دعاوی ملکی

دعاوی ملکی

در یک تعریف کلی می توان گفت منظور از دعاوی ملکی، دعاوی است که موضوع آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به املاک و مستغلات یا متفرعات آن ها باشد. از همین رو می توان تمام دعاوی نشات گرفته از قراردادهای ملکی و حتی دعاوی مثل خسارت وارده بر ملک که از قرارداد ناشی نشده اند را در زمره دعاوی ملکی محوب نمود.

با توجه به ارزش و بهای اراضی و املاک، قانون گذار جهت رعایت هرچه بهتر عدالت و صدور رایی که با قانون منطبق باشد، احکام و آیین متفاوتی در خصوص دعاوی ملکی پیش بینی کرده است. از جمله این تفاوت ها می توان به نحوه محاسبه هزینه دادرسی در اکثر دعاوی ملکی و دادگاه صالح در دعاوی ملکی اشاره کرد. البته نکته بسیار حائز اهمیت در دعاوی ملکی این می باشد که اگرچه بسیاری از دعاوی در ذیل عنوان دعاوی ملکی قرار می گیرند اما شیوه رسیدگی به دعوای ملکی لزوما از یک فرآیند رسیدگی تبعیت نمی کند که در ادامه سعی می کنیم به اهم مسائل مذکور بپردازیم.

انواع دعاوی ملکی

دعاوی ملکی را از جهات مختلف می توان دسته بندی کرد. از جهت مالی، دعاوی ملک به دعاوی مالی و غیر مالی تقسیم می شوند و از جهت منشا دعوا ، به دعاوی ناشی از قرارداد مثل اجاره و دعاوی خارج از قرارداد مثل غصب و اتلاف تقسیم می گردند.

مهم ترین دعاوی ملکی

گستردگی و تعداد دعاوی ملکی به حدی است که شاید بتوان گفت نمی توان تمامی دعاوی ملکی را در این مقاله نام برد اما به عنوان مهم ترین و متداول ترین دعاوی که در این زمینه می توان از آن ها نام برد می شود به دعوای اثبات مالکیت، دعوای ابطال سند مالکیت، دعوای مطالبه ثمن ملک، دعوای رفع تصرف عدوانی یا رفع ممانعت از حق و رفع مزاحمت، دعوای اثبات وقوع بیع و … اشاره کرد.

منشاء اختلاف در دعاوی ملکی

دعاوی ملکی، گستره وسیعی از موضوعات حقوقی و دعاوی حقوقی و کیفری را در بر می گیرند که نشأت گرفته از قوانین گسترده و پراکنده ماهوی و شکلی و آیین دادرسی می باشد که متأسفانه موجب انباشت پرونده های قضایی در محاکم دادگستری شده است که عمده دلایل آن را می توان در خصوص عدم اطلاع افراد از نحوه نگارش قرارداد های خرید و فروش املاک ، عدم اطلاع از شروط ، تعهدات قراردادی و ایفای تعهدات ، عقد قرارداد و تنظیم مبایعه نامه در برخی آژانس های املاک نام برد که متأسفانه جهت تسریع در انعقاد قرارداد و اخذ کمیسیون از طرفین قرارداد به معضلات حقوقی و پیچیدگی های دعاوی املاک دامن می زنند.

منشاء اختلاف در دعاوی ملکی

اختلاف در دعاوی ملکی

هم چنین در خصوص قراردادهای پیش فروش آپارتمان که در دهه اخیر با توجه به نوسانات مسکن ، افراد با پرداخت مرحله ای ثمن معامله در صدد خانه دار شدن می باشند که باز هم متأسفانه سودجویی برخی از سازندگان، قوانین و اصطلاحات پرابهام ، دعاوی سازنده با مالک اصلی ملک و غیره منتهی به طرح دعاوی طولانی مدت در محاکم شده است.

از سویی دیگر ، اشخاص بدون اخذ مشاوره حقوقی ملکی از وکیل دعاوی ملکی ، و بدون اخذ وکیل متخصص دعاوی ملکی در طرح دعاوی و دفاع و پاسخگویی در قبال آن ، دعوای ملکی خود را پیچیده تر نموده و بارها دیده شده هرچند حق با ایشان بوده است لیکن به دلیل عدم تسلط بر عمده قوانین و مقررات و رویه های محاکم با احکام بدوی و قطعی ، محکوم گردیده اند و دست آخر به بهترین وکیل ملکی مراجعه می کنند.

چرا باید در پرونده های ملکی از وکیل ملکی بهره مند شویم؟

علل مختلفی می توان برای لزوم استفاده از وکیل ملکی بر شمرد اما شاید گستردگی دعاوی ملکی و تخصصی بودن مطالب مربوط به آن اصلی ترین دلیلی است که ایجاب می کند از مشاوره های وکیل متخصص در امور ملکی بهره مند شوید. هم چنین زمانی که قصد انعقاد قرارداد ملکی را دارید بهتر است در تنظیم قرارداد با وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

پیچیدگی روابط حقوقی طرفین مبایعه نامه و اشخاص ثالث متعرض به معامله مذکور ، پیچیدگی قوانین و رویه های متفاوت محاکم ، عدم اطلاع از قوانین و مقررات آیین دادرسی خاصه حقوق قانونی جلسه اول رسیدگی، مواعد و زمان ها ، نحوه طرح دعوی ، نحوه نگارش دادخواست ، نحوه نگارش لایحه دفاعیه و جوابیه ، تقدم و تأخر در طرح دعاوی ، حقوق اشخاص ثالث که ممکن است در دعوی ورود نمایند و نحوه دفاع در مقابل ایشان ، دعاوی ملکی پیچیده هم چون دعاوی فسخ و بطلان ، اعلام بطلان ، الزام به ایفای تعهدات قراردادی ، دعاوی خسارت وجه التزام قراردادی ، دعاوی تأخیر در ایفای تعهدات ، دعاوی عدم انجام تعهدات ، دعاوی اموال و املاک مشاعی ، دعاوی رفع تصرف عدوانی و خلع ید و اجرت المثل و هزاران هزار دعاوی ملکی متنوع و گوناگون ، اخذ مشاوره حقوقی از وکیل ملکی و اعطای وکالت به وکیل متخصص دعوای ملکی را با توجه به هزینه های دادرسی و زمان های طولانی و پیچیدگی معاملاتی را ضروری می نماید.

سخن پایانی

گروه وکلای دادپویان حامی، در دپارتمان دعاوی ملکی بر حسب تجربه و سوابق طولانی در ارائه مشاوره حقوقی ملکی، انجام امور وکالت دعاوی ملکی، تنظیم انواع قراردادهای خرید و فروش ملکی اقدام نموده است. از اینرو همانگونه که در دپارتمان دعاوی ملکی مشاهده می فرمائید در تقسیم بندی کلی با آیتم ها و موارد تفصیلی تلاش شده است بر اساس تجربیات و دانش تخصصی وکلای دعاوی ملکی و سایر موارد در خدمت شما عزیزان باشیم.

امید است بتوانیم با ارائه مشاوره حقوقی به هنگام و صحیح در خصوص دعاوی املاک و دعاوی مربوطه و انجام امور وکالت دعاوی ملکی از بسیاری از معضلات حقوقی و دعاوی پیچیده املاک جلوگیری نموده و در راستای احقاق حقوق شما عزیزان کوشا باشیم. جهت اخذ مشاوره با وکیل متخصص دعاوی ملکی، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

اصولا مرجع صالح در دعاوی ملکی دادگاه حقوقی محل وقوع ملک می باشد، اما این امر مطلق نیست و در برخی از امور ملکی، مثل تقاضای صدور دستور تخلیه نیز شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است. در برخی موارد نیز علاوه بر دادگاه حقوقی وقوع ملک دادگاه محل اقامت خوانده، یا دادگاه محل انعقاد قرارداد نیز صالح به رسیدگی است.

همانطور که بیان کردیم دعاوی ملکی دارای پیچیدگی ها و ابهامات خاصی هستند که جز با تسلط بر قوانین و مقررات و تجربه کافی در دعاوی ملگی نمی توان نتیجه مطلوب را اخذ نمود. لذا توصیه می شود در تمام امور ملکی از مشاوره و توصیه های یک وکیل ملکی و حتی الامکان از حضور وکیل ملکی در کنار خود بهره مند شوید.

بله در صورتی که موضوع حادثه برای شما واجد جنبه کیفری  نیز باشد شما می توانید جدا از پرونده ملکی شکایت کیفری نیز در دادسرا مطرح نمایید. البته در برخی موارد خاص مثل جرم تخریب ملک می توانید علاوه بر شکایت کیفری از طرف تخریب کننده جبران خسارت وارده بر ملک خود را از دادگاه کیفری بخواهید و در این حالت نیاز به طرح دعوای حقوقی مجزا نیست.

شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و یا تلگرام با وکلای دفتر حقوقی دادپویان حامی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مربوطه درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =