قرارداد کارگزاری یا بروکری را در واقع می توان نوعی قرارداد کار است که در آن شخصی که به تمام جوانب یک زمینه کاری آگاهی دارد به عنوان کاگزار مانند پل ارتباطی میان مشتری و فروشنده یا مشتری و خدمات دهنده ارتباط برقرار میکند. یکی از حوزه هایی که میتواند مثال خوب و آشنایی در مورد کارگزاران باشد، بورس است. برای ایجاد رابطه بین کارفرما و کارگزار، نیازمند تنظیم یک قرارداد کار کارگزاری هستیم که تابع بندهای عمومی قرارداد کار و برخی جزئیات مخصوص به قرارداد کارگزاری است.
دلایل استفاده از قرارداد کارگزاری
امروزه به دلیل تنوع شغلی رو به افزایش و عدم توانایی افراد در تسلط به تمامی امور و مشاغل، قرارداد کارگزاری انجام کار ، یکی از قراردادهایی میباشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
از طریق استخدام کارگزار میتوان به دانش و مهارت زیادی دسترسی پیدا کرد. کارگزاران مانند پلی بین شما و شخصی که قرار است کار شما را به عهده بگیرد قرار میگیرند و بهترین شخص را برای انجام کار مورد نظر به شما معرفی میکنند.
تنظیم متن قرارداد کارگزاری انجام کار بسیار مهم است. در اینجا به چند مورد از بندهای مشترک که باید در هر قرارداد کارگزاری وجود داشته باشد اشاره می کنیم:
الف. مشخصات طرفین
طرفین این قرارداد با عنوان کارفرما و کارگزار شناخته میشوند. شخصی که کار را واگذار میکند کارفرما است و شخصی که کار به او سپرده میشود کارگزار است که هر دو طرف می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. اما بهتر است که کار خود را به شرکتهای کارگزاری یا همان اشخاص حقوقی بسپارید.
ب. مدت قرارداد کارگزاری انجام کار
در قرارداد کارگزاری باید حتماً مدت قرارداد ذکر شود زیرا عدم تعیین مدت قرارداد ممکن است تبعات بسیاری برای هر دو طرف داشته باشد و تخمین نزدن درست مدت انجام قرارداد میتواند به کار شما لطمه اساسی وارد کند.
تعیین مدت امری کاملاً توافقی است و شما میتوانید در صوررت نیاز مدت قرارداد را با توافق یکدیگر در در قرارداد تغییرداده و تمدید کنید.
ج. موضوع قرارداد
موضوع در این قرارداد همان کاری است که از کارگزار میخواهید انجام دهد.
به طور کلی یک قرارداد کارگزاری بیشتر مواردی همچون خرید، فروش، کسب، خدمات، فرصتهای سرمایه گذاری، تأمین مالی و… را پوشش میدهد.
د. مبلغ و نحوه پرداخت قرارداد
مبلغ قرارداد هم به توافق طرفین بستگی دارد، با توجه به نوع و حجم کار مشخص میشود و باید حتما در متن قرارداد کارگزاری نوشته شود که در ازای انجام کار موضوع قرارداد، فلان مبلغ به عنوان حق مشاوره یا کمیسیون یا کارمزد یا واسطهگری و… پرداخت میشود.
همچنین نحوه پرداخت باید درقرارداد ذکر شود که این نیز به توافق طرفین بستگی دارد. شما میتوانید مقداری از مبلغ قرارداد را در شروع کار پرداخت کنید و پرداخت مقداری از آن را موکول به ارائه گزارش پیشرفت کار کنید یا حتی میتوانید مبلغی را به عنوان تضمین حسن انجام کار در این قرارداد در نظر بگیرید و زمانی که کارگزار کار خود را تمام کرد به او پرداخت کنید.
ی. تعهدات طرفین در قرارداد کارگزاری انجام کار
جزئیات تعهدات طرفین را باید با توجه به ویژگی های مخصوص به هر قراداد مشخص کنیم.
