قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی که با نام های قرارداد پورسانت فروش ، قرارداد ویزیتوری ، قرارداد بازاریابی فروش نیز شناخته می شود، قراردادی است که بین صاحبان کسب و کار و بازاریابان منعقد شده  و از اجزای  اصلی مدیریت کسب و کارها محسوب می‌شود. قرارداد بازاریابی گاه به صورت بازاریابی و تبلیغات و گاه بازاریابی و فروش و گاه صرف بازاریابی منعقد می شود.

قرارداد بازاریابی با توجه به تعهدات ضمن قرارداد می تواند موجد رابطه کارگر و کارفرمایی بوده و حقوق ناشی از قانون کار مصوب ۱۳۶۹ را به دنبال داشته باشد. این که چه زمانی قرارداد ویزیتوری باعث ایجاد رابطه کارگر و کارفرمایی می شود بحث مفصلی است که در این مجال نمی توان آن را تشریح کرد، اما تعهدات و تکالیف ضمن قرارداد در تفسیر و تعیین این امر موثر می باشند.

به هر ترتیب قرارداد بازاریابی فروش مسئله ای است که امروزه دغدغه بسیاری از اشخاص و مراجعه کنندگان می باشد. این که قرارداد بازاریابی چگونه باید تنظیم شود و چه تعهدات و تکالیف و حقوقی باید در آن پیش بینی گردد مسئله ای است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. ودر آخر نیز نمونه قرارداد بازاریابی پورسانتی و درصدی برای آشنایی بیشتر شما آورده ایم.

نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی یا قرارداد پورسانتی نیز همانند تمامی قراردادهای معتبر باید دارای ارکان عمومی قرارداد، مانند درج مشخصات طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، مبلغ قرارداد، حقوق و تعهدات طرفین قرارداد و در صورت توافق بین طرفین، درج وجه التزام تخلف از تعهدات می باشد. قبل از موارد مذکور برای انعقاد قرارداد بازاریابی وجود شرایط عمومی قراردادها که در ماده ۱۹۰ قانون مدنی ذکر شده الزامی است. در واقع بدون وجود این شروط قرارداد منعقده باطل خواهد بود. ماده ۱۹۰ قانون مدنی شرایط عمومی قرارداد را چنین بیان کرده است:«برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:

  1. قصد طرفین و رضای آنها
  2. اهلیت طرفین
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد
  4. مشروعیت جهت معامله

با توجه به این ماده اگر قرارداد پورسانتی برای موضوع نامشروعی مثل فروش مواد مخدر منعقد شود باطل بوده و واجد اثر حقوقی نمی باشد.

نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی

نحوه تنظیم قرارداد بازاریابی در دادپویان حامی

نکات مهم در تنظیم قرارداد بازاریابی

  1. قرارداد بازاریابی مانند سایر قراردادهایی که در حقوق ایران برای آنها قالب خاصی شناخته نشده، منطبق بر ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می شود.
  2. در تنظیم قرارداد بازاریابی بایستی تمام انتظارات و خدماتی که در نظر کارفرما می باشد ، به درستی تعریف و تعیین گردد و لذا قبل از انعقاد قرارداد مزبور ، کارفرما می تواند مجوز ها ، تخصص ها و تمامی قابلیت هایی را که بازاریاب بایستی داشته باشد را بررسی نموده و پس از تایید آنها اقدام به انعقاد قرارداد با وی نماید.
  3. وجود مجوزها و تخصص های اولیه برای انعقاد قرارداد، به معنای کفایت همیشگی بازاریاب نیست و بلکه کارفرما می تواند در بازه های زمانی مشخصی نسبت به بازبینی این موارد اقدام کند و همین نکته را نیز در قرارداد قید نماید.
  4. از آنجایی که شخصیت بازاریاب در این قرارداد علت عمده ی عقد است، از شروط مهم در این قرارداد ممنوعیت بازاریاب در واگذاری کلی یا جزئی موضوع قرارداد به غیر است.
  5. در قرارداد بازاریابی باید قلمرو بازاریابی مشخص شود و کارفرما نیز ملزم به ارائه اطلاعات لازم در طول مدت قرارداد است.
  6. بازاریاب کارمند شرکت و یا کارفرما محسوب نمی شود و تحت الشمول رابطه استخدامی موضوع قانون کار قرار نمی گیرد.

مبلغ قرارداد بازاریابی

تعیین مبلغ قرارداد بازاریابی ممکن است تابع مقررات و قوانین خاصی باشد  و یا بنا به توافق طرفین صورت پذیرد. اجرت بازاریاب تابع میزان و نحوه خدماتی است که ارائه می دهد و لذا بازاریاب مستحق دریافت درصدی و یا مبلغ معین حسب توافق صورت گرفته، خواهد بود.

در برخی موارد مثل فروش بلیط های مسافری ، بازاریاب می تواند هم زمان با دریافت وجه بلیط ، درصد خود را کسر و مابقی را به حساب کارفرما واریز نماید.

قرارداد بازاریابی می تواند به صورت انحصاری تنظیم شود، به این معنا که بازاریاب تنها ملزم به بازاریابی محصولات، ممنوع از بازاریابی برای سایر اشخاص باشد. البته این ممنوعیت اصولا در خصوص مشاغل مشابه یا شرکت های رقیب پیش بینی می شود و بازاریاب از انعقاد قرارداد بازاریابی در حرفه ها و صنوف دیگر منع نمی شود.

