کمیسیون ماده 5 شهرداری

کمیسیون ماده 5 بر اساس قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، تشکیل شده است و وظیفه آن  بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به ‌وسیله کمیسیونی به ریاست‌ استاندار (و در غیاب وی معاون‌ عمرانی استانداری) می باشد.

اعضای کمیسیون ماده 5

  1. شهردار ؛
  2. نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی) ؛
  3. وزارت جهاد کشاورزی ؛
  4. سازمان میراث فرهنگی(وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) ؛
  5. همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی‌ربط  ؛
  6. نماینده سازمان نظام مهندسی استان(با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی.

اعضای این کمیسیون در شهر تهران ، معاونین ذی‌ربط وزراء مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی)، کشور، نیرو، جهادکشاورزی و معاونین رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی(وزارت میراث فرهنگی ….) و شهردار تهران (رئیس کمیسیون) همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران بدون حق رأی، می‌باشند.

بررسی طرح های تفصیلی در کمیسیون ماده 5

طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در  کمیسیون ماده 5 ، بررسی و تصویب می گردد .

بیشتر بخوانید :  وصول مطالبات از شهرداری

طرح های تفصیلی و تغییرات بعدی آنها که حوزه عمل آنها صرفا در داخل محدوده طرح جامع مصوب شهر می باشد ،  باید طوری تهیه و تصویب شوند که با اهداف اصلی و عمده و اساس ضوابط مقرر در طرح جامع تناقضی نداشته باشند و در صورتی که مفاد طرح های مذکور با اهداف و رهنمودهای عمده طرح جامع که در مصوبات شورای عالی تعیین شده است، تناقض داشته باشد ، پس از تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان و تصویب نهایی شورای عالی ،  اعتبار خواهد داشت.

تشخیص مغایرت با اساس طرح جامع در هر استان بر مبنای مصوبات شورای عالی شهرسازی به عهده دبیرخانه کمیسیون ماده 5 آن استان می باشد.

پیشنهاد تغییر در طرح تفصیلی باید دارای توجیه کافی بوده و دبیرخانه کمیسیون موظف است کلیه موارد را قبل از طرح ، از حیث تکمیل بودن مدارک و صلاحیت طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار دهد.

در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی نقشه جدید  تفصیلی عینا با همان مشخصات ترسیمی نقشه اصلی توسط دبیرخانه کمیسیون تهیه و جایگزین نقشه قبلی شده و یک نسخه از ان برای اجرا به شهرداری ارسال خواهد شد.

در بررسی تغییرات طرح تفصیلی باید کلیه ضوابط و معیارهای فنی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته باشد. از جمله :

  1. احراز ضرورت تغییر در طرح ؛
  2. پیشنهاد زمین مناسب به عنوان جایگزین از حیث مساحت و محل وقوع در هماهنگی با طرح جامع چنانچه تغییر مربوط به کاربری های عمومی باشد. ؛
  3. رعایت حقوق مکتسب اشخاص ؛
  4. نحوه تامین خدمات و تاسیسات زیر بنایی شهری و امکان اصلاح و جا به جایی شبکه های موجود .
بیشتر بخوانید :  دعاوی قراردادی با شهرداری

روند تصویب و تغییر طرح تفصیلی  در کمیسیون ماده 5

  1. تهیه و تنظیم پیش نویس و نقشه طرح تفصیلی و تغییرات آن توسط شهرداری ؛
  2. ارسال پیش نویس طرح تفصیلی به صورت کتبی به دبیرخانه کمیسیون ؛
  3. دعوت از اعضا و برگزاری جلسه توسط دبیرخانه کمیسیون ؛
  4. ابلاغ موارد اجرایی به کارگروه کمیته فنی کمیسیون، که وظیفه بررسی فنی کمیسیون مربوطه را برعهده دارد.

مرجع صالح برای شکایت از مصوبات کمیسیون ماده 5

چنانچه رسیدگی به شکایات مربوط به کمیسیون ماده 5 جنبه عام و فراگیر داشته باشد، در صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خواهد بود ؛ اما اگر موضوع فاقد جنبه عمومی و صرفأ در مورد اشخاص معینی باشد ، رسیدگی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است.

اعتراض به  مصوبات کمیسیون ماده 5 در دیوان عدالت اداری

کمیسیون ماده 5 معمولاً تصمیماتی اتخاذ می کند که تأثیرات جدی در وضعیت تراکم ساختمان ها و سطح اشغال و کاربری دارد بنابراین گاهی مصوبات آن در تعارض با حقوق مالکانه افراد قرار می گیرد و این موضوع موجب می شود افراد اقدام به شکایت از مصوبات کمیسیون نمایند .

از این رو تعدادی  از دعاوی شهرداری ها در دیوان عدالت اداری مربوط به کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است .

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از ده سال سابقه و بهره گیری از دانش و تجربه ی وکلای متبحر در زمینه دعاوی شهرداری آماده ارائه خدمات مشاوره ای و قبول وکالت در این زمینه می باشد.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 3 امتیاز: 4.3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست