نحوه تنظیم قرارداد و نکات درباره آن

نحوه تنظیم قرارداد و نکاتی که در زمان تنظیم قرارداد باید بدانیم

نحوه تنظیم قرارداد و نحوه ی تنظیم قرارداد نویسی  می تواند سرنوشت افراد، شرکت ‌ها و کسب و کارها را تغییر دهد. قراردادها به دو صورت شفاهی و کتبی تنظیم می‌ شوند. علت عمده مشکلات و اختلافاتی که در حوزه کسب  و کارها شاهد آن هستیم عدم تنظیم قرارداد به صورت کتبی است. قرارداد های کتبی نیز گاها به دلیل عدم رعایت نکات حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را ایجاد می کنند چرا که برای تنظیم یک قرارداد استاندارد علاوه بر اطلاعات و جزئیات مربوط به قرارداد، دانش حقوقی نیز ضروری است.

قرارداد و کلیدی ترین نکات که باید در نوشتن قرارداد رعایت شود

قراردادها انواع مختلفی دارند از جمله: قرارداد استخدام، قرارداد پیش فروش آپارتمان، قرارداد مشارکت در ساخت،  قرارداد مشارکت مدنی، قرارداد اجاره، قرارداد خرید و  فروش، قرارداد پیمانکاری و ….

قرارداد باید کاملا متناسب با نیاز هر کسب و کار تنظیم شود، بنابراین نمونه قراردادهای آماده نمی تواند نیازهای طرفین را در هر قرارداد به طور کامل و دقیق برطرف نماید. لازم است که برای تنظیم یک قرارداد حرفه ای به متخصص این حوزه مراجعه شود تا از ایجاد ضرر و زیان و صرف هزینه و زمان بیشتر در آینده جلوگیری شود.  با این حال در تنظیم قراردادها و قرارداد بستن دسته ای از اصول کلی و عمومی وجود دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

شرایط صحت قرارداد

مطابق با ماده ۱۹۰ قانون مدنی برای صحت قرارداد چهار شرط اساسی لازم است:

  • قصد و رضای طرفین
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت جهت معامله

عنوان قرارداد

مهم‌ترین گام در تنظیم قرارداد انتخاب عنوان مناسب برای آن است. با انتخاب عنوان مناسب می‌توان حدود تعهدات و مفاد قرارداد مورد نظر را تعیین نمود.

طرفین قرارداد

یک قرارداد می تواند دو یا چند طرف داشته باشد. طرفین قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند که باید مشخصات کامل آن ها در قرارداد درج شود اما درج این اطلاعات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

  • تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی

برای توصیف شخص حقوقی؛ نام شخص حقوقی، شناسه ملی، شماره ثبت و نشانی آن در قرارداد درج می‌شود.

اگر یکی از طرفین قرارداد، شخص حقوقی (شرکت) باشد، قرارداد تنظیم شده، برای همان شرکت محسوب می شوند، نه برای مدیران شرکت و مسئولیت اجرای تعهدات قرارداد، با خود شرکت است مگر خلاف آن در قرارداد ذکر شود.

از آنجا که بررسی صحت این اطلاعات ضروری می باشد، در مورد شخص حقوقی می بایست آگهی تاسیس شرکت، آگهی ثبتی آخرین تغییرات شرکت، اساسنامه و حق امضاداران شرکت مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین در زمان تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی باید با ملاحظه اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن (مندرج در روزنامه رسمی ) معلوم شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر و نیز مشخص شود چه کسانی دارای نمایندگی و حق امضای اسناد و قرارداد برای شرکت می باشند.

  • تنظیم قرارداد برای اشخاص حقیقی

برای توصیف شخص حقیقی نام و نام خانوادگی، مشخصات هویتی و نشانی آن درج می‌شود.

اگر به هر دلیل تغییراتی در اطلاعات طرفین قرارداد ایجاد شود، باید این موضوع در قرارداد درج شود اما چون نمی توان متن قراداد امضا شده را تغییر داد، این موضوع در پیوست قرارداد درج می شود. در هنگام بستن قرارداد با اشخاص حقیقی باید به مسأله بلوغ، عقل و ممنوع المعامله نبودن شخص توجه شود.

معرفی نماینده یا وکیل برای طرفین قرارداد

هریک از طرفین قرارداد مجاز هستند تا شخصی را به عنوان نماینده یا وکیل در قرارداد تعیین نمایند. در این صورت باید مشخصات کامل نماینده شامل نام، نام خانودگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس، کدپستی و تلفن همراه، شماره و تاریخ وکالتنامه وکیل باید در قرارداد ذکر شود.

موضوع و مدت قرارداد

یکی از نکات مهم قراردادنویسی، موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد باید ارزش اقتصادی داشته و در زمان تنظیم قرارداد موجود و معلوم باشد. همچنین تسلیم مال موضوع قرارداد بایستی امکانپذیر باشد . موضوع، محدوده قرارداد و میزان تعهدات طرفین را نشان می دهد.

مدت قرارداد نیز  بسته به توافق طرفین می تواند متفاوت باشد. در این بند، تاریخ شروع و اتمام قرارداد به صورت دقیق درج می‌شود و ممکن است تاریخ انجام کار غیر از تاریخ تنظیم قرارداد باشد.

موضوع و مدت قرارداد

موضوع و مدت تنظیم قرارداد

محل تنظیم قرارداد و محل انجام تعهد

محل تنظیم قرارداد باید مشخص باشد زیرا طبق قانون آئین دادرسی مدنی محل تنظیم قرارداد در تعیین دادگاه صالح به رسیدگی به اختلاف ناشی از قرارداد نقش مهمی دارد.

محل انجام تعهد نیز باید در برخی از قراردادها مشخص باشد به خصوص در قراردادهایی که موضوع آن ارائه خدمات یا تحویل کالاست.

مبلغ قرارداد

در این بند مبلغ به صورت دقیق و قطعی تعیین می‌شود. نحوه پرداخت مبلغ قرارداد بسته به توافق طرفین ممکن است به صورت نقدی یا اقساط تعیین شود. اگر نحوه پرداخت مبلغ قرارداد به صورت اقساط باشد باید نحوه پرداخت اقساط نیز به طور دقیق در قرارداد ذکر شود.

شروط و تعهدات طرفین قرارداد

هر قرارداد بسته به موضوع آن دارای شروط و تعهداتی‌ می باشد. این شروط و تعهدات با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.

ضمانت نامه

برای اطمینان خاطر از حسن اجرای تعهدات ناشی از قرارداد می‌توان از طرف مقابل درخواست تضمین نمود.

 شرایط قرارداد (شرایط فسخ قرارداد)

در پایان هر قرارداد از شرایط خاتمه آن سخن گفته می‌شود. این ماده بیانگر شروطی است که طرفین توافق دارند در صورت وقوع آن ادامه همکاری متوقف خواهد شد.

حل و فصل اختلافات

حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد می تواند از طریق مراجعه به محاکم قضایی و صلاحیت‌دار و یا داوری صورت بگیرد. این روش و شرایط آن می تواند در متن قرارداد مورد توافق قرار گیرد.

تعداد نسخ قرارداد

در انتهای هر قراردادی معمولا تعداد مواد و تبصره های آن قرارداد و همچنین تعداد نسخ قرارداد قید می شود و طرفین با امضای قرارداد به نوعی به وجود تعداد نسخ قرارداد و دریافت یک نسخه از آن اقرار می نمایند این عبارت می تواند به این نحو تنظیم شود که این قرارداد در دو نسخه تنظیم و هر دو نسخه حکم واحدی دارند.

ضمایم

ممکن است  اطلاعات جانبی یک قرارداد به ‌قدری زیاد باشد که نتوان آن‌ها را در متن قرارداد گنجاند لذا ترجیح بر این است که تحت عنوان ضمیمه به قرارداد اضافه شوند.

نکات مهم در قرارداد نویسی

نکات مهم در قرارداد نویسی

نکات مهم در قرارداد نویسی

  1. قبل از تنظیم قرارداد اهلیت و صلاحیت طرف مقابل بایستی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و از توانایی ‌ها و پیشینه او اطمینان حاصل شود.
  2. ضروری است که بر اساس موضوع قرارداد ، قبل از انعقاد آن چند جلسه مذاکره بین طرفین برگزار شود؛
  3. از نکات مهم امضای قراداد این است که قراراداد باید جامع و کامل باشد. یعنی باید تمامی جزئیاتی که برای شما اهمیت دارد در قرارداد ذکر شود.
  4. مواد قرارداد و توضیحات ذیل آن باید ساده و خلاصه نوشته شود، توضیحات بیش ‌ازحد و طولانی بودن قرارداد علاوه بر اینکه بار روانی منفی بر روی افراد خواهد داشت ، ممکن است موجب به وجود آمدن تعهدات ناخواسته ‌ای شود که علت اصلی آن همان زیاده‌ روی در توضیح مسائل باشد. همچنین هرچه ساده‌تر به شرح مطالب پرداخته شود راه بر تفاسیر متعدد بسته خواهد شد.
  5. برای آنکه از ابتدا از سوء برداشت‌ در قرارداد جلوگیری شود بایستی حتماً ماده‌ای تحت عنوان تعاریف در قرارداد وجود داشته باشد که مفاهیم کلیدی آن قرارداد را تعریف کند.
  6. که اگر چه اصل بر آزادی قراردادها می باشد و قانون توافق افراد را محترم می شمارد اما توافقات قراردادی نمی‌توانند مخالف صریح قانون باشد.
  7. از نکات مهم تنظیم قرارداد که کمتر به آن توجه شده این است اگر موضوع قرارداد به‌گونه‌ای است که بیم افشای اطلاعات مهمی از آن وجود دارد باید حتما ماده مربوط به  محرمانگی و عدم رقابت را در قرارداد وجود داشته باشد.
  8. یکی دیگراز اصول قرارداد نویسی، قابل فهم بودن قرارداد نوشته شده برای سایر اشخاص (اشخاص ثالث) است. منظور از سایر اشخاص داور، کارشناس، وکیل و قاضی است. چراکه اگر اختلافاتی به وجود آید این اشخاص می توانند برای حل آن کمک کنند.
  9. یک قرارداد حرفه ای، قراردادی است که در آن تمامی ریسک های احتمالی پیش بینی شود. این ریسک ها بسته به نوع قرارداد می تواند متفاوت باشد .
  10. در انعقاد قرارداد ها الزامی به درج شماره قرارداد وجود ندارد اما در به طور معمول در محل هایی که تعداد زیادی قرارداد تنظیم میگردد همانند دفاتر مشاورین املاک شماره قرارداد در فرمت قراردادی درج می گردد.
  11. در تنظیم قرارداد کار بایستی به شماره سفته و یا چک مربوط به تضمین حسن انجام کار دریافتی از کارگر اشاره نمود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫8 نظر

  • ادیبان

    با سلام و وقت بخیر و تشکر از مطالب ارزنده ی شما . یک سوال : برای مدت قرارداد آیا قانونی وجود دارد که دوازده ماهه باشد یا میزان بیش از دوازده ماه نیز از لحاظ قانونی مجاز است ؟ لطفا از لحاظ قانون بررسی فرمایید

    خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ در ۰۸:۳۶
    • دادپویان حامی

      سلام بله مجاز هست

      خرداد ۲۷, ۱۴۰۱ در ۲۲:۵۷
  • محمدی

    نمونه قرارداد بازاریابی میخواستم که بدون نیاز به پرداخت بیمه تامین اجتماعی باشد.

    اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ در ۱۵:۰۳
    • دادپویان حامی

      سلام بادفتر تماس حاصل فرمایید

      اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ در ۱۶:۵۲
  • یعقوبی

    سلام وقت شما بخیر جناب دکتر .
    جهت پروژه ای پیام دادم خدمتتون
    ما جهت عقد قرارداد مالی بین المللی نیاز داریم قرارداد ارسالی از سمت شرکت خارجی چک شود.
    ما موارد کامل بررسی کردیم همه شرایط را قبول داریم اما جهت بررسی های تخصصی نیاز به مشاوره حقوقی داریم .
    شرایط همکاری شما به چه صورت هست ممنون میشم اعلام بفرمایید تا قرارداد ارسال کنم خدمتتون و هماهنگ کنیم .
    با تشکر

    اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ در ۱۴:۴۰
    • دادپویان حامی

      سلام با دفتر تماس بگیرید

      اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ در ۱۵:۲۸
  • مرتضییی

    ممنون بابت توضیحات خوبتون , با توجه به همین نکات خودمون می تونیم قرارداد بنویسیم؟

    دی ۱۸, ۱۳۹۹ در ۰۹:۴۸
    • مدیریت

      سلام. تنظیم قرارداد امری تخصصی و نیازمند دقت و ظرفت بسیار است . متخصص این حوزه با تکیه بر تجربه دعاوی ناشی از قراردادها می تواند با پیش بینی ریسک های احتمالی ، قراردادی تنظیم کند که از کسب و کار شما محافظت نماید. بهتر است تنظیم قراردادهای تخصصی به وکیل سپرده شود.

      دی ۱۸, ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۴

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 1 =