مناقصات و مزایده های شهرداری

مناقصات و مزایده های شهرداری هرکدام دارای قوانین خاصی هستندکه مهمترین آنها قانون برگزاری مناقصات به عنوان قانون عام و آیین نامه مالی شهرداری ها به عنوان مقرره خاص می باشد.

انواع مناقصات و مزایده های شهرداری

  • مناقصات و مزایده عمومی: فراخوان مناقصه و مزایده عمومی از طریق آگهی عمومی به اطلاع شرکت کنندگان می رسد
  • مناقصات و مزایده محدود: فراخوان در این نوع مناقصه و مزایده از طریق ارسال دعوتنامه برای شرکت کنندگان صلاحیتدار است.

موارد ترک تشریفات مناقصات و مزایده های شهردای

در موارد ذیل نیازی به انجام تشریفات مناقصات و مزایده های شهرداری نیست:

  1. در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه و یا موسسات و شرکتهای دولتی یا شهرداری ها یا موسسات وابسته به آنها باشد.
  2. د رخصوص خرید اموال و خدمات و حقوق مالی که به تشخیص شهردار تهران منحصر به فرد باشد.
  3. در خصوص خرید یا اجاره کردن اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب شهرداری تهران انجام می گیرد.
  4. در خصوص خرید خدمات و صنایع مستظرفه
  5. در خصوص خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که از طرف مراجع صالح دولتی برای آنها تعیین نرخ شده است.
  6. در خصوص کرایه حمل و نقل هوایی، دریای، هزینه مسافرت و امثالهم در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
  7. در خصوص کالاهای مورد مصرف روزانه که از طرف دولت یا شهرداری ها یا مراجع ذی صلاح نرخ ثابتی در محل برای آنها تعیین شده است.

 فرآیند برگزاری مناقصات و مزایده در شهرداری

  1. برآورد مبلغ اولیه معامله
  2. تهیه اسناد مناقصه و مزایده
  3.  تهیه آگهی مناقصه و مزایده در جراید و مطبوعات
  4. ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادها از سوی مناقصه گران
  5.  ارزیابی پیشنهادها و تعیین برنده
  6. انعقاد قرارداد

هیات رسیدگی به شکایات

اختلافات ناشی از معاملات موضوع آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب1355 که بین طرفین ایجاد می گردد در هیاتی مرکب از نماینده شهرداری به انتخاب شهردار تهران و نماینده شورای شهر مطرح می گردد.هیات مذکور می تواند باطرف قرارداد توافق نماید این نوع توافق غیر قابل اعتراض است و در صورت عدم رفع اختلاف طرفین می توانند به مراجع قضایی صلاحیتدار مراجعه نمایند.

شرکت در مناقصات و مزایدات شهرداریها نیازمند آگاهی از قوانین مربوطه از جمله قانون برگذاری مناقصات و آیین نامه های مالی شهرداری است. حضور یک وکیل آگاه به کلیه قوانین از ابتدا امر موجب رعایت حقوق شهروندان در مقابل نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی از جمله شهرداریها می گردد.

به طور مثال در صورت تخلف در هریک از بندهای قانون مناقصات رعایت نکردن تشریفات شکلی آن ذیحق با شکایت از موارد موردنظر درخواست تجدید یا لغو مناقصه را از هیأت رسیدگی به اعتراضات مربوطه می نماید، از جمله این موارد می توان رعایت نکردن مناسب ترین قیمت در مناقصات که به دلیل ابهام قانونی در تفسیر آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

انواع سپرده شرکت در مناقصات و مزایده

سپرده شرکت در مناقصات و مزایده می تواند وجه نقد یا اسناد خزانه یه ضمانت نامه بانکی باشد.

حدنصاب سپرده شرکت در مناقصات ومزایده چه میزان باید باشد؟

میزان و مبلغ سپرده شرکت در مناقصات و مزایده مطابق آیین نامه معاملات شهرداری مصوب سال 1355 نباید از 5% از مبلغ کل برآورد معامله کمتر باشدکه قید مبلغ و میزان آن در آگهی مناقصه و مزایده ضروری است.اما در صورتی که میزان سپرده از پاصد هزار ریال بیشتر گردد شهرداری می تواند میزان سپرده را به مبلغ مناسب که از پانصد هزار ریال کمتر نباشد تقلیل دهد.

در چه صورت سپرده شرکت کنندگان درمناقصه و مزایده ضبط می گردد؟

چنانچه برندگان اول و دوم و سوم مناقصه یا مزایده برای انعقاد معامله حاضر نباشند سپرده آنها به ترتیب ضبط می گردد و شهردار مکلف است سپرده آنها را ضبط نماید و چنانچه تفاوت بهای پیشنهادی شرکت کننده ای در رتبه دوم قرارگرفته با برنده مناقصه به میزان مبلغ سپرده شرکت در مناقصه ومزایده یا کمتر باشد به برنده دوم رجوع نماید.

مواردی که برا اساس آن ها مناقصه تجدید می گردد

1)کمتر از حد نصاب بودن تعداد مناقصه گران

2) امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد

3) مدت اعتبار پیشنهادها به پایان برسد

4) بنا به رای هیات رسیدگی به شکایات

5) بالا بودن قیمت ها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منفی گردد.

مواردی که مناقصه به کلی لغو می گردد

  1. نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد
  2. تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه گردد
  3.  بروز حوادث غیر مترقبه
  4. بنا به تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه گذاران
  5. بنا به رای هیات رسیدگی به شکایات.

لغو یا تجدید باید به آگاهی شرکت کنندگان برسد در غیر اینصورت تخلف مناقصه گزار محسوب می گردد.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
(رای: 0 امتیاز: 0)

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • در تاریخ 1376/2/27 شهرداری پلدشت به استناد موافقت نامه شماره 76/2/27//1 /1417/100 استانداری آ.غ تعداد 18 قطعه زمین تفکیکی فرهنگیان واقع در پشت بخشداری را به مزایده کتبی گذاشته لکن در مدت قانونی کسی مشتری خرید برای خرید این قطعات نشده اینجانب کاظم طاهری یکماه بعد از آن در تاریخ 1376/5/4 طی تقاضا نامه کتبی خواستار خرید یکی از این قطعات به پلاک 43 به متراژ 225 متر با ثمن معین از قطعات موصوفی شده ام . شهردار وقت در ذیل تقاضای بنده ضمن موافقت دستور پرداخت ثمن آن را داده امور مالی شهرداری پلدشت پس ار تنظیم فیش ها به بانک عامل مراجعه کردم و ثمن مبیع مورد معامله را به حساب شهرداری بابت زمین مسکونی موصوفی واریز نموده ام و یک نسخه از فیش ها را تحویل امور مالی شهرداری نمودم شهرداری اقدام به تنظیم قول نامه نمود اما امور فنی شهرداری به عللی که معلوم نگردید تحویل قولنامه را به آینده موکول کرد در مراجعات بعدی کارکنان شهرداری اعلام نمودند قولنامه در پرونده مفقود شده است و در حال حاضر نیز شهرداری پلدشت با این بهانه که زمین مسکونی را از طریق ترک تشریفات مزایده خریده ام از تحویل زمین مسکونی موصوفی امتناع میکند تقاضا نامه و فیش های واریزی در پرونده موجود می باشد حال بفرمایید چگونه به حق و حقوقم برسم .
    با تشکر
    شماره تماس : 09145198677

    پاسخ
    • سلام سوال شما گنگ و نامفهوم هست
      لیکن اسناد ومدارک شما رایدد بررسی شود – لطفا با شماره 09123034393 از طریق واتساپ ارتباط برقرار کنید.

      پاسخ
  • سلام همین الان پیام دادم

    پاسخ
    • با سلام . در صورتی که از طریق واتساپ پیام یا مدارکی ارسال نموده اید ، لطفا پیگیری نمایید . به زودی پاسخگوی شما هستیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست