کمیسیون ماده 170 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری1

کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری یک نهاد شبه قضایی برای رسیدگی به اعتراضات متقضاضیان ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علائم تجاری می باشد .

کمیسیون ماده 170 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

وظایف کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری

کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مکلف به رسیدگی اعتراضات متقاضیانی است که اظهارنامه ثبتی آنان پس از بررسی در مراجع ثبتی رد گشته است. عمده اعتراضاتی که توسط متقاضیان ثبت طرح صنعتی در کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ارائه می گردد به سبب عدم رعایت مقررات شکلی و ماهوی است.

یکی دیگر از وظایف کمیسیون ماده ۱۷۰ بررسی مجدد در خصوص اظهارنظر وزرا یا بالاترین مقام دستگاه های اجرایی در رابطه با بهره برداری از اختراع ثبت شده توسط شخص ثالث یا دولت می باشد،  همچنین مالک حق اختراع می تواند با تغییر اوضاع و احوال یا ادعای عدم توانایی شخص ثالث در انجام مفاد تصمیم کمیسیون اعاده به وضع سابق را از کمیسیون درخواست نماید.

علل رد طرح صنعتی

متقاضی طرح صنعتی مکلف به رعایت شرایط تعیین شده توسط قانون گذار می باشد در غیر این صورت طرح او در همان مراحل ابتدایی رد خواهد شد. از جمله مواردی که سبب رد طرح صنعتی می گردد می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

۱-طرح صنعتی جدید و اصیل نباشد

چنانچه طرح ارائه شده به طور محسوس یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تسلیم اظهارنامه برای عموم نمایان شده باشد طرح صنعتی ارائه شده جدید به حساب نمی آید.

همچنین اگر طرح صنعتی ارائه کپی و تقلب طرح های پیشین باشد فاقد عنصر اصالت بوده و طرح ارائه شده توسط مرجع ثبت طرح صنعتی رد می گردد.

۲-طرح صنعتی تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد گشته باشد

متقاضی ثبت طرح صنعتی می بایست به این مسئله توجه نماید که طرح ارائه شده، علاوه بر داشتن عملکرد فنی مناسب لازم است دارای ظاهری جذاب بوده تا سبب جذب مشتریان به خود گردد در صورتی که طرح صنعتی فاقد عنصر ظاهری باشد و بر عملکرد فنی محصول توجه کرده باشد طرح ارائه شده رد می گردد.

۳-طرح ارائه شده مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد

در صورتی که طرح ارائه شده توهین به مقدسات مذهبی تلقی گردد یا از نمادهای شیطان پرستی یا فرقه های ضاله  در طرح صنعتی مورد استفاده قرار گیرد از آنجا که این موضوع مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشد، طرح ارائه شده رد می گردد.

۴-ارائه مدارک ناقص به مرجع ثبت طرح صنعتی

متقاضی موظف به ارائه دادن اظهارنامه و مدارکی می باشد که ذی حق بودن او را در مرجع ثبتی اثبات نماید. چنانچه مدارک ارائه شده ناقص باشد، تقاضای ثبت طرح صنعتی ارائه شده رد می گردد.

اعضای کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری

کمیسیون ماده ۱۷۰ با حضور رئیس اداره ثبت اختراعات، اداره ثبت طرح صنعتی یا اداره علائم تجاری حسب موارد، نماینده ای از جانب مدیر کل اداره مالکیت صنعتی و یک کارشناس یا متخصص که در صورت لزوم می تواند خارج از سازمان باشد تشکیل می گردد.

همچنین این کمیسیون دارای یک عضو علی البدل می باشد که از بین کارشناسان و توسط مدیر کل اداره کل مالکیت صنعتی تعیین می گردد.

ذکر این نکته لازم می باشد، کارشناسی که به موضوع رسیدگی کرده است نمی تواند در جلسه کمیسیون ماده ۱۷۰ شرکت نماید.

تصمیمات کمیسیون با اکثریت آراء اتخاذ گردیده و تصمیم کمیسیون ماده ۱۷۰ برای مرجع ثبت لازم الاتباع می باشد.

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری

متقاضی می بایست ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ تصمیم و اظهارنامه ثبتی، اعتراض خود را به صورت کتبی و همراه دلایل و مستندات مربوط و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی از طریق مرجع ثبت به کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت ارائه دهد. برای متقاضیان خارج از کشور مهلت ۶۰ روزه در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه کمیسیون، تاریخ، ساعت و محل آن را حسب مورد به متقاضی ثبت و طرفین ابلاغ خواهد کرد. حضور متقاضی در جلسه رسیدگی بلا مانع می باشد. کمیسیون ماده ۱۷۰ پس از رسیدگی، تصمیم خود را به صورت مستند و مستدل به متقاضی ابلاغ می نماید.

اعتراض به تصمیم کمیسیون ماده ۱۷۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری

چنانچه کمیسیون ماده ۱۷۰ اعتراض متقاضی را وارد تشخیص ندهد و رای بر رد اعتراض او صادر نماید، متقاضی می تواند ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ تصمیم کمیسیون ماده ۱۷۰، اعتراض خود را به شعبه یا شعب خاص دادگاه عمومی ارائه نماید.

اخذ تامین از معترض

طبق مفاد آیین نامه قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، معترض می بایست مبلغی را که میزان آن در آیین نامه مشخص گردیده است به عنوان جبران ضرر و زیان های احتمالی پرداخت نماید تا چنانچه حکم بر بی حقی او صادر گردید، از محل تامین اخذ شده خسارت طرف مقابل تامین گردد. در صورتی که خسارت وارده بیش از مبلغ اخذ شده باشد، طرف مقابل می تواند با تقدیم دادخواست مابه التفاوت خسارت را درخواست نماید.

تجدیدنظر خواهی از حکم دادگاه عمومی

حکم صادره از شعب دادگاه عمومی، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر می باشد.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =