اختلاف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی زمانی رخ میدهد که سازمان تامین اجتماعی اختلافی نسبت به صورت مزد ارسالی از طرف کارفرما از نظر تعداد بیمه شده ها و یا میزان مزد و یا کار مشاهده و این امر را به کارفرما ابلاغ نماید اما کارفرما با نظر سازمان موافق نباشد و نسبت به این تصمیم اعتراض نماید.
طرح شکایت در اختلاف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی چنانچه با اختلافی در صورت مزد ارسالی از طرف کارفرما ازلحاظ تعداد بیمه شدگان و یا میزان مزد و یا حقوق ویا کار مواجه شود،این موضوع را به کارفرما ابلاغ مینماید. کارفرما ممکن است با نظر سازمان موافق باشد و موارد خواسته شده سازمان را انجام دهد. در این مواقع اختلاف بین کارفرما و سازمان تامین اجتماعی به صورت سازش خاتمه مییابد اما گاهی ممکن است که کارفرما تسلیم نظر سازمان نشود و به میزان حق بیمه،خسارت تاخیرتعیین شده از سوی سازمان و… معترض باشد. در این صورت بین کارفرما و سازمان تامین اجتماعی اختلاف رخ میدهد که به این اختلاف در هیات های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی رسیدگی میشود.
اشخاص ذی سمت در مراجع حل اختلاف سازمان تامین اجتماعی
خواهان وخوانده در مرحله بدوی
خواهان، مستند به ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی، کارفرما می باشد .چرا که در این ماده نیز کارفرما شروع کننده اعتراض می باشد.کارفرماست که به میزان حق بیمه و خساراتی که از طرف سازمان تامین اجتماعی برای او درنظرگرفته شده است معترض میگردد.
طبق ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی:
“در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تاخیر تعیین شده معترض باشد می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ ، اعتراض خود را کتبا به سازمان تسلیم نماید….”
خواهان وخوانده در مرحله تجدیدنظر
پس ازصدور رای در مرحله بدوی هیات تشخیص مطالبات،رای صادره ممکن است به نفع یا ضرر هرکدام از طرفین صادرشود. منظور از هریک از طرفین ،کارفرما و یا سازمان تامین اجتماعی میباشد. فلذا در مرحله تجدیدنظرهیات تشخیص مطالبات خواهان و خوانده میتوانند هرکدام از طرفین باشند.
نحوه ثبت اعتراض کارفرما از سازمان تامین اجتماعی
۱)پس ازاینکه سازمان مبلغ مورد مطالبه را به کارفرما ابلاغ نمود،چنانچه کارفرما معترض باشد بایستی در مهلتی ۳۰ روزه اعتراض خود را به مبلغ مطالبه شده از سوی سازمان در فرم های مخصوص به اعتراض به حق بیمه درج نماید و اعتراض خود را به شعبه یا نمایندگی مربوطه تسلیم می نماید. (ماده ۱ آئین نامه فوق الذکر)
فرم اعتراض کارفرما به شعب یا نمایندگی هایی که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد تسلیم میشود. اقامه دعوا در هیات های تشخیص با ارائه همین فرم اعتراش به سازمان تامین اجتماعی آغاز می گردد.
۲)شعبه یا نمایندگی مربوطه اعتراض مزبور را در دفاتر خود ثبت می نمایند. ثبت اعتراض مبنایی جهت شروع مهلت های ذکر شده در قانون است.
3)پس از ثبت اعتراض ، شعبه یا نمایندگی ، وقت رسیدگی تعیین و به کارفرما ابلاغ مینماید.
۴)در وقت مقرر در ابلاغیه جلسه رسیدگی تشکیل می شود.
مرجع رسیدگی کننده به اختلافات کارفرما و سازمان تامین اجتماعی
هیات های بدوی تشخیص مطالبات، اولین مرجع رسیدگی کننده به اختلاف کارفرما و سازمان تامین اجتماعی میباشند.چنانچه کارفرما در مهلت مقرر به نظر سازمان تامین اجتماعی در مورد حق بیمه و خسارت تاخیرتایین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی معترض گردد ،در این مرجع به اختلاف مزبور رسیدگی میشود،رای صادره از این مرجع در صورتی که مبلغ مورد مطالبه ۱۵۰۰۰۰۰۰ باشد قطعی است. البته چنانچه بالاتر از این مبلغ نیز باشد اما در مهلت مقرر نسبت به آن اعتراض نشود باز هم قطعی میگردد.
هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات،مرجعی است که جهت اعتراض هر کدام از طرفین (کارفرما یا سازمان تامین اجتماعی) نسبت به رای صادره ازهیات بدوی تشخیص مطالبات.چنانچه آراء صادره از هیات بدی بیش از ۱۵۰۰۰۰۰ ریال باشد قابل جدید نظر میباشد. هیات تجدید نظر پس از ارجاع دعوی ، رسیدگی شکلی و ماهوی می نماید. در نهایت رای مزبور نیز به نفع یکی از طرفین اختلاف صادر می شود.
دلایل اثبات دعوا در اختلافات میان کارفرما و سازمان تامین اجتماعی در هیات های تشخیص مطالبات
دلایلی که خواهان ، شروع کننده دعوی میتواند در اثبات ادعای خویش مطرح نماید عبارت است از:
- اقرار
- اسناد کتبی
- شهادت
- امارات
- قسم
- معاینه محلی
- تحقیق محلی
- رجوع به کارشناسی
64 پاسخ
با سلام . مدیر عامل آژانس تاکسی تلفنی هستم که سال ۹۸ خریداری کردم و اوج دوران کرونا بود .
آژانس به طور کل تعطیل بود و پس از ان به خاطر راکد بودن بازار درامد چندانی نداشت . کارمندی نداشتم و خودم کارهای اداری را پیگیری میکردم. حالا بیمه تامین اجتماعی ۲۷۰ میلیون تومان بیمه براوردی برایم زده و من اعتراض کردم . ایا این درخواست بیمه قانونی است و حقی دارد؟ در صورتی که ۲ سال کلا تعطیل بودیم و کارمندی نداشتیم . بیمه رانندگان هم با سازمان تاکسی رانی است نه آژانس
با سلام. شما می توانید نسبت به بیمه تعیین شده اعتراض نمائید که در کمیسیون های تامین اجتماعی رسیدگی می شود اگر در کمیسیون اعتراض شما رد شد می توانید در دیوان عدالت اداری نسبت به رای کمیسیون اعتراض نمائید. البته در مقاله اعتراض به بیمه سازمان تامین اجتماعی در این خصوص توضیحات کافی داده شده است.
سلام برگه جریمه ۱۲ اردیبهشت اس ام اس امده برامون و ما ۳۱ اردیبهشت دیدم برگه رو و سایت ریز اطلاعات تازه گرفتیم و الان که آمدیم اعتراض زنیم میگن ۳۰ روز ابلاغتون تموم شده در صورتی که ۳۱ م دیدیم الان نمیزارن اعتراض بزنیم باید چیکار کنیم؟
باسلام. ملاک برای محاسبه مدت اعتراض تاریخ رویت شما نیست و تاریخی که به شما پیام ارسال شده به منزله ابلاغ می باشد و شما در صورت رویت در ۳۱ اردیبهشت نیز فرصت اعتراض داشته اید.
سلام ، میخواستم بدونم از زمان صدور برگه قطعی چند روز مهلت داریم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؟
سه ماه