اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه

یکی از اختلافات گمرکی که بین صاحب کالا و گمرک رخ می دهد , اختلاف گمرکی ناشی از تعرفه می باشد .اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه ذیل دو عنوان قابل بررسی است :۱-اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه قبل از ترخیص کالا . ۲ -اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه بعد از ترخیص کالا

اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه قبل از ترخیص کالا

در صورتی که کارشناسان امور گمرکی بعد از اظهار کالا و قبل از ترخیص آن ,,متوجه ضرری از حیث تعرفه بندی شوند که موجب زیان دولت می شود این اختلاف رخ می دهد .

براساس ماده ۶۷ آ.ا.ق.ا.گ. در صورت بروز اختلاف ارزیابان وظیفه دارند مشروح اختلاف را در اظهارنامه نوشته و امضاء نمایند و بلافاصله صورتجلسه تخلف حاکی از اختلاف از طرف سرویس ارزیابی تنظیم و به اظهارنامه ضمیمه و برای تعیین جریمه به رییس گمرک ارائه می شود .

زمانی که صاحب کالا نسبت به تعیین تعرفه اعتراض داشته باشد ابتدا اعتراض خود را در گمرک مطرح می کند , در صورت عدم حل اختلاف , دعوی قابل طرح در کمیسیون حل و فصل اختلافات گمرکی می باشد .

اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه بعد از ترخیص کالا

زمانی که گمرک بعد از ترخیص کالا متوجه شود , تعرفه اعلام شده صحیح نمی باشد , موظف است نسبت به کسر دریافتی اقدام نماید .

شرایط اعتراض صاحب کالا به تعرفه تعیین شده

در ابتدا صاحب کالا اعتراض خود را ظرف ۳۰ روز در گمرک مطرح میکند , در صورت بقاء اختلاف , صاحب کالا ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ گمرک می تواند در کمیسیون حل اختلاف طرح دعوی کند .

درصورت عدم اعتراض در مدت های فوق صاحب کالا می تواند , ظرف شش ماه با تودیع تامین مناسب تقاضای رسیدگی پرونده را در کمسیون حل و فصل اختلافات نماید .

اشتباه در تعیین تعرفه

این اختلاف زمانی رخ می دهد که صاحب کالا یا نماینده قانونی وی شماره تعرفه کالای خود را نمی داند . در این صورت صاحب کالا می تواند قبل از تنظیم اظهارنامه با ارائه اسناد مالکیت و پرداخت هزینه تعرفه نظر مشورتی گمرک را استعلام نماید.

آیا اشخاصی که میخواهند کالا به خارج سفارش دهند , می توانند شماره تعرفه کالا را استعلام نمایند؟

بله . براساس ماده ۴۳ قانون امور گمرکی (( اشخاصی که می خواهند کالا به خارج سفارش دهند نیز می توانند شماره تعرفه کالا و شرایط ورود آن را با ارسال نمونه و پیش برگ و بیان مشخصات کالا و تصریح به این که کالا حداکثر تا چه مدت به ایران می رسد از گمرک ایران استعلام نمایند .

این تعرفه بندی وقتی برای گمرک الزامی است که به تایید کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی برسد و کالای مورد بحث برای یک بار گشایش اعتبار و تا یک سال بعد از ابلاغ رای توسط استعلام کننده , گشایش اعتبار وارد شود .

آیا در صورت تغییر تعرفه , کالای اظهار شده مشمول جریمه می شود ؟

خیر . براساس تبصره ماده ۴۳ در را تعیین تعرفه می کند در صورت تغییر تعرفه , براساس تشخیص جدید گمرک فقط به اخذ مابه التفاوت اقدام می شود و مشمول پرداخت جریمه می شود .

آیا تغییر تعرفه نیاز به اصلاح ثبت سفارش دارد ؟

بله . در صورت بروز هرگونه اختلاف ردیف تعرفه استنباطی با ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش نیاز به اصلاح ثبت سفارش دارد و گمرک مجاز به ادامه تشریفات گمرکی با صدور پروانه بدون اصلاح ثبت سفارش اظهارنامه نمی باشند.

آیا برقراری موانع غیرتعرفه ای و غیرفنی برای واردات مجاز می باشد ؟

برقراری موانع تعرفه ای و غیر فنی برای واردات فقط زمانی مجاز می باشد که موازین شرعی باید رعایت شود .

دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از ۱۰ سال سابقه در پی گیری این گونه دعاوی آماده پذیرش و ارائه مشاوره حقوقی در این زمینه می باشد در صورت تمایل می توانید با موسسه تماس حاصل فرمایید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • جمشید

    سلام کالایی به صورت فول CKD وارد شده و برای اینکه مشمول قاعده ۲ الف نشه با تعرفه کامل دارم اظهار میکنم..سوال اول اینکه میتوانم با پکینگ به صورت کلی و با شرح کاملِ کالا اظهار کنم یا اینکه باید پکینگ تفکیک تنظیم کنم؟سوال دوم اگر ماخذ تعرفه یکی از اقلام از تعرفه کامل بیشتر باشه باید مابه لتفاوت جداگانه تو باکس سایر محاسبه کنم؟

    بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ در ۱۶:۰۹
    • مدیریت

      به استناد همون قاعده دو الف کالای ckd دامنه شمول تعرفه کالای کامله بنابراین نیاز به تفکیک دارد یا ارزش کالا یا تعرفه کالا را بالاتر محاسبه نمایید

      بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ در ۱۷:۲۷

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − یازده =