شرایط فسخ قراردادهای بین المللی ( ماده ۲۱۹ قانون مدنی )

فسخ قراردادهای بین المللی

طرق انحلال قراردادهای بین المللی

  1. طرفین قراردادهای بین المللی می توانند با توافق یکدیگر قرارداد را منحل نمایند که به این اقدام تفاسخ یا اقاله می گویند.( فسخ قراردادهای بین المللی )
  2. گاهی نیز یکی از طرفین قرارداد بین المللی آن را یکجانبه فسخ می کند که این نوع انحلال خود بر دو نوع است: الف- فسخ قانونی (انفساخ) ب- فسخ قراردادی (خیار شرط) که در این مقاله قصد داریپم به این دو نوع از موارد انحلال قراردادهای بین المللی بپردازیم.

اصل بر لزوم قراردادهای بین المللی

عقود و قراردادهای داخلی و خارجی به طور کلی بر دو نوع می باشند: قراردادهای لازم و قراردادهای جایز

با توجه به ماده ۲۱۹ قانون مدنی اصل بر لازم بودن قراردادها است یعنی قرارداد به راحتی از سوی طرفین قابل فسخ نیست و باید یکی از انواع مجوزهای فسخ قانونی در قرارداد وجود داشته باشد(خیار فسخ) و یا طرفین در قرارداد شان برای خود یا شخص ثالثی حق فسخ قرارداد باشند (خیار شرط)، درست برخلاف قرارداد جایز که در آن طرفین هر زمان که بخواهند می توانند آن را فسخ نمایند همانند قرارداد وکالت که وکیل و موکل به هر شخص حق انحلال قرارداد را به وسیله فسخ آن دارند.( فسخ قراردادهای بین المللی )

تفاسخ یا اقاله ی قراردادهای بین المللی

اقاله یعنی تراضی طرفین به برهم زدن قرارداد که یکی از راه های پایان بخشیدن به قراردادهای بین المللی است. همه ی قراردادهای بین المللی را می توان اقاله کرد مگر اینکه طرفین سلب حق اقاله را در آن پیش بینی کرده باشند.

خیارات (فسخ قانونی یا انفساخ) در قراردادهای بین المللی

در قراردادهای بین المللی لازم، فقط در صورتی می توان قرارداد را فسخ کرد که به موجب شروط قراردادی  یا قانون حق فسخ وجود داشته باشد.( فسخ قراردادهای بین المللی )

اعمال خیار توسط صاحب خیار باعث فسخ عقد می گردد، یعنی اگر حق فسخ وجود داشته باشد، این حق بدون اعمال آن باعث فسخ قرارداد نمی شود.

انواع خیارات در قانون مدنی عبارتند از : خیار مجلس- خیار حیوان- خیار شرط- خیار تأخیر ثمن- خیار رویت و تخلف وصف- خیار غبن- خیار عیب- خیار تدلیس- خیار تبعیض صفته- خیار تخلف شرط

فسخ قراردادی (خیار شرط) در قراردادهای بین المللی

ممکن است طرفین یک قرارداد بین المللی ضمن قرارداد، برای طرف مقابل یا برای شخص ثالثی حق فسخ را پیش بینی کنند. این شرط فسخ قراردادی ( فسخ قراردادهای بین المللی ) لازم است مدت داشته باشد که طی آن مدت شخص که حق فسخ دارد در صورت تمایل می تواند قرارداد را منحل کند.


دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بهره گیری از وکلای متخصص در قراردادهای بین المللی و سابقه درخشان در تهیه و تنظیم انواع قراردادهای بین المللی آماده ی ارائه خدمات حقوقی تخصصی در این زمینه در بخش قراردادهای بین المللی به طور مفصل توضیح داده شده است می باشد. جهت بهره مندی از این خدمات می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید.

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =