مشاوره حقوقی اداره کار

مشاوره حقوقی اداره کار

[us_post_title tag=”h1″ link=”post” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22color%22%3A%22%23f24822%22%7D%7D”]

چه زمانی به مشاوره حقوقی اداره کار نیاز پیدا می کنیم> این سوالی است که می خواهیم به آن پاسخ دهیم. مسلما هر فردی با اتمام دوره های تحصیلی و یا یافتن تخصص در هر امری ، به کار مشغول می شود و هدف درآمدزایی و گذران زندگی به نحو مطلوب می باشد . در نظام حقوقی حال حاضر ایران افراد زمانی که در یک شرکت خصوصی یا نزد یک کارفرمای خصوصی مشغول به کار می شوند بر روابط آن ها قانون کار مصوب ۱۳۶۹ حاکم خواهد بود. از آن جایی که کارگر در روابط کاری و استخدامی، با توجه به نیاز مبرم به اشتغال و امرار معاش در موضع پایین تر نسبت به کارفرما قرار دارد. قانون گذار سعی نموده با تصویب قانون کار از کارگر حمایت نموده و جلوی سوء استفاده های احتمالی را بگیرد.

با وجود تصویب قانون کار که به نوعی حمایت از کارگر می باشد بازهم امکان حدوث اختلاف بین کارفرما و کارگر متصور است. لذا مشاوره حقوقی قانون کار با وکیل اداره کار از دو جهت مفید فایده خواهد بود. اول از این جهت که به کارفرما یا کارگر این امکان را می دهد تا با اخذ مشاوره اداره کار و آشنایی با قوانین ، قرارداد منطبق بر قانون منعقد کند و دوم این که در صورت حدوث اختلاف بتواند حقوق از دست رفته خود را اعاده نماید. نکته حائز اهمیت در این خصوص را شاید بتوان این مسئله دانست که چون قانون کار بیشتر از کارگر حمایت کرده عدم اخذ مشاوره حقوقی کار توسط کارفرما و تنظیم قرارداد نادرست تبعات بسیاری برای وی به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که در خصوص اهمیت مشاوره حقوقی اداره کار و نحوه گرفتن مشاوره در مورد اداره کار بحث نماییم.

دلیل اهمیت اخذ مشاوره حقوقی اداره کار

ابتدائا باید به این مسئله توجه کرد که در صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما ، مرجع حل اختلاف اداره کار خواهد بود. با توجه به این که اشخاص رسیدگی کننده در اداره کار فاقد پایه قضایی می باشند.(قاضی نیستند) از تسلط کمتری نسبت به قوانین وآیین نامه های مرتبط دارند. به همین دلیل لازم است که قبل از هرگونه اقدام با گرفتن مشاوره برای اداره کار و حتی در صورت ضرورت، اخذ وکیل اداره کار، بتوانید موارد قانونی را در فرآیند رسیدگی به اختلاف خود در اداره کار اعمال نمایید.

چه کسانی نیاز به اخذ مشاوره از وکیل اداره کار دارند؟

قانون اداره کار در اکثر موارد نفع و حقوق بالاتری برای کارگر نسبت به کارفرما منظور شده است .  از این رو قانون کار برای رفاه حال کارگران قوانین پرکاربردی را لحاظ نموده است اما متاسفانه اکثر کارگرانی که به کار اشتغال دارند و حتی از سابقه کاری بالایی نیز برخوردار هستند از این حق و حقوق خود مطلع نیستند و همین بی اطلاعی در اکثر موارد سبب ایجاد اختلالاتی در کار کارگر می گردد و آن ها را از حقوق طبیعی خود محروم می نماید.در حالیکه لازم است قبل از اشتغال به هر فعالیتی با ساز و کارهای قانونی و حمایت های قانونی از کارگر و کار مورد نظر مطلع شد تا مبادا با بی اطلاعی اجحافی صورت گیرد .از این رو بهتر است قبل از انعقاد هر نوع قرارداد کاری مشاوره های لازم و تخصصی در زمینه مزبور از کارشناسان این علم اخذ گردد تا مبادا با انعقاد قراردادی ناقص سبب ضرر و زیان به خود را ایجاد نماییم .

همچنین بحث هزینه مشاوره حقوق کار شاید یکی از دغدغه های اصلی کارگران باشد از همین رو دفتر بین المللی دادپویان حامی در جهت تسهیل حل مشکلات قشر کارگر امکان مشاوره حقوقی رایگان را فراهم آورده است.

نیاز به اخذ مشاوره حقوقی کار صرفا مختص به کارگران نمی باشد. کارفرمایان نیز با توجه به این که با کارگران متعددی دارای روابط کاری می باشند لازم است قبل از جذب هر نیرویی به عنوان کارگر، با متخصص اداره کار مشورت نمایند. چرا که عدم مشورت با وکیل اداره کار ممکن است عواقب سوئی برای کارفرما به دنبال داشته باشد. برای مثال برخی مواقع ملاحظه می شود که کارفرما با کارگر توافق می نماید که به جای پرداخت حق بیمه کارگر به سازمان تامین اجتماعی مبلغ حق بیمه را به خود کارگر پرداخت کند و سالیان متمادی به این توافق عمل می نمایند اما زمانی که اداره بیمه سازمان تامین اجتماعی از این امر مطلع می شود علاوه بر اینکه کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه کارگر می نماید جریمه سنگینی نیزبه دلیل این تخلف برای کارفرما تعیین می نماید.

مشاور اداره کار کیست؟

در خصوص فرآیند رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما علاوه بر قانون کار آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلفی حاکم است. این پراکندگی منابع قانونی باعث وجود رویه های متعددی است که کار را برای افرادی که وارد این فرآیند می شوند سخت می نماید. به همین دلیل شاید بتوان مشاور اداره کار را کسی دانست که علاوه بر تسلط بر قوانین و مقررات حاکم با رویه ادارات کار و دیدگاه هیات های رسیدگی کننده آشنا باشد. آشنایی با روند رسیدگی و رویه حاکم در اداره کار علاوه بر اینکه تضمینی بر احقاق حق شما می باشد باعث تسریع در رسیدگی و اخذ نتیجه مطلوب برای ما نیز می شود.

مشاوره اداره کار کیست

مشاوره اداره کار کیست؟

مشاوره حقوقی اداره کار برای شرکت ها

شرکت ها و شخصیت های حقوقی را باید درگیرترین قشر دعاوی مربوط به اداره کار بدانیم. از آن جایی که شرکت ها همواره با تعداد قابل توجهی کارگر دارای قرارداد کاری می باشند تنش و اختلافات و پرونده های مربوط به اداره کار زیادی گریبان گیر این اشخاص می باشد. به همین دلیل همواره پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از بروز چنین اختلافات و عواقب ناشی از آن که گاهی هزینه های گزاف روی دست شرکت ها می گذارد قبل از هرگونه اقدام حقوقی علی الخصوص انعقاد قرارداد کار، با متخصصین امر مشورت نمایید.

قانون کار در بطن خود به موارد متعددی مثل حق بیمه کارگران، حداقل حقوق دریافتی، مزایای قانونی کارگر، مرخصی و تعطیلات ، نحوه اخراج کارگر یا قطع رابطه کارگر کارفرمایی و … اشاره کرده است. به همین دلیل لازم و ضروری است که شرکت های تجاری با اشراف کامل به این موارد اقدام به انعقاد قرارداد کار نمایند. از آن جایی که با توجه به طبیعت تخصصی قانون کار شاید آگاهی از قانون کار و قوانین مرتبط با آن برای همه میسر نباشد، مشاوره با وکیل متخصص در این زمینه راه گشا خواهد بود.

روش های دریافت مشاوره حقوقی اداره کار

اگر شما هم سوالی در خصوص مباحث مربوط به روابط کارگر و کارفرما دارید احتمالا به دنبال وکیل و مشاور تخصصی در این زمینه بوده اید. جهت این که بتوانید با بهترین مشاور حقوقی وزارت کار مشورت نمایید می توانید با دفتر حقوقی دادپویان حامی تماس گرفته و مشاوره حقوقی اداره کار رایگان دریافت کنید. هم چنین می توانید با اخذ وقت مشاوره با اخذ وقت مشاوره حضوری، و ارائه مدارک و مستندات خود مشاوره دقیق تری دریافت نمایید.

سخن پایانی

همانطور که بیان شد مشاوره حقوقی اداره کار یکی از موارد ضروری است که قبل از هرگونه اقدامی در خصوص حق و حقوق خود باید از آن بهره مند شوید. با توجه به عدم وجود رویه واحد در بحث پرونده های اداره کار در خصوص حقوق معوقه، بحث اخراج کارگر و یا حق بیمه و سایر دعاوی مرتبط همواره پیدا کردن وکیل متبحر در این زمینه که علاوه بر تسلط بر قوانین و مقررات بر رویه حاکم در ادارات کار نیز آگاه باشد یکی از دغدغه های کارگران و کارفرمایان بوده است. گروه وکلای موسسه دادپویان حامی با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود در جهت ارائه اطلاعات کافی و کاربردی به کارگران و کارفرمایان از هیچ کمکی مضایقه نخواهد کرد .

با ما در تماس باشید تا ضمن ارائه اطلاعات لازم ، چنانه نیاز به مشاوره تخصصی از سوی وکیل اداره کار دارید می توانید از سایر خدمات موسسه نیز بهره مند گردید.

آرای قضایی

سوالات متداول

میزان پایه حقوق اشخاص مشمول قانون کار سالانه از سوی هیاتی که بدین منظور تشکیل می شود تعیین می گردد. طبق مصوبه هیات مذکور در ابتدای سال ۱۴۰۲ میزان حقوق وزارت کار برای کارمندان، مبلغ ۷ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، در نظر گرفته شده است. همچنین، حداقل پایه حقوق ۱۴۰۲ وزارت کار برای کارگران، رقم ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ریال و مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار)، رقم ۷۳,۰۸۲,۸۴۰ می باشد.

شما می توانید با دفتر حقوقی دادپویان حامی تماس گرفته مشاوره تلفنی اداره کار دریافت کنید.

مشاوره تلفنی اداره کار و مشاوره حقوقی ادارت دولتی در مجموعه بین المللی دادپویان حامی به صورت رایگان می باشد.

شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و یا تلگرام با وکلای دفتر حقوقی دادپویان حامی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مربوطه درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهارده =