ممانعت شهرداری از عملیات ساختمانی بدون پروانه ساختمان بدون مجوز دادگاه

ممانعت شهرداری از عملیات ساختمانی بدون پروانه ساختمان بدون مجوز دادگاه

سؤال: آیا شهرداری اجازه جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه و تخریب بنای مستحدثه بدون مجوز را دارد یا خیر؟

نظریه شماره ۴۵۸۹/۷ اداره کل حقوقى قوه قضائیه مورخ ۲۷ / ۷ /  ۱۳۷۳ :

تخلفات ساختمانی قبل از سال ۱۳۸۵ همانند تخلفات ساختمانی بعد از آن تابع تبصره های اصلاحی ۱،۲،۳،۸ و الحاقی ۹، ۱۰، ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است و در مورد کلیه پرونده های مطروحه در کمیسیون های تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون مذکور باید طبق تبصره های الحاقی و اصلاحی رأی صادر شود. کمیسیون می تواند در صورت عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی و یا عدم پرداخت جریمه درمواردی که کمیسیون جریمه تعیین کرده، رأی بر تخریب صادر نماید در غیر این صورت با اخذ جریمه مقرر در قانون بلامانع بودن صدور برگ پایان کار ساختمان اعلام می شود.

باتوجه به قسمت اخیر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، شهرداری می تواند بدون مراجعه به مقامات قضائی از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود جلوگیری کند ولی مجاز به تخریب و رفع آثار مستحدثه خلاف پروانه یا بدون رعایت مندرجات پروانه، بدون صدور حکم از ناحیه کمیسیون های ماده ۱۰۰ نمی باشد.

مطالب مرتبط: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

   الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمان و ابطال پروانه ساختمان

طرح دعوا علیه شهرداری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • شاهدی

    ساختمانی دارای ۵ واحد مسکونی بدون انباری می باشد. چگونه می توان دربام مشاعی انباری ساخت و برای آن سند گرفت؟ آیا شهرداری اجازه ساخت انباری یا گذاشتن کانکس را می دهد؟ ممنون از پاسخگویی.

    مهر ۱۲, ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۸
    • دادپویان حامی

      سلام. شهرداری در این خصوص پروانه نمی دهد. استقرار کانکس در صورت رضایت سایر همسایگان فاقد اشکال است. در هر حال ساخت و ساز در مانحن فیه موضوع را مشمول بررسی در کمیسیون ماده صد می نماید و در صورت ابقای بنا سندهای صادره قابل اصلاح با درج انباری می باشد.

      مهر ۱۲, ۱۴۰۱ در ۱۳:۲۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × سه =