جنبه کیفری یا حقوقی باشد از طریق مراجع صالح قضایی رسیدگی می گردد.
بنابراین پیش از هر گونه اقدامی برای شکایت از کارمند بانک، مشاوره با وکیل متخصص در امور بانکی می تواند به شما در این فرآیند کمک نماید.
چطور یک شکایت حرفه ای و تاثیرگذار علیه بانک بنویسیم؟
برای اینکه یک شکایت حرفه ای علیه بانک تنظیم نمائید، باید در نوشتن متن شکایت نکاتی را رعایت نمائید که به شرح ذیل توضیح خواهیم داد:
- در ابتدای متن شکایت باید مشخصات کامل خود و نام بانک و شعبه مربوطه را ذکر کنید.
- دقت نمائید که در بالای نامه باید تارخ درج گردد.
- در مرحله بعد باید موضوع و متن شکایت خود را بنویسید. در متن شکایت مشکل خود را به صورت کامل با جزئیات و تاریخ وقوع و نام کارمند بنویسید.
- مدارک و مستنداتی که دارید را باید پیوست شکایت خود نمائید.
- در انتهای شکایت باید خواسته خود را بنویسید و امضا نمائید.
البته بهتر این است که برای نوشتن شکایت حرفه ای علیه بانک از وکیل متخصص در این حوزه کمک بگیرید.
یک نمونه از شکایت علیه بانک
مدیریت محترم اداره نظارت و بازرسی بانک مرکزی
با سلام و احترام به استحضار می رسانم:
اینجانب در مورخ ۷/۸/۱۴۰۲ درخواست تسهیلاتی را نمودم که پس از گذراندن مراحل اعتبار سنجی و اخذ وثیقه بانک …………….. شعبه…………………. تا کنون نسبت به پرداخت تسهیلات به اینجانب اقدامی ننموده و از این جهت خسارات جبران ناپذیری به بنده وارد گردیده است.
لذا از محضر عالی تقاضای پیگیری موضوع و صدور دستور مبنی بر پرداخت تسهیلات مزبور به اینجانب مورد استدعاست.
با تشکر و احترام
دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه بانکی و به بهره مندی از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه آماده ارائه خدمات حقوقی تخصصی خویش در زمینه شکایت علیه بانک ها به شما عزیزان می باشد.