ضمانت نامه بانکی یکی از ابزارهای متداول در تجارت و معاملات است که به عنوان تضمین انجام تعهدات قراردادی گرفته می شود. گرفتن ضمانت نامه این اطمینان را برای طرف قرارداد به وجود می آورد که در صورت عدم ایفای تعهد می توانند نسبت به وصول آن اقدام نمایند.
در صورتی که شما ضمانت خواه و یا ذینفع باشید، دقت و توجه به جزئیات و مقررات مربوطه الزامی است. به همین جهت سعی نموده ایم در این مقاله به طور کامل توضیحاتی را در خصوص ضمانت نامه بانکی، نحوه وصول و ابطال آن ارائه دهیم.
ضمانت نامه بانکی چیست؟
ضمانت نامه بانکی سندی است که بین بانک و ضمانت خواه تنظیم می شود و به موجب آن بانک متعهد می گردد تا زمان سررسید، به محض اعلام و مطالبه هر میزان از وجه مندرج در آن توسط ذینفع، وجه مطالبه شده را به ذی نفع پرداخت کند.
در گذشته ضمانت نامه های بانکی صرفا در معاملات دولتی کاربرد داشت. اما امروزه دامنه این گونه ضمانت نامه ها وسیع تر شده و در قراردادهای خصوصی و یا روابط غیر قراردادی مانند تضمین حقوق و عوارض گمرکی نیز استفاده می شود.
چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم؟
گرفتن ضمانت نامه بانکی مستلزم داشتن شرایط و طی نمودن مراحل قانونی می باشد.
شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟
- مشتری باید به بانک مربوطه مراجعه و تقاضای صدور ضمانت نامه را ارائه دهد.
- فرم تقاضای صدور ضمانت نامه باید توسط متقاضی تکمیل و در دفتر نامه های شعبه ثبت شود.
- ارائه مدارک مورد نیاز از جمله قرارداد پایه که متصدی ذیربط پس از رویت اصل، مهر برابر اصل بر آن میزند.
- رابطه و تعهدات بین مضمون عنه و مضمون له و اصالت قرارداد پایه، صلاحیت و توانایی مضمون عنه در ایفای تعهدات و وجود واقعی ذینفع توسط بانک مورد بررسی قرار می گیرد.
- بانک باید وضعیت متقاضی را از نظر بدهی غیر جاری و چک برگشتی در سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان نزد بانک مرکزی استعلام نماید.
- اخذ کارمزد استعلام از سامانه شرکت مشاوره رتبه بندی ایران و بررسی پاسخ استعلام گرفته شده
- کنترل پاسخ استعلامات، پرسش نامه اعتباری، گزارش اطلاعات اعتباری، گزارش ارزیابی، بیمه اموال غیرمنقول، مفاد قرارداد رهنی یا تخصیص و تمامی مدارک ذیربط توسط مسئولین شعبه
- اخذ فرم تعهدنامه از اشخاص حقوقی و ابطال تمبر بر روی آن
- اخذ کارمزد علی الحساب ارزیابی در مورد وثایق غیر منقول و ارسال پرونده جهت ارزیابی و اخذ مابه التفاوت کارمزد ارزیابی
- بررسی و تعیین نوع وثیقه ای که متقاضی باید ارائه نماید.
- انجام عملیات مربوط به تامین وثایق
- محاسبه و اخذ کارمزد صدور ضمانت نامه
- تامین وجه مربوط به حداقل سپرده نقدی به میزان مقرر توسط متقاضی
- تهیه و تنظیم قرارداد صدور ضمانت نامه در سه نسخه
- الصاق و ابطال تمبر بر روی قرارداد صدور ضمانت نامه
- تعیین شماره قرارداد ضمانت نامه
- ثبت در سامانه سپام و اخذ شماره منحصر به فرد از سامانه مذکور
- تعیین شماره ضمانت نامه صادره بر اساس شماره سیستمی ضمانت نامه، کد شعبه صادرکننده و کد نوع ضمانت نامه
- صدور اسناد حسابداری ذیربط و کنترل اسناد توسط مسئولین شعبه
- تنظیم و صدور ضمانت نامه با توجه به نوع ضمانت نامه درخواستی در سه نسخه و امضای آن توسط مسئول صدور و مسئول واحد صادرکننده
- الصاق و ابطال تمبر بر روی نسخه اول ضمانت نامه و مهر نمودن آن توسط شعبه
پس از طی نمودن این مراحل، سه نسخه ضمانت نامه صادر می شود که یک نسخه به متقاضی تحویل می شود و یک نسخه به ذینفع داده می شود و یک نسخه هم جهت بایگانی در پرونده ضمانت نامه گذاشته می شود.
دریافت ضمانت نامه بانکی با سفته
دریافت ضمانت نامه بانکی با سفته نیز امکان پذیر است. یکی از وثایق مورد قبول بانک ها که در آئین نامه صدور ضمانت نامه از سوی بانک ها، مصوب ۲۹/۱۱/۱۳۸۲ آمده، سفته با دو امضای مورد قبول بانک می باشد.
دریافت ضمانت نامه بانکی با سند ملکی
در بند ج آئین نامه صدور ضمانت نامه از سوی بانک ها، مقرر گردیده اموال غیرمنقول به عنوان وثیقه اخذ ضمانت نامه مورد پذیرش است. بنابراین با سند ملکی نیز می توان ضمانت نامه بانکی دریافت نمود.
هزینه ضمانت نامه بانکی و نحوه محاسبه آن
هزینه ضمانت نامه بانکی بر اساس نوع، میزان و ترکیب وثایق و نوع ضمانت نامه تعیین می شود. در جدول ذیل کارمزد و هزینه صدور ضمانت نامه بانکی مشخص شده است.
انواع ضمانت نامه های بانکی
انواع ضمانت نامه بانکی به شرح ذیل می باشد:
ضمانت نامه شرکت در مناقصه
ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه، یکی از انواع ضمانت نامه بانکی است که از شرکت کنندگان در مناقصه جهت اطمینان از عدم انصراف برنده مناقصه و امضای قرارداد اخذ می شود. مناقصه فرایند رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر است که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کم ترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد واگذار می شود.
ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه به همراه پیشنهاد توسط شرکت کننده ارائه می شود. چنانچه پس از برنده شدن، شرکت کننده از انعقاد قرارداد انصراف دهد، برگزار کننده مناقصه ضمانت نامه شرکت در مناقصه را ضبط می نماید تا از این طریق خسارات وارده ناشی از صرف زمان و هزینه را جبران نماید. یکی از دعاوی مناقصات مربوط به ضبط ضمانت نامه های شرکت در مناقصه می باشد.
مدت ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه
مدت ضمانت نامه شرکت در مناقصه بسیار محدود است و فقط برای دوران برگزاری مناقصه و اعلام برنده آن دارای اعتبار است.
سررسید ضمانت نامه های بانکی شرکت در مناقصه طرح های عمرانی دولت، ۳ ماه بوده و حداکثر با درخواست دستگاه اجرایی برای ۳ ماه دیگر قابل تمدید است. در صورت ارائه درخواست تمدید بیش از مواعد ذکر شده، ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه طرح های عمرانی دولت می بایست ابطال شده و مجددا به درخواست ذینفع صادر شود.
تمدید سایر ضمانت نامه های شرکت در مناقصه بابت طرح های غیر عمرانی، حسب درخواست ذینفع ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه و ارائه آگهی تمدید ضمانت نامه بلامانع است.
میزان ضمانت نامه شرکت در مناقصه
میزان ضمانت نامه شرکت در مناقصه به طور معمول معادل ۵ درصد مبلغ پیشنهادی می باشد. مبلغ ضمانت نامه شرکت در مناقصه، بر حسب درصدی از برآورد هزینه اجرای کار به استناد مصوبه ۵۳۲۱۲/۱۰۱ مورخ ۴/۸/۸۲ هیات وزیران بدین شرح است:
تا ۱۰۰ میلیون ریال ۵ درصد، از ۱۰۰ میلیون ریال تا یک میلیار ریال ۵ دهم درصد، از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال ۳ دهم درصد و بالاتر از ده میلیارد ریال ۲ دهم درصد می باشد. ضمانت نامه شرکت در مناقصه باید همراه با پیشنهاد تسلیم گردد تا در صورت برنده شدن شرکت کننده و انصراف وی از انعقاد قرارداد به نفع کارفرما ضبط گردد.
حسب ماده ۳۷ آئین نامه صدور ضمانت نامه و ظهرنویسی از طرف بانک ها موضوع نامه شماره ۹۴۶۴۷/۹۳ مورخ ۱۰/۴/۹۳ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداقل وثیقه نقدی هنگام صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه ۲ درصد مبلغ ضمانت نامه می باشد.
ضمانت نامه شرکت در مناقصه با توجه به اینکه احتمال ضبط شدن آن بسیار کم می باشد جزء کم ریسک ترین ضمانت نامه ها به شمار می رود.
ضمانت نامه شرکت در مزایده
یکی از انواع ضمانت نامه بانکی، ضمانت شرکت در مزایده می باشد. این نوع از ضمانت نامه بابت این است که در صورت برنده شدن متقاضی در مزایده، ملزم به پرداخت کل مبلغ مزایده می باشد در غیر اینصورت، منجر به ضبط ضمانت نامه خواهد شد. به همین جهت بانک ها باید برای صدور چنین ضمانت نامه ای از تمکن مالی متقاضی اطمینان حاصل نمایند.
ضمانت نامه حسن انجام تعهدات
ضمانت نامه حسن انجام تعهد به منظور تضمین اجرای صحیح و به موقع متعهد قرارداد در مقابل طرف دیگر صادر می شود. این نوع ضمانت نامه تا اجرای کامل قرارداد در اختیار کارفرما می ماند تا چنانچه در هر مرحله از مراحل کار و قرارداد، مجری طرح به تعهدات خود عمل نکرد، بتواند بابت خسارت خود وجه ضمانت نامه را از بانک مطالبه و دریافت نماید.
برای صدور این نوع از ضمانت نامه ها نیاز به ارائه پیش نویس قرارداد بین مضمون عنه و مضمون له می باشد.
ضمانت نامه پیش پرداخت
ضمانت نامه پیش پرداخت پس از امضای قرارداد و ارائه ضمانت نامه حسن انجام تعهدات، برای دریافت مبلغ پیش پرداخت به کارفرما ارائه می شود.
کلیه مبلغ پیش پرداخت در طی سه مرحله( ۴۰ درصد پس از تحویل زمین، ۳۰ درصد پس از اجرای حداقل ۶۰ درصد از عملیات تجهیز کارگاه و ۳۰ درصد زمانی که حداقل ۳۰ درصد کار به موجب صورت وضعیت ارائه شده از سوی پیمانکار که به تائید مهندس ناظر رسیده باشد) پرداخت می شود.
کلیه مبلغ پیش پرداخت قبل از آخرین صورت وضعیت مستهلک خواهد شد.
ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان
ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان یکی از انواع ضمانت نامه های بانکی است که در قراردادهای پیمانکاری رایج است.
معمولا کارفرما برای اطمینان از حسن انجام کار توسط پیمانکار، میزان ده درصد از هر صورت وضعیت را تا زمان تحویل قطعی و تا مدت تعیین شده نزد خود نگه می دارد. پیمانکار می تواند قبل از آن تاریخ در قبال ارائه ضمانت نامه مذکور، این مبالغ را از کارفرما دریافت نماید.
ضمانت نامه گمرکی
ضمانت نامه گمرکی به منظور تضمین و سود عوارض گمرکی، ترخیص موقت کالا، ترانزیت کالا و پاساوان کالا صادر می شود. در صورت تامین و یا عدم تامین وجه ضمانت نامه از طرف متقاضی، بانک موظف است در سررسید، وجه ضمانت نامه را به حساب تعیین شده از طرف گمرک واریز نماید.
ضمانت نامه تعهد پرداخت
ضمانت نامه تعهد پرداخت، ضمانت نامه بانکی است که جهت تعهد پرداخت دیون در سررسید معین از طرف بانک صادر می گردد. ضمانت نامه تعهد پرداخت می تواند برای پوشش موارد بسیاری از تعهدات پرداخت صادر شود.
برای مثال می توان برای تضمین قرارداد فروش، قراردادهای اجاره، قراردادهای ساخت و ساز، تسهیلات، تضمین های گمرکی و یا هر تعهد مالی دیگر از ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت استفاده نمود.
از دیگر موارد استفاده از ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت می توان به ضمانت نامه های مورد استفاده در آژانس های مسافرت هوایی، جهت تضمین خدمات چارتری اشاره نمود که طی آن نمایندگی یا متقاضی موظف به پرداخت قطعی وجه چارتر علیرغم فروش یا عدم فروش بلیط به شرکت های هواپیمایی می باشد.
همچنین ضمانت نامه هایی که به نفع مراجع قضایی جهت دعاوی مطروحه در دادگستری صادر می شود نیز از نوع ضمانت نامه تعهد پرداخت می باشد.
تفاوت ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و تعهد پرداخت
ضمانت نامه حسن انجام تعهدات، تضمینی است که متعهد به متعهدله می دهد که به موجب آن انجام صحیح تعهدات قراردادی تضمین می گردد. این نوع ضمانت نامه بیشتر در قراردادهای پیمانکاری به کار می رود.
ضمانت نامه حسن انجام تعهدات جهت تضمین انجام تعهد به نحو صحیح می باشد و چنانچه ضمانت خواه تخلفی داشته باشد، ذینفع می تواند با اعلام تخلف وی نسبت به ضبط و وصول مبلغ ضمانت نامه اقدام نماید.
اما در ضمانت نامه تعهد پرداخت، تعهد مالی تضمین می گردد. و به صرف ارائه آن به بانک می توان مبلغ ضمانت نامه را وصول نمود. ضمانت نامه تعهد پرداخت می تواند تحت عنوان یک مکانیسم پرداخت نیز قرار گیرد.
ضمانت نامه های صادراتی
ضمانت نامه صادراتی در معاملات بین المللی به درخواست طرف ایرانی به نفع طرف خارجی یا ایرانی صادر می شود. این نوع ضمانت نامه ها در بخش های تولیدی، خدمات فنی و مهندسی و قراردادهای داخلی کاربرد دارد.
صدور ضمانت نامه های ارزی صادراتی در قالب قراردادهای داخلی تا مبلغ ده میلیارد ریال نیاز به اخذ مجوز بانک مرکزی ندارد.
بانک ها نمی توانند ضمانت نامه تعهد پرداخت ارزی بابت تضمین وام و هر نوع تسهیلات ارزی دریافتی از موسسات مالی و بانک ها خارجی صادر نمایند مگر اینکه به تائید بانک مرکزی رسیده باشد.
ضمانت نامه های وارداتی
ضمانت نامه های وارداتی با تقاضای مشتریان خارجی و یا در مقابل ضمانت نامه های متقابل کارگزاران خارجی به نفع طرف های ایرانی صادر می شود.
صدور ضمانت نامه وارداتی پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر است و بیش از هر چیز اعتبار بانک فروشنده و شرایط مندرج متن تضمین متقابل مورد توجه است.
نحوه ضبط و وصول ضمانت نامه بانکی
ضبط و وصول ضمانت نامه بانکی در واقع اقدامی است اداری برای دریافت مبلغ آن. پس از مطالبه وجه ضمانت نامه توسط ذینفع آن و رعایت شرایطی چند، بانک باید مبلغ ضمانت نامه را به وی بپردازد.
ذینفع ضمانت نامه، برای ضبط و وصول ضمانت نامه بانکی باید شروط مندرج در سند ضمانت نامه را رعایت کند و تمامی اسناد و مدارکی را که به موجب مفاد ضمانت نامه،ارائه آنها جهت مطالبه ضرورت دارد، تهیه و ارائه کرده و تشریفات شکلی مقرر در ضمانت نامه را نیز رعایت کند.
ماده ۱۲ مقررات متحدالشکل ضمانت نامه های عندالمطالبه، تعهد ضامن را مطابق شرایط ضمانت نامه و مقررات موصوف و حداکثر تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه می داند.
همچنین جهت وصول ضمانت نامه های بانکی می بایست اسنادی که در ضمانت نامه مشخص شده است نیز ارائه گردد. بانک ضامن، بدون وارد شدن در ماهیت اسناد، بر مبنای ظاهر اسناد و مدارک ارائه شده تصمیم می گیرد.
اقداماتی که بانک پس از ارائه اسناد و مدارک انجام می دهد به شرح ذیل می باشد:
- ظرف مدت ۵ روز کاری بعد از ارائه مدارک جهت مطالبه، بررسی های لازم را انجام می دهد.
- چنانچه ضامن مطالبه را مغایر با مفاد ضمانت نامه تشخیص دهد می تواند آن را رد کند. یا صرفا براساس صلاحدید خود به طرف دستور دهنده یا ضامن متقابل (در ضمانت نامه متقابل ) مراجعه کند.
- در صورتی که ضامن (بانک) مطالبه را رد کند باید اطلاعیه ای، به درخواست دهنده بدهد.
- ضامن هیچ تعهد یا مسئولیتی در مورد شکل، کفایت، دقت، اصالت، صحت یا پیامدهای هرگونه امضاء یا مدارک ارائه شده ندارد.
- ضامن تعهد و مسئولیتی در مورد پیامدهای ناشی از تاخیر، مفقود شدن، نقص یا سایر اشتباهاتی که در هنگام ارسال اسناد پیش می آید ندارد.
- اگر مطالبه وجه توسط ضامن رد شود و مدت اعتبار ضمانت نامه باقی باشد ذینفع می تواند مطالبه و ارائه ثانوی اسناد و مدارک را صورت دهد.
- اگر مطالبه بیش از مبلغ کل ضمانت بوده یا اعلام تخلف یا مدارک دیگری که لازم است همراه ضمانت نامه ارائه شود، جمعا مبالغی را کمتر از مبلغ مطالبه شده نشان دهد، مطالبه غیر منطبق خواهد بود.
- پس از ارائه درخواست ضبط و وصول وجه ضمانت نامه با رعایت شرایط مقرر، بانک باید نسبت به بررسی مطالبه و اسناد و مدارک آن اقدام نموده و چنانچه مطالبه را منطبق با شرایط ضمانت نامه تشخیص داد بلافاصله و بدون عذر و اعتراض وجه آن را بپردازد.
آیا هرنوع مطالبه اعم از کتبی یا شفاهی کفایت می کند و یا اینکه در این زمینه شرایط ویژه ای لازم است؟
تردیدی نیست که مطالبه باید مدلل باشد. به گونه ای که اثبات و احراز آن به سادگی امکان پذیر باشد. در ضمانت نامه های داخلی معمولا مطالبه با درخواست، یادداشت و یا نامه کتبی ذینفع انجام می شود و صرف مطالبه شفاهی کفایت نمی کند.
آیا وصول ضمانت نامه بانکی به صورت شفاهی امکان پذیر است؟
در پاسخ باید گفت مشکل مطالبه شفاهی بیشتر در اثبات و احراز آن است نه در ماهیت آن.
بنابراین نمی توان گفت که چنین اقدامی نا معتبر است. چراکه مطالبه شفاهی عبارت است از خواستن مبلغ ضمانت نامه. کتبی بودن درخواست وصول ضمانت نامه بانکی بیشتر به خاطر آن است که حقوق بانک رعایت شود و بانک پس از پرداخت وجه ضمانت نامه از جهت مطالبه آن از مضمون عنه دچار مشکل نشود. اما اگر بانک با مطالبه شفاهی وجه ضمانت نامه را پرداخت نماید نمی توان ایرادی را به بانک وارد کرد.
ابطال قرارداد پایه نیز از موجبات ابطال ضمانت نامه نمی باشد چرا که ضمانت نامه سند تجاری مستقل محسوب می شود و در هر صورت که قرارداد پایه یا مادر ابطال شود، تاثیری در ابطال ضمانت نامه نخواهد داشت.
در این گونه موارد امکان تقدیم دادخواست ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد.
ابطال ضمانت نامه های بانکی با چه شرایطی انجام می شود؟
براساس بخشنامه مب/۲۵۸۸ مورخ ۲۵/۰۶/۱۳۸۶ بانک مرکزی ج.ا.ا و مستفاد از فحوای ماده ۴۱ دستورالعمل ناظر بر ضمانت نامه بانکی (ریالی) ابطال ضمانت نامه بانکی در موارد زیر صورت می گیرد:
- با درخواست کتبی ذینفع از بانک مبنی بر ابطال همراه با ارائه لاشه ضمانت نامه
- ابطال در صورت عدم تعیین تکلیف از جانب ذینفع در سر رسید ضمانت نامه
- تمام شدن وجه ضمانت نامه بر اثر صدور اصلاحیه های کاهش وجه ضمانت نامه
- هنگامی که وجه ضمانت نامه در اثر پرداخت به صفر برسد.
- صدور حکم از دادگاه مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی
- چنانچه در صدور ضمانت نامه بانکی تقلبی صورت گرفته باشد.
دستور موقت مبنی بر منع پرداخت ضمانت نامه
چنانچه دعوای ابطال ضمانت نامه بانکی از سوی بانک یا ضمانت خواه در دادگاه مطرح شود، می توان با اثبات ضرورت و جلوگیری از ضرر و زیان غیر قابل جبران، از دادگاه تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر منع پرداخت ضمانت نامه را درخواست نمود.
البته باید به این نکته توجه نمود صدور دستور موقت از دادگاه می بایست قبل از اعلام کتبی ذینفع ضمانت نامه مبنی بر مطالبه وجه ضمانت نامه باشد. بنابراین در صورت احراز فوریت امر توسط دادگاه، طبق مقررات مذکور در مواد ۳۱۰ تا ۳۱۵ قانون آئین دادرسی مدنی با صدور دستور موقت، از ضبط ضمانت نامه ممانعت نمود.
به ویژه که سپردن خسارت احتمالی از سوی متعهد اصلی، تضمین مناسبی برای ذینفع می باشد. در صورتی که تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر منع پرداخت ضمانت نامه باشد باید علاوه بر طرف قرارداد، بانک نیز طرف دعوا قرار گیرد.
ضمانت نامه بانکی در چه صورت قابل تمدید است؟
تمدید ضمانت نامه بانکی در صورتی امکان پذیر است که شرط تمدید در ضمانت نامه وجود داشته باشد. شرط تمدید این امکان را به ذینفع می دهد که بتواند قبل از سررسید، ضمانت نامه را توسط بانک تمدید نماید.
برای تمدید ضمانت نامه باید هزینه های تمدید از سوی ضمانت خواه تامین شود. در صورتی که ضمانت نامه از نوع قابل تمدید باشد و در موعد مقرر درخواست تمدید ارائه نشود، ضمانت نامه منقضی می شود.
در این خصوص یک استثناء وجود دارد و آن هم در مورد ضمانت های صادره به نفع سازمان های دولتی است که با شرط تمدید بدون درخواست مجدد ذینفع صادر می شوند.
آیا ضمانت نامه بانکی قابل انتقال به غیر است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت، انتقال هر حق مالی که استفاده از آن قائم به شخص نباشد، مجاز است و حق ذینفع که در ضمانت نامه مندرج است یک حق مالی است که قائم به شخص نمی باشد. اما باید توجه داشت که حق ذینفع ضمانت نامه به مطالبه وجه آن، ناشی از قرارداد اصلی و پایه ای است که مبنای صدور ضمانت نامه قرار می گیرد. روابط حقوقی حاکم بر قرارداد معین می کند که ذینفع استحقاق یا عدم استحقاق مطالبه وجه را دارد. انتقال ضمانت نامه بانکی فرع بر و موکول به انتقال قرارداد پایه و اصلی است. اگر شخصی نسبت به قرارداد اصلی حقی نداشته باشد، نسبت به ضمانت نامه هایی که برای تضمین قرارداد صادر شده نیز حقی نخواهد داشت.
در رویه مرسوم بانکی معمولا قید غیر قابل انتقال بودن ضمانت نامه را در متن آن درج می نمایند. اما این بدین مفهوم نیست که تحت هیچ شرایطی ضمانت نامه ها قابل انتقال نیستند. با انتقال امتیاز ضمانت نامه، تمام حقوق و وظایف ذینفع به شخص ثالثی واگذار می شود. از زمانی که این انتقال صورت می گیرد فقط انتقال گیرنده تحت ضمانت نامه می تواند به عنوان ذینفع اقدام نماید. این امر شامل مواردی از قبیل ارائه درخواست تمدید،درخواست پرداخت ، اعلام تخلف یا آزاد سازی و دریافت هر پرداختی که تحت ضمانت نامه باید انجام شود، می گردد.
وکیل ضمانت نامه بانکی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
وکیل بانکی باید دارای دانش حقوق بانکی و تجربه و مهارت ویژه باشد تا بتواند بهترین راهکار را در زمینه مسائل مربوط به ضمانت نامه های بانکی ارائه دهد.
از جمله این مهارت ها می توان به اشراف کامل به قوانین و مقررات بانکی، تخصص و تجربه در حوزه تجاری و مالی اشاره نمود. علاوه بر تسلط بر قوانین و مقررات مزبور، وکیل ضمانت نامه بانکی باید از مهارت مذاکره نیز برخوردار باشد چرا در بسیاری از اوقات چنین مشکلاتی از طریق مذاکره با بانک حل و فصل می شود.
وکیل ضمانت نامه بانکی دفتر حقوقی دادپویان حامی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در زمینه ضمانت نامه های بانکی و دارا بودن ویژگی های فوق الذکر و با توجه به تخصص و تجربه ای که در زمینه حقوق بانکی دارد، می تواند با تحلیل دقیق مستندات و انتخاب بهترین راه حل ها حافظ منافع شما باشد.
سلام. سوالی داشتم. آیا دادگاه میتواند موضوع ضمانت نامه بانک خوانده (صورت وضعیت پیمانکار) را توقیف نماید یا خیر؟ ممنون از پاسخگویی.
سلام. اگر منظور توقیف صرف صورت وضعیت که هیچ ارزش مالی ندارد و فقط گویای اقدامات و عملکرد اجرایی پیمانکار در مورد کارهای انجام شده موضوع قرارداد است بوده باشد موردی برای توقیف آن قابل پیش بینی نیست زیرا این اقدامات هم طراز با توقیف اصل ضمانت نامه بانکی نمی باشد و فقط با ایجاد شرایط موضوع قرارداد خود ضمانت نامه قابل توقیف است نه صورت وضعیت.
درود بر شما ! آیا یک ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت دارای تاریخ مشخص وصول می باشد؟ و اگر جواب بله است ، در مراجع حقوقی قدرت اجرایی دارد؟
باسپاس ازشما
سلام بله