حقوق کاربران در استارت آپ

یکی از موارد حائز اهمیت در حوزه استارت آپ ها حقوق کاربرانی است که طرف قرارداد واقع می شوند در کل رعایت حقوق مشتری مسئله حائز اهمیتی است که در حوزه استارت آپی با توجه به اینکه بین چهارچوب های سنتی و مرسوم قرار نمی گیرد، حائز اهمیت دو چندان می شود از جمله این حقوق می توان به حقوق خصوصی افراد و اطلاعات افراد اشاره نمود که در ذیل به بررسی جداگانه آنها می پردازیم .

قرارداد با مشتریان در استارت آپ

معمولاً شرایط استفاده از خدمات استارت آپ در سندی از پیش تهیه شده ، تنظیم می شود و کاربران باید برای استفاده از خدمات استات آپ آن را تأیید و موافقت خود را با شرایط مزبور اعلام نمایند که اصطلاحاً از این قراردادها به قرارداد کلیکی تعبیرمی شود.

این اصطلاح البته در این قرارداد به سبب نوع خاص آن است چرا که وقتی کاربر به مرحله آخر ثبت نام می رسد برای الحاق به قرارداد باید در کادری با عنوان « موافقت می نمایم » یا عناوین مشابه کلیک نماید .

انواع حقوق کاربران در استارت آپ

حقوقی که  قانون گذار برای کاربران استارتاپها در نظر گرفته را می توان در مواردی از قبیل موارد زیر دسته بندی کرد:

  •  حریم خصوصی کاربران در استارت آپ

حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات ( lnfor mation  privacy ) از جمله حقوق اساسی است که در کسب وکارهای مجازی باید رعایت گردد.

منظور از این حق آن است که اولاً استارت آپ حق ندارد بدون اطلاع کاربرهای خود اطلاعاتی از کاربران مذبور یا دستگاه آنها ( رایانه، موبایل ، تبلت ، و…. ) کسب نماید و همچنین اگر بنا به هر علتی نیاز به دسترسی به اطلاعاتی داشت و کاربر نیز با این دسترسی موافقت  نمود  باید محدوده استفاده از آنها را برای کاربر مشخص نماید و طبیبعتاً حق نخواهد داشت اطلاعات دست یافته را خارج از موارد مذکور استفاده نماید . یکی از موارد صریح نقض این حقوق کاربران در مواردی مشاهده می شود که استارت آپ با دسترسی به راه های ارتباطی مثل ایمیل ، شماره تماس و ……. با در اختیار قراردادن آنها به سایر استارت آپ ها و اشخاص و ارگان ها برای ارسال تبلیغات و پیام های اطلاع رسانی این حق کاربران را نقض می کنند .

  1. A) ضمانت اجرای نقض حریم خصوصی کاربران در استارتاپ ها

در خصوص این روش نقض حقوق کاربران در عرصه فضای مجازی ، قانون تجارت الکترونیک بیان کرده که ذخیره ، پردازش ویا توزیع داده های شخصی افراد که می تواند بین ریشه های قومی نژادی یا دیدگاه های عقیدتی ، مذهبی ، و ……. باشد، بدون رضایت صریح کاربر به هر عنوان غیر قانونی مستلزم مجازات (حبس ) است . رضایت صریح نیز بایستی از طریق امضای یک متن واضح احراز شود.البته باتوجه به ماهیت کسب و کارهای مجازی امضاء جای خود را به تیک تأیید ذیل قراردادهای کلیکی داده است .

  1. B) نحوه تضمین حفظ حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از نقص آن

پس از رضایت کاربر به دسترسی استارت آپ به برخی اطلاعات وی ذخیره ، پردازش و توزیع این داده ها در بستر مبادلات الکترونیکی باید با لحاظ شرایطی باشد. این شرایط عبارتند از اینکه اهداف آن مشخص بوده و به طور واضح شرح داده شود.

قرارداد کلیکی باید بدون ابهام و متنی حقوقی باشد . شرط دیگر نیز این است که داده پیام باید تنها به اندازه ضرورت و متناسب با اهدافی که در هنگام جمع آوری داده ها و اطلاعات شرح داده شده استفاده گردد.

در قرارداد کلیکی که برای تعیین سطح دسترسی های سایت یا اپلیکیشن تنظیم می گردد مسائلی چون قانون حاکم ، حدود مسئولیت استارت آپ نوع و حدود استفاده از اطلاعات کاربران ، مسئولیت کاربران در صورت سو استفاده یا درج اطلاعات نادرست در مواردی از این دست به صراحت مشخص گردد.

آن چیز که امروزه بین استارت آپ ها متداول است این می باشد که در اکثر موارد از خود رفع مسئولیت می نمایند و از طرف دیگر نیز حقوقی را برای خود در نظر می گیرند که می تواند عواقبی برای کاربر در پی داشته باشد. باید توجه نمود سلب این مسئولیت در صورتی که مخالف قانون و نظم عمومی باشد تأثیری نداشته و استارت آپ مذکور مسئولیت خواهد داشت .

  • حق عدم تدلیس در استارت آپ

از مهم ترین عواملی که به فضای کسب و کارهای اینترنتی لطمه وارد می نماید ، عدم شفافیتی است که منجر به ایجاد فضای بی اعتمادی بین کاربران شده است . برای جلوگیری از این اتفاق و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق کاربران ، قانونگذار فعالین عرصه تجارت الکترونیک از جمله استارت آپ ها را ملزم به رعایت مواردی نموده است . بر این اساس ارائه کنندگان خدمات و فروشندگان کالا بایستی اطلاعات مؤثر در تصمیم گیری کاربران در اختیار وی قرار دهند . اطلاعاتی که استارت آپ بایستی در اختیار کاربر قراردهد باید در بر دارنده اطلاعات زیر باشد :

  • مشخصات فنی و ویژگی های کاربردی کالا و یا خدمات
  • هویت تأمین کننده ، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول است و نشانی وی
  • قراردادن پل ارتباطی که مشتری در صورت نیاز با فروشنده ارتباط برقرار کند .
  • کلیه هزینه هایی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود که مواردی چون هزینه پست ، قیمت کالا و…… را در بر می گیرد.
  • مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر است . این مورد بیشتر در تخفیفات صورت می گیرد .
  • شرایط و فرآیند قرارداد از جمله ترتیب ونحوه پرداخت ، تحویل و اجرا و……..

استارت آپ همچنین باید در کنار اطلاعاتی که ذکر شد مواردی چون آدرس محل تجاری یا کاری برای شکایت احتمالی ، اطلاعات راجع به پشتیبانی خدمات و شرایط قرارداد را نیز ذکر نماید .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفت =