مواردی که درخواست تامین دلیل ضروری است

مواردی که درخواست تامین دلیل لازم و ضروری است

تهیه دلیل و حفظ آن برای طرح دعوا از نقش حائز اهمیتی برخوردار است. و چنانچه دعوایی بدون دلیل و مدرک طرح شود علی رغم صرف وقت و هزینه منجر به صدور قرار رد دعوا و یا صدور حکم بر بی حقی خواهان می گردد. تامین دلیل یکی از روش هایی است که اشخاص می توانند از طریق آن نسبت به صورت برداری از وضعیت موجود اقدام نمایند تا در آینده بتوانند با استناد به آن طرح دعوا نمایند.

بر اساس ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی‌که فردی دارای حقی باشد و احتمال دهد که در آینده برای رسیدن به حق خود نتواند از دلایل و مدارک موجود بهره‌مند شود،‌ می‌تواند از دادگاه درخواست تامین دلیل کند. گاه ممکن است پیش بیاید که فرد برای طرح دعوا، اعم از حقوقی و یا کیفری در مراجع صالح قضایی، نیازمند ارائه ی دلایلی باشد ولی این دلایل در معرض زوال باشند و یا احتمال سخت شدن دسترسی به آنها وجود داشته باشد. در چنین مواقعی لازم است شخص، اصالتاً یا وکالتاً جهت پیشگیری از زوال ادله، مدارک و مستندات خود جهت طرح دعوای حقوقی یا کیفری اش این دلایل و مدارک را حفظ کند تا بتواند از آن ها برای پیش برد اهدافش استفاده کند. بنابراین می تواند بدین منظور درخواست تامین دلیل نماید.

مرجع صالح برای رسیدگی به تامین دلیل

مرجع صالح برای درخواست تامین دلیل با شرایط فوق، دادگاه صلح محلی که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن قرار گرفته‌، تعیین شده و اگر در حوزه مربوطه دادگاه صلح نبود، رسیدگی با دادگاه محلی است که دلیل مورد تامین در حوزه آن واقع شده است. برای درخواست تامین دلیل ملک، باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه نمود و برای سایر دعاوی نیز باید به محل اقامت خوانده مراجعه کرد.

چگونگی طرح دادخواست تامین دلیل

مطابق ماده ۱۵۰ قانون آئین دادرسی مدنی درخواست تأمین دلیل ممکن است در حین دادرسی و یا قبل از اقامه ی دعوا باشد. مقصود از اینکه می توان در حین رسیدگی درخواست تامین دلیل نمود این نیست که می توان همزمان با طرح دعوای اصلی درخواست تامین دلیل نیز نمود. بلکه باید درخواست تامین دلیل مجزا از دادخواست اصلی انجام شود و پس از اخذ تامین دلیل، ضمیمه دادخواست اصلی شود. شرایط تامین دلیل و نحوه درخواست تامین دلیل در ماده ۱۵۱ قانون آئین دادرسی مدنی مقرر گدیده است. مطابق ماده ی ۱۵۱ قانون آئین دادرسی مدنی،  درخواست تأمین دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیر باشد:

  1. مشخصات درخواست کننده و طرف او
  2. موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تأمین دلیل می شود.
  3. اوضاع و احوالی که موجب تأمین دلیل شده است.
چگونگی طرح دادخواست تامین دلیل

چگونگی طرح دادخواست تامین دلیل

مراحل درخواست تامین دلیل

  • بررسی و تعیین اینکه موضوع در محدوده کدام یک از شورا‌های حل اختلاف واقع است.
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تنظیم دادخواست تامین دلیل
  • موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می شود و اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده ذکر گردد.
  • تهیه فتوکپی از هریک از اوراقی که به آن‌ها استناد می‎شود به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه
  • عدم رعایت شرایط شکلی درخواست تامین دلیل، بدون ارسال اخطار رفع نقص، موجب صدور قرار رد درخواست می گردد.

دلایل و مدارکی که نسبت به آنها می توان درخواست تأمین دلیل کرد

  • تحقیق محلی
  • کسب اطلاع از مطلعین
  • استعلام نظر کارشناس
  • دفاتر تجاری
  • معاینه ی محل
  • دلایل موجود نزد طرف مقابل (خوانده)
نحوه رسیدگی به درخواست تامین

رسیدگی به درخواست تامین دلیل

نحوه ی رسیدگی به درخواست تأمین دلیل و مرجع انجام آن

مطابق ماده ی ۱۵۲ قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه صلح طرف مقابل درخواست تأمین دلیل را احضار می نماید ولی عدم حضور او مانع از تأمین دلیل نیست. و در اموری که فوریت داشته باشد دادگاه بدون احضار طرف مقابل اقدام به تأمین دلیل می نماید.

با توجه به ماده ی ۱۵۳ قانون فوق نیز دادگاه می تواند تأمین دلیل را به دادرس علی البدل یا مدیر دفتر دادگاه ارجاع دهد. مگر در مواردی که فقط تأمین دلیل مبنای حکم دادگاه قرار گیرد در این صورت قاضی صادرکننده رأی باید شخصاً اقدام نماید یا گزارش تأمین دلیل موجب وثوق دادگاه باشد.

نکته ی قابل توجه دیگر اینکه در صورتی که تعیین طرف مقابل برای درخواست تأمین دلیل ممکن نباشد با توجه به ماده ی ۱۵۴ قانون فوق درخواست تأمین دلیل بدون تعیین طرف پذیرفته و به جریان گذاشته خواهد شد.

در صورتی که شخصی در مسیر اجرای قرار تامین دلیل، مانعی ایجاد نماید مانند اینکه متصرف ملک از گشودن درب ملک برای معاینه محل توسط کارشناس یا شخص اجرا کننده قرار تامین دلیل خودداری کند، این قرار با کمک مامورین انتظامی قابل اجرا است.

آرای قضایی

سوالات متداول

در پاسخ به این سوال باید گفت بعد از تامین دلیل می توان نسبت به طرح دعوای اصلی اقدام نمود.

تا پیش از تصویب قانون شورای حل اختلاف مصوب ۲۲/۶/۱۴۰۲ تامین دلیل ملک در صلاحیت شورای حل اختلاف محل وقوع ملک بود اما طبق قانون مذکور تامین دلیل ملک در صلاحیت دادگاه صلح محل وقوع ملک می باشد.

اعتراض به تامین دلیل یا قرار رد رد درخواست تامین دلیل امکان پذیر نیست. اما در صورتی که طبق تامین دلیل دعوایی علیه شخصی طرح شود آن شخص می تواند نسبت به آن اعتراض نماید.

شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و یا تلگرام با وکلای دفتر حقوقی دادپویان حامی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مربوطه درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.