علامت تجاری و صنعتی (مارک)

علامت تجاری و صنعتی اغلب به یک معنا به کار می روند در حالیکه این دو دارای تفاوت هایی با هم هستند. اما جدای از تفاوت های آن ها هرگاه علائم تجاری یا صنعتی به کار می رود ،هدف این است که یک کالا یا محصول از دیگر کالاها متمایز گردد.

علامت تجاری به چه علامتی گفته میشود؟

زمانی که محصولی تولید می شود، برای محصول مورد نظرعلامتی در نظر گرفته میشود که اغلب این علائم در بازار به نام مارک شناخته میشود. مارک ها، وجه تمایز کالاها از یکدیگر هستند و باعث شناخته شدن یک محصول حتی درسطح جهانی می شود.

اما جدای از شناخته شدن یک محصول به وسیله علامت تجاری و صنعتی برای اینکه یک مارک یا برند مورد حمایت قانون قرار گیرد و بتوان دست سودجویان را از سوء استفاده از آن کالا کوتاه نمود، بایستی آن علامت مورد حمایت قانون باشد. چرا که اگر چنین نباشد دارنده آن مارک یا برند در صورت سوء استفاده دیگر رقیبان و سودجویان از علائم تجاری خود، نمی تواند دفاع کند.

علائم تجاری و صنعتی

علائم تجاری و صنعتی

از این رو قانون گذار بر آن شده است که در ضمن تعریف علائم تجاری و صنعتی ، حمایت خود را هم از فردی که علامت تجاری خود را ثبت کرده است عنوان نماید.
طبق ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ،علامت تجارتی تعریف شده است.

“علامت ، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :
الف) علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب)علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ج)نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف یا مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.”

از آنجایی که محصولات مشابه در بازار فراوان هستند تولید کنندگان لازم است به وسیله ای تمسک جویند تا بتوانند محصول خود را از دیگر محصولات مشابه متمایز نمایند. از اینرو برای معرفی محصول خویش از علامت تجاری استفاده مینمایند، که یکی از راه های معرفی محصول و رسیدن به شهرت محصول تولیدی است.

دارا بودن علامت تجاری چه مزیتی دارد؟

  • دارا بودن علامت تجاری (برند) در اعطای قراردادهای نمایندگی، علامت تجارتی ، یکی از ضروریات تلقی می شود چرا که اگر صاحبان شرکت ها بتوانند برند سازی نمایند ، همین برند برای آن ها سرمایه ای مهم تلقی می شود.
  • دارا بودن علامت تجاری( برند ) به کیفیت محصول کمک شایانی می نماید و افراد در تلاشند که برند خود را حفظ نمایند.
  • دارا بودن علامت تجاری(برند) ،جهت دریافت گواهی استاندارد و نشان استاندارد ، ضروری میباشد.
بیشتر بخوانید :  اخذ دستور موقت در دعاوی علامت تجاری

لازم به ذکر است که،علامت تجاری به سهولت اعطا نمی شود و باید دارای خصوصیاتی باشد. از جمله اینکه نام و علائم تجاری باید نو و جدید باشند ، سابقا مورد استفاده قرار نگرفته باشد .با ابتکار انتخاب شود و وجه تمایزی داشته باشد.

علائم تجاری قابل ثبت و علائم تجاری غیر قابل ثبت

علائم تجاری را از حیث قابلیت ثبت می توان به دو دسته قابل ثبت و غیر قابل ثبت تقسیم کرد .
طبق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری برخی از علامت ها قابلیت ثبت ندارند.
“علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
الف)نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب)خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج)مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د)عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیونهای بین المللی تاسیس شده اند ، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد مگر آنکه توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از ان صادر شود.
ه)عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و)عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آنکه عرفا میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ز)عین علامتی باشد که قبلا به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.”

موارد علامت غیر قابل ثبت در ماده مزبور به صراحت عنوان شده است. در صورتی که هیچ یک از مواردی که در قانون غیر قابل ثبت اعلام شده اند، وجود نداشته باشد ، علامت قابل ثبت میباشد و می توان از هر عکس، نوشته ، حرف ، کلمه ، شکل ، ترسیم و … برای یک علامت تجارتی استفاده نمود.

اهم نکات قابل توجه قانون گذار در ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجارتی :

  • ماده مزبور،علامت را نشان قابل رویت معرفی کرده است واز این رو قابل رویت بودن علامت تجاری اهمیت دارد،در حالیکه در برخی از کشورها چنین نیست و قابل رویت بودن علامت اهمیتی ندارد .
  • تولید کنندگان تولیدی میز یا محصولات این چنینی، جهت معرفی محصول خود،نمی توانند از واژه چوبی یا فلزی استفاده نمایند یا اینکه کلمات توصیفی مثل بهترین ، عالی ترین و را جهت نام برند خود انتخاب نمایند.
  • استفاده از علائم و نشان های گمراه کننده ،مردود اعلام شده است.
  • علایم تجارتی نباید خلاف نظم عمومی باشد. این موضوع ،یکی از بارزترین مواردی است که در صورتی که گمان برود که علامت مزبور چنین اتفاقی را رقم می زند، اجازه ثبت با آن اعطا نمی شود.
بیشتر بخوانید :  ثبت علامت تجاری و مراحل ثبت

انواع علامت تجاری و صنعتی

امروزه نشانه هایی که می توانند یک علامت تجارتی (مارک یا برند) را تشکیل دهند، به صور مختلفی می توانند باشند. از جمله: یک کلمه و یا مجموعه ای از چند کلمه ، نام خانوادگی یا نام مستعار ، حروف ، اعداد و …
علامت طبقه بندی هایی را شامل می شوند، از جمله:علامت صنعتی و علامت تجاری

علامت صنعتی :به علامتی که سازنده یک محصول بر روی کالای خود قرار می دهد علامت صنعتی گفته می شود. که البته این محصول می تواند یک کالای تمام شده و یا ناتمام باشد.گاها یک شرکت که تولیدات متنوعی دارد می تواند بر روی هر کالای خود یک علامت خاص را قرار دهد.

مثال: چنانچه شرکتی، یک علامت تجارتی داشته باشد اما محصولات مختلفی را هم دارا باشد،میتواند برای هر کدام از محصولات خود،علامت مخصوص به همان محصول را هم داشته باشد.

علامت تجارتی: این نوع از علامت، توسط یک توزیع کننده و تاجر روی کالایی قرار می گیرد که وی مسئولیت تجاری نمودن آن را عهده دار می شود.این کالا ممکن است توسط خود تاجر و یا دیگری تولید شود.البته علائم تجارتی می تواند با علائم صنعتی همراه باشد.

هر شرکت میتواند، یک علامت تجاری داشته باشد اما می تواند دارای علائم صنعتی متعددی باشد. با استفاده از علامت تجاری می توان به منشا و مبدا یک محصول رسید. اما علامت صنعتی چنین ویژگی را ندارد.والبته لازم به ذکر است که در یک شرکت ممکن است علامت تجاری و صنعتی یکی باشد.

علامت خدماتی: این علامت در کنار دیگر عوامل و افراد است که معنا و مفهوم می گیرد.این علامت ، خدمات گوناگونی را که توسط تجار ، موسسات تجاری و … عرضه می شود را همراهی می کند،این علامت بر روی وسایل تبلیغاتی، کاتالوگ های مورد استفاده موسسه ذی الربط قرار می گیرد .

بیشتر بخوانید :  تامین دلیل در دعاوی علامت تجاری

علامت جمعی: به علائمی جمعی گفته می شود که همه اشخاص بتوانند ضمن رعایت یک سری مقررات پیش بینی شده توسط صاحبان علامت از آن بهره برداری نمایند،علائم جمعی خود به دو دسته علائم جمعی در مفهوم خاص و علائم جمعی گواهی شده تقسیم می شوند.هر دو این علائم توسط اشخاص حقوقی خصوصی و دولتی به کار گرفته می شود اما علائم جمعی خاص به جز این ویژگی دارای خصوصیت تضمین کننده نیز ، هستند زیرا در این چهارچوب محصولات به دلیل ماهیت ، خاصیت و کیفیت تعیین می شوند.

علامت در هم آمیخته: به ترکیب چند عنصر تصویری یا اسمی یا … در کنار یکدیگر علائم درهم آمیخته گفته می شود.در این موارد گاهی ممکن است فقط از یکی اسامی حمایت قانونی صورت بگیرد یا از هرکدام به طور مجزا حمایت صورت بگیرد ، گاهی هم ممکن است از اسم تجاری حمایت نشود ولی از علامت تجاری آن حمایت شود.

البته انواع علامت تجاری و صنعتی مصادیق دیگری را نیز شامل می شود که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر همه موارد خودداری شده است.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 3 امتیاز: 5)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست