طرح دعوای اجرت المثل

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف در صورتی مطرح خواهد شد که شخصی  از ملک دیگری، به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک استفاده نماید. در چنین شرایطی مالک رسمی ملک  می‌تواند اجرت‌المثل ایام تصرف را به میزان مدت تصرف در ملک از شخص متصرف مطالبه نماید. دراین مواقع مالک می‌تواند اقدام به طرح دو دعوا نماید:

  1.  رفع تصرف عدوانی و یا خلع  ید
  2.  مطالبه اجرت المثل ایام تصرف یا اجرت المثل ملک چیست؟
اجرت المثل ایام تصرف

اجرت المثل ایام تصرف

میزان اجرت المثل ایام تصرف چگونه تعیین می شود ؟

مقدار اجرت‌المثل وابسته به شرایط پرونده، نوع ملک، نحوه و میزان استفاده از ملک و …. است.

اگر در قرارداد ملک مورد دادخواست، مبلغی  مشخص نشده  باشد و یا اصلا قراردادی بین طرفین وجود نداشته باشد، میزان بدهی  متصرف برابر با مبلغی خواهد بود که کارشناس  ملکی یا قاضی  دادگاه بر اساس ملک مشابه، مشخص می‌کند.

برای درخواست اجرت المثل زمان تصرف ملک باید به کجا مراجع شود؟

دعاوی درخواست اجرت‌المثل ایام تصرف ملک به دو دسته  کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مواردی که میزان  اجرت‌المثل ملک زیر ۲۰ میلیون تومان است، برای رسیدگی به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شوند .
  • مواردی که میزان اجرت‌المثل ملک بیش از ۲۰ میلیون تومان  است، در  دادگاه  حقوقی محل وقوع ملک رسیدگی می‌شود.

در مواردی  که تعیین دقیق میزان دقیق اجرت‌المثل زمان تصرف ملک توسط خواهان ممکن نباشد، مالک  می‌تواند با ارائه دادخواست “تأمین دلیل” به کارشناس حقوقی، تعیین مبلغ دقیق اجرت‌المثل ملک را در خواست نماید.

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع

بر اساس قانون افراز و فروش املاک مشاع ، شرکا یک ملک مشاع در تمام اجزا آن براساس سهم خود  شریک هستند؛ لذا هرکدام از این شرکا، برای  دخل و تصرف مادی در ملک مشاع، بایستی اجازه و رضایت بقیه شرکا را نیز داشته باشند. بنابراین چنان‌چه یکی از شرکا بدون اجازه سایرین اقدام به تصرف در ملک مشاعی نماید، شرکا دیگر می توانند با ارسال اظهارنامه درخواست رفع تصرف از ملک را به شریک متصرف ارائه کرده و در صورتی که متصرف از رفع تصرف خودداری نماید، شرکا ملک مشاعی می توانند با طرح دادخواستی حقوقی ، تخلیه ملک مشاع را به انضمام دادخواست مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف ملک به دادگاه ارائه نمایند.

اجرت المثل ایام تصرف از چه زمانی شروع می‌شود؟

اجرت المثل ایام تصرف ملک در این شرایط از زمان ارائه اظهارنامه رسمی محاسبه می‌گردد.

در رای شماره ی ۷۵۰ مورخ ۹۱/۶/۱۸ شعبه ی ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان تهران آمده است که : “ برای این که دعوای اجرت‌المثل ایام تصرف در مال مشاع مسموع باشد، ابتدا خواهان باید ثابت کند که تصرفات خوانده در مال مشاع با مخالفت وی رو به رو شده است. اعلام مخالفت از طریق اظهارنامه یا غیره صورت می‌گیرد.“

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف مستاجر

اگر مستاجر پس از انقضای مدت اجاره، بدون اذن مالک، ملک مورد اجاره را در تصرف خود نگه داشته باشد، موجر برای مدت مزبور مستحق اجرت المثل خواهد بود. بنابراین موجر بایستی دادخواست مطالبه اجرت المثل را مطرح نماید. دادگاه پس از برگزاری جلسه رسیدگی و استماع اظهارات طرفین، در صورتی که مالک را  مستحق دریافت اجرت المثل تشخیص دهد، امر را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌دهد تا  با بررسی و ارزیابی ملک، اجرت‌المثل دوره‌ای که ملک در تصرف مستاجر بوده را با توجه به موقعیت و شرایط ملک و مقایسه با املاک مشابه، مشخص نماید. در این شرایط مبلغ اجرت‌المثل ممکن است از مبلغ اجاره کمتر و یا بیشتر باشد.

شرایط مطالبه اجرت المثل زمان تصرف مستاجر

الف) مالکیت رسمی  خواهان به عنوان مؤجر

ب) انقضای مدت قرارداد اجاره

ج) درخواست تخلیه توسط موجر ( در غیر این صورت، ظاهر امر این است که مالک برای ادامه تصرفات مستاجر رضایت دارد. )

د) تصرف خوانده در مال الاجاره .

دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از یک دهه سابقه و با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات تخصصی حقوقی و مشاوره در امور و دعاوی ملکی می باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫78 نظر

  • یادگاری

    در یک واحد مسکونی سکونت داشتم که حدود ۷۰ روز بیشتر از زمان اتمام اجاره نامه سکونت داشتم و به دلیل عدم توانایی مالی نتونستم اجاره ۷۰ روز رو پرداخت کنم تا الان موجر هم زمان ۷۰ روزه پیامک داده و موافقت خودش رو میشه از پیامک‌ها فهمید و اینکه من در رویت ایشان بودم و هر روز توسط املاکی برای مستاجر پیدا کردن و نشان دادن خانه مراجعه میکردند و زمان تحویل واحد ازش رسید گرفتم که واحد را صحیح و سالم تحویل دادم به نماینده ایشان و خودشان هم امضا کردند درواقع هم املاکی امضا کرده هم خود موجر الان رفته برای من اجور موقه شکایت کرده و هم اجرت المثل.
    اجور معوقه ۱۶۵۰ هزارتومن هست درسته برای یک ماه از اجاره نامه هست و ۷۲ روز از اتمام اجاره نامه که لفظا موافقت کرده بود و همچنین برای ۷۲ روز اجرت المثل ایام تصرف هم شکایت کرده که خود موجر در دادخواست مبلغ ۲۱۶۰ هزارتومان نوشته و قاضی هم تائید کرده. اجاره بهای ماهانه ۵۰۰ تومن بوده. واحد خالی فقط یه آبگرمکن و یه کابینت آشپزخانه بود و طبقه دوم آیا این منصفانه هست؟

    تیر ۶, ۱۴۰۲ در ۱۳:۵۸
    • دادپویان حامی

      شما می‌توانید با ارایه رسید به دادگاه اعلام کنید که در وقتش ملک را تحویل دادید بدین ترتیب دعوای اجرت المثل منتفی خواهد شد.

      تیر ۱۰, ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۳
  • شیلا

    با سلام و سپاس از شما
    بعد از اتمام‌موعد قرارداد اجاره صاحبخانه مهبت تخلیه داد سه ماه و‌ما سر سه ماه تخلیه‌کردیم.الان مطالبه ی اجرت المثل کرده در قرارداد اجرت المثل روزی پانصد هزار تومان ذکر شده.آیا باید بپردازیم؟

    دی ۵, ۱۴۰۱ در ۰۸:۴۲
    • دادپویان حامی

      در صورتی که توافق را بتوانید ثابت کنید اجاره بهای قراردادی را پرداخت خواهید کرد.

      دی ۱۱, ۱۴۰۱ در ۱۴:۲۷
  • حسینی

    با عرض سلام واحترام، با عرض تشکر از راهنمایی وارشاد جنابعالی، بنده مالکیت رسمی مغازه دارم اکنون که در مساحت ذکر شده در سند مغازه دقت کردم متوجه شدم ،که ۱۲ متر مربع ان حدود چهل سال در تصرف همسایه است،تقاضای خلع ید ومطالبه اجرت المثل ایام تصرف را نمودم، احراز مالکیت شد وکارشناس رسمی میزان اجرت المثل را بر مبنای چهل سال قبل تاکنون اعلام نمود، چگونه میتوانم اجرت المثل را به قیمت روز دریافت نمایم، زیرا کارشناس قیمت را بسیار پایین ذکر کرده است (ماهیانه چهار هزار تومان به بالا جهت سالهای قبل ) بطور مثال، سال گذشته هر ماه شش میلیون تومان اجاره مغازه است که کارشناس مبلغ یک میلیون ودویست هزار تومان اعلام کرده است
    چگونه میتوانم درخواست محاسبه ایام گذشته اجرت المثل به قیمت روز بدهم، قاضی میگوید خسارت تاخیر تادیه شامل اجرت المثل تا قبل از قطعی شدن رای نمیشود،
    سپاسگزارم

    خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ در ۰۱:۴۶
    • دادپویان حامی

      سلام بله،فرض سوال، مشمول خسارت تاخیر تادیه نیست

      تیر ۱۰, ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 − 9 =