عدم صلاحیت رئیس ثبت محل به رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی پس از تنظیم و امضاء صورتمجلس مزایده و امضاء سند انتقال و صلاحیت دادگاه در رسیدگی به این شکایت.

نظریه ۱۰۶۹/۹۶/۷-۹/۵/۱۳۹۶

۱)اولاً با توجه به مواد ۱۶۹ و ۱۷۲ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب ۱۱/۶/۱۳۸۷ رئیس قوه قضائیه، صلاحیت رئیس ثبت محل برای رسیدگی به شکایت اشخاص ذینفع از عملیات اجرایی، پس از صدور دستور اجرا شروع و با پایان عملیات اجرایی خاتمه پیدا می‌کند. با اجرای مزایده و تنظیم و امضاء صورت مجلس مزایده عملیات اجرایی تمام می‌شود و بعد از آن تاریخ رئیس ثبت محل برای رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی صلاحیت ندارد. ثانیاً طبق ماده ۱ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر رسمی مصوب ۲۷/۶/۱۳۲۲ هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور سند رسمی داشته باشد، می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوا نماید و طبق ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۷۹ اصل بر صلاحیت محاکم دادگستری است، مگر اینکه قانون صریحاً مرجع دیگری را تعیین کرده باشد.

۲) در فرض مطرح شده در این سوال با عنایت به ماده ۱۷۲ آیین نامه اجراء مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی، رئیس ثبت محل پس از تنظیم و امضاء سند انتقال، نمی‌تواند به شکایت از عملیات اجرایی رسیدگی کند و در نتیجه مدعی باید به دادگاه ذی صلاح مراجعه کند.

۳) مستفاد از ماده ۱۶۹ آیین نامه اجراء مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، رئیس ثبت محل، با تقدیم شکایت از سوی ذینفع تکلیف رسیدگی پیدا می‌کند و در هر حال باید در مورد شکایت مطرح شده رسیدگی و رای صادر کند و رای صادر شده ظرف ده  روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت و رسیدگی در هیات نظارت صلاحیتدار می‌باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =