با توجه به پیشرفت مراودات هوایی علی الخصوص در زمینه های تجارتی و بازرگانی، قوانین داخلی و کنوانسیون های بین المللی حدود مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی را مورد توجه قرار داده اند که به ذکر آن می پردازیم. بنا به اصل کلی، شخصی که خسارتی وارد می آورد، باید آنرا جبران کند. در خصوص حمل و نقل هوایی وجود مدارک حمل به تنهایی حاکی از انعقاد قرارداد میان طرفین می باشد بنابراین رابطه ی بین متصدی حمل و نقل و شخصی که به او خسارت وارد شده بر طبق قرارداد منعقد شده است که آن هم از نوع مسئولیت قراردادی می باشد. زیان دیده باید ثابت نماید که خسارت وارد شده ناشی از عمل متصدی حمل و نقل بوده و متصدی حمل و نقل برای رهایی از مسئولیت باید ثابت کند که خسارت ناشی از علتی است که اصلأ به او ارتباطی نداشته است مطابق با ماده 20 معاهده ورشو: در صورتی که متصدی حمل و نقل ثابت کند که خود و عاملان او همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت اتخاذ نموده اند و یا اینکه اتخاذ چنین تصمیمی برای او و عاملان او مقدور نبوده است، مسئولیتی نخواهند داشت. همچنین در صورتی که متصدی حمل و نقل ثابت کند که خسارت وارد آمده ناشی از عمل خود شخص زیان دیده میباشد ، دادگاه میتواند مطابق قانون متصدی حمل و نقل را کلاً یا جزئا از مسئولیت مبرا کند. در موارد زیر مسئولیت متصدی حمل و نقل نامحدود میباشد: با توجه به موارد ذکر شده ، مسافر به سه روش میتواند از مسئولیت محدود رهایی باید: علاوه بر مطالبی که در رابطه با حدود مسئولیت متصدی حمل و نقل بیان شد، در قانون و همچنین مطابق با معاهده ورشو، مسئولیت متصدی حمل و نقل از سه جهت دیگر مورد بررسی قرار گرفته: الف) مرور زمان در طرح دعاوی حمل و نقل هوایی بر طبق ماده 26 معاهده ورشو ، در صورت ایراد خسارت به کالا شخصی که حق دارد شکایت کند ، میبایستی پس از مشاهده خسارت حداکثر ظرف سه روز برای لوازم شخصی و هفت روز برای کالا از تاریخ دریافت آنها به تصدی حمل و نقل شکایت نماید . در صورت تأخیر طرح شکایت بایستی کتبأ به عمل آید. ب) دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعاوی حمل و نقل هوایی مطابق با معاهده ورشو چهار دادگاه صلاحیت رسیدگی به دعوای حمل و نقل هوایی رادارند:دعاوی حمل و نقل هوایی
نحوه طرح دعاوی حمل و نقل هوایی