اما یک سری تعهدات کلی نیز وجود دارد که ممکن است شامل اکثر قراردادها بشود از جمله:
تعهدات کارگزار
یک کارگزار باید…
- عملیات موضوع قرارداد را به افراد متخصص و با تجربه که صلاحیت لازم و کافی دارند بسپارد؛
- پیشنهاداتی که در خصوص خرید کالا به او میرسد را برای بررسی به فروشنده منتقل کند. همچنین باید تمام اقداماتی را که برای پیشبرد قرارداد لازم است از قبیل؛ تأدیه هزینههای قانونی، مالیات، عوارض، بیمه، حقوق ثبتی و… انجام دهد؛
- در راستای تنظیم قرارداد، انواع مکاتبات لازم مثل مکاتبات اداری، تجاری، بانکی و … را انجام دهد و به نامههای اداری که به دستش میرسد پاسخ دهد، بدون اینکه ضرری به کارفرما وارد آورد؛
- حوزه اختیارات خود را بداند و از آن فراتر نرود؛
- کلیه اطلاعات سری و اسرار فنی و حرفهای شغل کارفرما را حفظ و از انتقال اسرار و اطلاعات به تولید کنندگان دیگر خودداری کند.
- موضوع قرارداد را در زمان مشخص شده در قرارداد انجام دهد و اگر تأخیر داشته باشد باید جریمه پرداخت کند؛ این جریمه از قبل توسط کارفرما تعیین میشود؛
- به نفع کارفرما عمل کند و با هزینه اصلی، نفع شخصی به دست نیاورد؛
- از تعارض منافع که ممکن است در انجام وظایف برای اشخاص ثالث (یعنی اشخاصی غیر از کارفرما)، به وجود آید جلوگیری کند و باید در نظر داشته باشد کاری را که انجام میدهد رابطه کارگزاری باشد نه مشارکت تجاری.
نکته: هر نوع درخواست دیگری که اضافه بر تعهدات کارگزار باشد میتواند با توافق طرفین به فرم قرارداد کارگزاری انجام کار اضافه و هزینه آن مشخص شود.
تعهدات کارفرما در قرارداد کارگزاری کار
کارفرما وظیفه دارد…
- اسناد و مدارک مشخصی که کارگزار از او درخواست کرده است را به کارگزار بدهد.
- تمامی اطلاعاتی را که مرتبط با کار کارگزار است و کارگزار در روند کار به آن نیاز دارد را در اختیارش قرار دهد.
- در مواردی که کارگزار پیشنهادهایی ارائه و یا از او نظر میخواهد، متناسب با شرایط کار در اسرع وقت، نظر نهایی خودش را اعلام کند.
۴.کلیه پرداختهایی را که طبق قرارداد قبول نموده است، در زمان تعیین شده پرداخت کند.
۵.کارفرما نمیتواند کاری را که به کارگزار سپرده همزمان به شخص یا کارگزار دیگری بسپارد؛ مگر اینکه خود کارگزار بخواهد از ادامه کار انصراف بدهد.
- مبلغ کارگزاری را از قبل به وسیله چک یا با سپردن مبلغ نزد شخص امین که مورد توافق طرفین باشد یا هرطریق دیگری تضمین کند.
حل اختلاف در قرارداد کارگزاری انجام کار
حل اختلاف می تواند از طریق داوری یا دادگاه صالح انجام گیرد. اما بهتر است داوری از قبل در قرارداد پیش بینی شود چرا که داوری از جهات گوناگون روش مناسب تری برای حل اختلاف می باشد.
فسخ قرارداد کارگزاری انجام کار
شرایط فسخ نیز با توجه به توافق طرفین مشخص می شود. اما به هر صورت در شرایطی که هر یک از طرفین از مفاد قرارداد کارگزاری انجام کار تخلف کنند، طرف دیگر میتواند به صورت یکجانبه قرارداد را فسخ کند.
امضای قرارداد کارگزاری
فرم قرارداد کارگزاری انجام کار در دو نسخه تنظیم میشود و طرفین با امضای قرارداد، ضمن اینکه خود را متعهد به انجام آن می کنند، حق هرگونه ادعا و اعتراض و یا بیاطلاعی نسبت به مفاد قرارداد کارگزاری انجام کار را از خود سلب میکنند.
دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از ده سال سابقه در امور دعاوی مربوط به قراردادها آماده ارائه مشاوره و قبول وکالت در زمینه دعاوی قراردادها می باشد . با ما تماس بگیرید.
2 پاسخ
با سلام
با گزینه تماس با موسسه تماس گرفتم ولی کسی جواب نداد.
نیاز به مشاوره در خصوص عقد قرار داد کارگزاری دارم لطفا رهنمایی نمایید.
با تشکر
اسدی راد
۰۹۱۶۶۰۳۸۹۱۳
باسلام با شما تماس گرفته خواهد شد