انتقال، تمدید و تغییر علامت تجاری

  1. صفحه اصلی
  2. دعاوی مالکیت فکری و صنعتی
  3. دعاوی حق علامت تجاری
  4. انتقال، تمدید و تغییر علامت تجاری

قانون گذار در جهت حمایت از مالکین علامت تجاری قوانینی را تدوین نموده است. انتقال، تمدید و تغییر علامت تجاری از جمله حقوق انحصاری مالک علامت تجاری می باشد.

انتقال، تمدید و تغییر علامت تجاری
انتقال، تمدید و تغییر علامت تجاری

انتقال علامت تجاری

از آنجا که حقوق مالکیت علامت تجاری از خصیصه مالی برخوردار است، مالک علامت تجاری در جهت کسب سود، حقوق خود را به طور دائم یا موقتی به دیگری واگذار می کند. علامت تجاری به صورت ارادی و غیر ارادی قابل انتقال می باشد.

انتقال ارادی علامت تجاری

با شهرت و معروفیت علامت تجاری ثبت شده، اشخاص ثالث تمایل به استفاده از علامت تجاری را دارند و برای آنکه عمل آنان قانونی تلقی گردد، می بایست از سوی مالک اذن داشته باشند، از آنجا که با ثبت علامت تجاری ، مالکیت علامت تجاری برای مالک ایجاد می گردد، علامت قابل انتقال می باشد.

چنانچه مالک علامت تجاری، حق مالکیت علامت تجاری را بخواهد به دیگری واگذار نماید، می بایست درخواست کتبی خود را به اداره ثبت اعلام نماید. مرجع ثبت درخواست مالک را در پرونده درج می نماید و پس از آن که هزینه مقرر قانونی پرداخت گردید، تغییرات اعمال خواهد شد.

مالک علامت تجاری می تواند حق مالکیت را به صورت کلی یا جزئی به شخص ثالث منتقل نماید. چنانچه حق مالکیت به صورت جزئی به دیگری منتقل گردد، منتقل الیه می بایست اظهارنامه جداگانه ای را به مرجع ثبت تقدیم نماید.

مراحل انتقال علامت تجاری

مالک علامت تجاری می بایست در درخواست انتقال علامت تجاری، شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران، اسم و نشانی و تابعیت انتقال گیرنده با نماینده قانونی او و چنانچه انتقال به صورت جزئی واقع گردد، کالاها و خدماتی که علامت ثبت به آنها منتقل شده است را صراحتا قید نماید.

همچنین مالک علامت تجاری باید اصل گواهی نامه ثبت علامت تجاری موضوع انتقال، سند صلح علامت که مالک قبلی و انتقال گیرنده آن را امضاء نموده اند، مدارک نمایندگان قانونی و رسید مربوط به پرداخت هزینه ها را ضمیمه درخواست نماید.

با ثبت انتقال مالکیت علامت تجاری در اداره ثبت، انتقال گیرنده مالک شناخته می شود؛ بنابراین زمانی که انتقال مالکیت علامت تجاری در اداره ثبت، ثبت نگردد، مرجع ثبت، شخصی که ابتدائا علامت تجاری به نام او ثبت گردیده است را مالک خواهد شناخت.

طرفین قرارداد انتقال علامت تجاری می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سابقه ثبت علامت تجاری را استعلام نمایند و پس از تنظیم و امضاء سند صلح انتقال علامت تجاری در دفترخانه اسناد رسمی، درخواست کتبی انتقال علامت ثبت شده را همراه ضمائم و مدارک جهت ثبت به اداره مالکیت صنعتی تقدیم نماید و پس از ثبت می بایست انتقال علامت تجاری را در روزنامه رسمی منتشر نماید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت انتقال علامت تجاری

در صورتی که شخص حقیقی، انتقال گیرنده باشد می بایست مدارک ذیل را به اداره مالکیت صنعتی تقدیم نماید:

1-اصل سند صلح

2-کپی برابر اصل مدارک شناسایی مالک جدید مثل کارت ملی و شناسنامه

3-اصل گواهی ثبت علامت تجاری

4-رسید پرداخت هزینه های انتقال

در صورتی که شخص حقوقی انتقال گیرنده باشد، می بایست مدارک ذیل را به اداره مالکیت صنعتی تقدیم نماید:

1-اصل سند صلح

2-تصویر روزنامه رسمی مربوط به ثبت شخص حقوقی و آخرین تغییرات در صورتی که تغییری در هیات مدیره آن روی داده باشد.