توافقنامه تبلیغات

توافقنامه تبلیغات در قرارداد بازاریابی

توافقنامه تبلیغات

قرارداد یا توافقنامه تبلیغات را  می توان از زیر مجموعه ی قرارداد بازاریابی و یک قرارداد ارائه ی خدمت دانست که در قالب ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می گردد.

طی این قرارداد تبلیغات به شکل درخواست شده در قرارداد و در بازه ی زمانی مشخص ،  توسط شرکت تبلیغاتی انجام می شود و یا اینکه  می تواند تنها به صورت ارائه ی مشاوره در زمینه ی تبلیغات باشد.

نمونه قرارداد بازاریابی

این قرارداد فی مابین آقای /خانم ……………………… بعنوان ……………….. شرکت ……………………. به نشانی: …………………………………….. و کد پستی ……………………………………………… که من بعد در این قرار داد «کارفرما» نامیده می شود از یک طرف و آقای …………………………. فرزند …………………… دارای کدملی ………………………………. به نشانی: ……………………………………………….. کد پستی …………………………………………….. و شماره همراه………………………….. و شماره ثابت …………………………………….. که در این قرارداد بازاریاب نامیده می شود از طرف دیگر طبق شرایط زیر منعقد می شود.

  • وظیفه بازاریاب فقط معرفی کالا و خدمات این دفتر خواهد بود و وی حق دریافت هیچگونه وجهی را از مشتری نخواهید داشت.
  • داشتن نمونه کالا در صورت داشتن مشتری به صورت امانت بلامانع است. برای اطمینان کامل و با توجه به متغیر بودن قیمت ها بازار یاب می باست حتما قبل از اعلام قیمت قطعی به مشتریان خود، بهای آنها را با تلفن شماره ……………… از دفتر استعلام نماید.
  • در هنگام تماس  با دفتر شرکت اعلام کد همکاری، الزامی است .
  • مدت این همکاری بصورت آزمایشی به مدت یک ماه از تاریخ  فوق الذکر می باشد .
  • قبل از مراجعه مشتریان به دفتر ، لازم است تا بازاریاب اسامی آنان را به مسئول دفتر اعلام کنید تا پورسانت آن به حساب وی منظور گردد .
  • درآمد حاصل از ارائه خدمات یا فروش کالا به مشتریان  ، مطابق با …….درصد از کل مبلغ فروش میباشد که پس از ارائه خدمات و پایان کار به حساب بازاریاب  به شماره /  شماره کارت………………………نزد بانک………….واریز خواهد شد .
  • بازاریاب در طول دوره کار موظف به رعایت کلیه شئونات اخلاقی و اسلامی و  پذیرش محل انجام  کار طبق نظر شرکت و رعایت ساعت کاری  است.
  • یک فقره سفته / چک شماره …………………… به مبلغ ………….. ریال به عنوان تضمین حسن اجرای تعهدات بازاریاب به مسئول دفتر تحویل داده شده است و آقای/ خانم ………………………………… بازاریاب ،  با کد شماره ………………… تمام موارد فوق را با دقت در صحت وسلامت عقل خوانده ، و متعهد به انجام آنها بوده و اعلام می دارد و اجازه می دهد و رضایت دارد که در صورت رعایت نکردن هر کدام از بندهای فوق از محل سفته / چک فوق به نفع شرکت ……………………………جبران خسارت شود .
  • این قرارداد رابطه استخدامی میان بازاریاب و شرکت بوجود  نمی آورد .

امضا و اثر انگشت بازاریاب ……            امضا و اثر انگشت  نماینده شرکت……….

سخن پایانی

کلیاتی در خصوص نحوه انعقاد قرارداد بازاریابی درصدی یا غیر درصدی بیان شد. اما این تمام مسئله نمی باشد. چرا که هر قرارداد استخدام بازاریاب، بسته به شرایط مورد توافق، موضوع فعالیت ، تعهدات و تکالیف طرفین، حقوق شخص بازاریاب و کارفرما شرایط تنظیم قرارداد متفاوت خواهد بود. لذا نمونه قرارداد بازاریابی و فروش که در بالا قرارداده شده نمی تواند تامین کننده کلیه حقوق طرفین قرارداد باشد. به همین جهت تنظیم قرارداد بازاریاب خود را سعی نمایید توسط اشخاص خبره و متبحری که در بحث تنظیم قرارداد تخصص دارند انجام دهید.

دفتر حقوقی بین المللی  دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و قراردادهای بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.

آرای قضایی

سوالات متداول

خیر قرارداد بازاریابی فروش یا همان قرارداد پورسانتی می تواند به صورت درصدی از فروش یا به صورت حقوق ثابت و حتی به صورت ترکیبی از این دو نوع قرارداد باشد.

بسته به نوع قرارداد و توافقات ضمنی آن جواب به این سوال متفاوت خواهد بود ولی اصولا بیمه نمودن بازاریاب تکلیف کارفرماست.

این مسئله امری تخصصی است و پیشنهاد می شود که تنظیم این قرارداد یا بررسی و بازنگری آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. ما در انتهای این مقاله نمونه ای از قراردادهای بازاریابی را قرارداده ایم و با استفاده از این الگو می توانید قرارداد را تنظیم کنید.

شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و یا تلگرام با وکلای دفتر حقوقی دادپویان حامی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مربوطه درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =