اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه

اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه که ممکن است قبل از ترخیص کالا یا بعد از ترخیص کالا در گمرک ایجاد گردد در کمیسیون رسیدگی به حل اختلافات گمرکی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه قبل از ترخیص کالا

بنا به ماده 108 قانون امور گمرکی ، کشف هر گونه مغایرت بعد از اظهار و قبل از ترخیص کالا که مشمول قاچاق نباشد تخلف است و با اعتراض صاحب کالا به تعرفه تعیین شده از سوی گمرک می تواند اعتراض خود را به گمرک محل ارائه دهد.

با اعتراض اظهارکننده با لحاظ ماده 45 قانون امور گمرکی به دفتر ستادی جهت رسیدگی در کمیسیون اختلافات گمرکی در رابطه با قانون دو الف و جریمه متعلقه اگر از نظر کمیسیون کالا مشمول قاعده دو الف نباشد و در گمرک موجود باشد ما به التفاوت و جریمه ای اخذ نمی شود و در صورتی که کالا ترخیص شده باشد وجوه اخذ شده قابل استرداد خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  اختلافات گمرکی ناشی از ارزش کالا

آیا رای کمیسیون قابل اعتراض است؟

در صورت صدور رای کمیسیون به زیان صاحب کالا ، امکان اعتراض از سوی ذینفع جهت طرح پرونده در کمیسیون تجدید نظر و ارائه دادخواست به دیوان عدالت اداری میسر می باشد.

اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه بعد از ترخیص کالا

در صورتی که بعد از ترخیص کالا، گمرک با ملاحظه اسناد و مدارک و ضمائم اظهارنامه (به ویژه در مواردی که کالا با عبور از مسیر سبز یا زرد ترخیص شده) تعرفه اظهاری را صحیح نداند و کالا را قابل طبقه بندی در ردیف تعرفه دیگری با ماخذ بالاتر(پرداخت حقوق ورودی بیشتر) تشخیص دهد می بایست حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ امضاء سند ترخیص نسبت به ابلاغ مطالبه نامه کسر دریافتی به صاحب کالا یا نماینده قانونی او اقدام نماید.

از چه تارخی به مطالبه کسر دریافتی می توان اعتراض نمود؟

بنا به ماده 138 قانون امور گمرکی چنانچه صاحب کالا نسبت به مطالبه کسر دریافتی از حیث تغییر تعرفه اعتراض داشته باشد می تواند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ مطالبه نامه کسر دریافتی، اعتراض خود را به طور کتبی به گمرک اعلام نماید.در صورت عدم پذیرش گمرک مراتب به صاحب کالا ابلاغ می گردد که 10 روز فرصت دارد تا درخواست رسیدگی در کمیسیون را مطرح نماید.

در صورتی که صاحب کالا ظرف مهلت 30 روز اولیه و 10 روز ثانویه اعتراض خود را مطرح نمایید تنها 6 ماه فرصت دارد تا با تودیع یا تامین مبلغ مورد مطالبه، تقاضای ارجاع پرونده به کمیسیون را بنماید.

اعتراض به تعرفه اظهاری پس از ترخیص کالا

چنانچه صاحب کالا به تعرفه استعلامی از سوی گمرک اعتراض داشته باشد و تعرفه دیگری را برای طبقه بندی کالا درخواست نماید می تواند در اجرای ماده 144 قانون امور گمرکی از حیث اختلاف تعرفه تقاضای طرح پرونده در کمیسیون را بنماید. بنابراین هرگاه صاحب کالا بعد از ترخیص کالا، نسبت به تعرفه اظهاری خود اعتراض داشته باشد می تواند مطابق مستندات قانونی فوق و ظرف مهلت های مقرر اقدام نماید

بیشتر بخوانید :  اعتراض به ضبط ضمانت نامه یا وثیقه گمرکی

اشتباه در تعیین تعرفه

اشتباه گمرک در تعیین تعرفه کالا مشمول جریمه نمی گردد و صرفا مابه التفاوت اخذ می گردد.صاحب کالا یا نماینده قانونی او چنانچه شماره تعرفه صحیح کالای خود را نداند می‌تواند قبل از تنظیم اظهارنامه با ارائه اسناد مالکیت و پرداخت هزینه تعیین تعرفه، نظر مشورتی گمرک را استعلام نماید. این تعرفه‌ بندی وقتی برای طرفین الزامی است که به درخواست ذی‌نفع به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع و تعیین شود. اشخاصی که می‌خواهند کالا به خارج سفارش دهند نیز می‌توانند شماره تعرفه کالا و شرایط ورود آن را با ارسال نمونه و پیش ‌برگ (پروفورم) و بیان مشخصات کالا و تصریح به این‌ که کالا حداکثر تا چه مدت به ایران می ‌رسد با ارائه اسناد مالکیت و پرداخت هزینه های تعیین شده تعرفه، از گمرک ایران استعلام نمایند. این تعرفه‌ بندی وقتی برای گمرک الزامی است که به تأیید کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی برسد و کالای مورد بحث برای یک‌ بار گشایش اعتبار و تا یک ‌سال بعد از ابلاغ رأی توسط استعلام ‌کننده، گشایش اعتبار یا وارد شود.

تغییر تعرفه پس از تعیین تعرفه کالای اظهاری

در مواردی که گمرک، کالای اظهار شده را تعیین تعرفه می‌کند در صورت تغییر تعرفه، براساس تشخیص جدید گمرک فقط به اخذ مابه‌ التفاوت اقدام می‌شود و مشمول پرداخت جریمه نیست.

آیا تغییر تعرفه نیاز به اصلاح ثبت سفارش دارد؟

در صورت بروز هرگونه اختلاف ردیف تعرفه استنباطی با ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش (چه در داخل یک گروه (مثلا ۲۱) و چه از گروهی به گروه دیگر (مثلا از ۲۲ به ۲۳) حتى مواردی که در جهت کاهش گروه کالایی باشد (مثلا از ۲۴ به ۲۲)، کلیه تغییرات و موارد اشاره شده نیاز به اصلاح ثبت سفارش داشته و گمرکات مجاز به ادامه تشریفات گمرکی با صدور پروانه بدون اصلاح ثبت سفارش اظهارنامه نمی باشند.

بیشتر بخوانید :  جعل اسناد گمرکی

ممنوعیت برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات

برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت موازین شرع اقتضاء می‌کند، ممنوع است. حقوق ورودی مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای که به ‌منظور تولید صادراتی به‌ ویژه توسط شرکتهای دانش‌بنیان وارد کشور می‌شود، ظرف مدت پانزده روز پس از صادرات به آنها مسترد می‌شود.

اختلاف در کد تعرفه گمرکی

اگر در بارنامه حمل به خصوص بارنامه دریایی، ۶ رقم اول کد تعرفه صحیح باشد اما 2 رقم آخر اشتباه باشد مشکلی در پروسه اظهار کالا به وجود نخواهد آمد. شش رقم اول کدهای تعرفه جهانی می باشد و دو رقم آخر برای هر کشور آزاد است و می تواند با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

موسسه حقوقی دادپویان حامی با بیش از ده سال سابقه در خصوص پیگیری دعاوی گمرکی آماده ارائه هرگونه مشاوره تخصصی حقوقی و پذیرش دعاوی در زمینه اختلافات و جرایم گمرکی می باشد.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 2 امتیاز: 5)

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام کالایی به صورت فول CKD وارد شده و برای اینکه مشمول قاعده 2 الف نشه با تعرفه کامل دارم اظهار میکنم..سوال اول اینکه میتوانم با پکینگ به صورت کلی و با شرح کاملِ کالا اظهار کنم یا اینکه باید پکینگ تفکیک تنظیم کنم؟سوال دوم اگر ماخذ تعرفه یکی از اقلام از تعرفه کامل بیشتر باشه باید مابه لتفاوت جداگانه تو باکس سایر محاسبه کنم؟

    پاسخ
    • به استناد همون قاعده دو الف کالای ckd دامنه شمول تعرفه کالای کامله بنابراین نیاز به تفکیک دارد یا ارزش کالا یا تعرفه کالا را بالاتر محاسبه نمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست