موسسه حقوقی چیست

موسسه حقوقی به موسسات غیر تجاری اطلاق می شود که توسط چند وکیل تاسیس میگردد.موسسه حقوقی با این  هدف تشکیل می گردد که به نیازها و پرسشهای حقوقی افراد حقیقی و حقوقی به طور تخصصی پاسخ دهد.در واقع موسسه های حقوقی با ارائه مشاوره های حقوقی و تخصصی در تمامی زمینه ها این امکان را فراهم نموده است که تمامی اقشار جامعه بتوانند با هزینه های کم از خدمات حقوقی موسسات استفاده نمایند.

یک از مشکلات اساسی در خصوص تاسیس موسسات حقوقی ،عدم نظارت بر عملکرد آنها می باشد.و این باعث گردیده این موسسات به بنگاه های کارچاق کنی تبدیل شوند .همچنین موسسین حقوقی می بایست دارای شرایط علمی برای ورود به حرفه وکالت باشند در غیر اینصورت آسیب های فراوانی به حقوق مردم و جامعه وارد می گردد.

شرایط تاسیس موسسه حقوقی

تا سال ۹۱ تشکیل موسسه حقوقی بر اساس آئین نامه ای بود که طبق آن تاسیس موسسه حقوقی توسط حداقل سه وکیل که یکی از آنها باید ۱۰ سال سابقه وکالت می داشت امکان پذیر بود.اما در سال ۹۱ بخشنامه ای از طرف مدیر کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری صادر شد که بر اساس آن تاسیس موسسات حقوقی بدون داشتن پروانه وکالت نیز امکان پذیر بود.این امر باعث ازدیاد تاسیس موسسات حقوقی توسط اشخاصی که هیچ گونه دانش حقوقی نداشتند گردید.و از این طریق آسیب های فراوانی به جامعه وکالت و اشخاصی که به این موسسات اعتماد کرده بودند وارد گردید.به همین جهت اعتراضات شدیدی از سوی وکلا به این بخشنامه مطرح گردید و جمعی از وکلا ابطال بخشنامه مذکور را از دیوان عدالت اداری درخواست نمودند که دیوان عدالت اداری این بخشنامه را برخلاف قوانین تشخیص نداد ولی تاسیس و ثبت موسسات حقوقی را برای آن دسته از فارغ التحصیلان رشته حقوق که فاقد پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری هستند منوط به اخذ مجوز از قوه قضائیه و تاسیس موسسه حقوقی برای وکلای دادگستری عضو کانون وکلا را شرایط و ضوابط مربوط به خود دانسته است.

وظایف موسسه حقوقی

همانگونه که گفته شد موسسات حقوقی توسط حداقل سه وکیل پایه یک دادگستری تشکیل می گردد.از جمله وظایف موسسات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. ارائه خدمات حقوقی بصورت مستمر یا موردی به کلیه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی داخلی و خارجی
  2. قبول وکالت اشخاص حقوقی و حقیقی اعم از داخلی و خارجی به منظور دفاع از حقوق موکلین در مراجع قضایی و داوری های بین المللی و داخلی
  3. قبول وکالت و نمایندگی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به عنوان امین و معتمد آنها در کلیه مراجع اداری و سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی
  4. قبول داوری و معرفی داوران در مراجع داوری داخلی و بین المللی جهت رفع اختلافات بین طرفین دعوا در خارج از دادگاه
  5. ارائه خدمات مشاوره و ارشادی و برگزاری دوره های کارآموزی جهت دانشجویان و کارآموزان رشته حقوق وفق ضوابط مقرره
  6. انجام کلیه فعالیتها و خدمات حقوقی مجاز که در راستای حصول به اهداف موسسه و حفظ منافع موکلین لازم باشد.

مزایا و معایب موسسات حقوقی

در صورتی که موسسات حقوقی به صورت کاملا قانونی و توسط اشخاص دارای صلاحیت تاسیس گردد می تواند مزایای بسیاری داشته باشد.از جمله این مزایا فعالیت وکلا به صورت کاملا گروهی و تخصصی می باشد.و به جهت حضور وکلای متخصص در حوزه های مختلف ،باعث ایجاد زمینه ایی جهت ارجاع پرونده ها به وکیل متخصص در آن زمینه می باشد.و علاوه بر این همفکری و مشورت وکلا باعث حصول نتیجه بهتر و تسریع در انجام آن می باشد.اما مشکل زمانی ایجاد می گردد که موسسه توسط افراد ناصالح تاسیس و اداره شود و با توجه به عدم اطلاع افراد از این موضوع و اعتماد به موسسات حقوقی باعث می گردد تا در دام افراد سودجو قرار گیرند.

و از جمله معایب موسسات حقوقی عدم نظارت بر فعالیت آنها از سوی قوه قضاییه یا کانون وکلای دادگستری می باشد.در موارد فوق الذکر در خصوص آن توضیح داده ایم.

تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

دفتر وکالت متعلق به افرادی است که دارای پروانه وکالت بوده و تنها شخص وکیل در آن فعالیت دارد .و نیازی به اخذ مجوز برای فعالیت ندارد چرا که پروانه پایه یک دادگستری خود مجوز فعالیت می باشد.وکلا طبق مقررات می بایست در شهری که پروانه ایشان متعلق به آنجاست فعالیت نمایند در غیر اینصورت تخلف محسوب می گردد.

دفتر وکالت نیازی به ثبت ندارد و با شرکت در آزمون وکالت و قبولی می توان پروانه وکالت اخذ نمود و به تبع آن می توان دفتر وکالت را بازگشایی بنماییم .اما موسسه حقوقی نیاز به ثبت و اخذ مجوز دارد در غیر اینصورت نمی توان در قالب موسسه فعالیت نمود.موسسه حقوقی از حداقل سه وکیل تشکیل می شود ولی دفتر وکالت توسط یک وکیل اداره می شود .

دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی

گروه وکلای دادپویان حامی مجموعه ایی از وکلای متبحر و باتجربه است که بیش از ۱۰ سال در زمینه مشاوره حقوقی و قبول وکالت پرونده های تخصصی فعالیت داشته و دارند. دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی از دپارتمان های مختلفی تشکیل شده که مدیریت هر کدام از این دپارتمان ها را وکلای متخصص در آن حوزه بر عهده گرفته اند.

گروه وکلای دادپویان حامی با رعایت کلیه شرایط مذکور در آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری تشکیل گردیده و تا کنون توانسته خدمات موثری در حوزه وکالت ارائه نماید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.