3-کپی برابر اصل مدارک شناسایی دارندگان حق امضا از قبیل مدرک ثبت و مدارک شناسایی هویت

4-اصل گواهی ثبت علامت تجاری

5-رسید پرداخت هزینه های انتقال

انتقال قهری علامت تجاری

از آن جا که حقوق ناشی از علامت تجاری، دارای ارزش اقتصادی می باشد، پس از فوت صاحب علامت، امتیازات و حقوق آن به صورت قهری به وراث منتقل می گردد. همچنین مالک علامت تجاری می تواند، حقوق ناشی از علامت تجاری را به موجب وصیت به نفع یکی از ورثه یا شخص ثالث وصیت نماید؛ البته در صورتی که این حقوق کمتر یا برابر با یک سوم اموال متوفی باشد، مشکلی نیست اما چنانچه بیش از ثلث اموال متوفی باشد، نیازمند تنفیذ ورثه می باشد.

تغییر علامت تجاری

در برخی از موارد صاحبین علامت تجاری تصمیم به تغییر برند خود اتخاذ می نمایند. در ذیل به دو تغییر مهم و پرکاربرد علامت تجاری می پردازیم.

تغییر برند در علامت طبقه بندی

علامت تجاری محصولات و خدمات در طبقه بندی خاصی قرار می گیرند و چنانچه صاحب یک برند تصمیم بگیرد تا محصول جدیدی را به بازار ارائه دهد، می بایست اقدام به اضافه طبقات نماید.

مراحل تغییر طبقه بندی علامت تجاری

مالک علامت تجاری پس از تکمیل اظهارنامه با توجه به مقررات قانونی و مدارک مورد نیاز را به اظهارنامه منضم کرده و به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می نماید. در صورتی که مالک علامت تجاری شخص حقوقی باشد، می بایست مدارک ذیل را در سامانه اداره مالکیت معنوی بارگزاری نماید:

1-کپی روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات برای اشخاص

2-یک عدد از شکل علامت تجاری 6*6 سانتی متر

3-مدارک تمامی مالکان برند و دارندگان حق امضاء در شرکت طبق آخرین تغییرات روزنامه رسمی

4-کپی گواهینامه ثبت علامت تجاری

چنانچه شخص حقیقی اقدام به تغییر طبقه بندی برند نماید، مدارک ذیل در سامانه اداره مالکیت معنوی بارگزاری می گردد:

1-کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب برند

2-یک عدد از شکل علامت تجاری در سایز 6*6

3-کپی گواهینامه ثبت علامت تجاری

تغییر شکلی علامت تجاری

ممکن است صاحبین علامت تجاری به سبب دلایلی از جمله طراحی نامناسب بخواهند تغییرات شکلی در علامت تجاری ایجاد نمایند.

مراحل ثبت تغییر علامت تجاری

متقاضی علامت تجاری می بایست قبل از ارسال مدارک به اداره مالکیت معنوی، تصمیم خود را مبنی بر تغییر شکل علامت تجاری در روزنامه رسمی آگهی نماید، متقاضی پس از انتشار آگهی تغییرات در روزنامه رسمی حداکثر ظرف مدت 35 روز اظهارنامه تغییرات و مدارک را به اداره مالکیت معنوی تقدیم نماید.

تمدید مدت اعتبار علامت تجاری

یکی دیگر از حقوق مالکان علامت تجاری، تمدید مدت اعتبار علامت تجاری می باشد، مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد، این مدت با درخواست مالک علامت تجاری برای دوره های متوالی ده ساله قابل تمدید می باشد.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 1 امتیاز: 5)

پرسش و پاسختان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست