نکاتی درباره قانون جدید بیمه شخص ثالث

* قانون شخص ثالث جدید با عنوان قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، مورخ ۲۰/۲/۹۵ تصویب شد.

* کلیه تخفیفاتی که به واسطه نداشتن حوادث منجر به خسارت (تخفیف عدم خسارت) در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده باشد متعلق به بیمه نامه شخص است که به هر دلیلی وسیله نقلیه خود را به دیگری منتقل می کند. به عبارتی تخفیفات عدم خسارت متعلق به شخص است نه وسیله نقلیه.

* لذا ملاک تخفیف عدم خسارت طبق این به شخص تعلق می گیرد نه وسیله نقلیهبیمه-شخص-ثالث-چیست

* در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه مکلف است خسارات مالی و بدنی وارد شده به زیاندیدگان را در صورت دارا بودن شرایط مندرج بر قانون را مطابق آن پرداخت نماید.

* اگر علاوه بر سرنشینان داخل خودرو، جنین و یا طفل زیر دو سال در داخل وسیله نقلیه مورد نظر وجود داشته باشد (به عبارتی جمع سرنشینان داخل خودرو با وجود جنین و طفل زیر دو سال بیشتر از ظرفیت موجود در کارت وسیله نقلیه باشد) و حادثه ای رخ دهد، دیه زیاندیدگان براساس قاعده نسبی سرنشین پرداخت می گردد.

* شرکتهای بیمه مکلفند خسارت زیان دیده را (چه مالی و چه بدنی) بدون هیچ قید و شرطی یا اخذ تضمین پرداخت کنند و پس از آن می توانند برای بازیافت خسارت پرداختی به حسب حادثه مراجعه کنند.

* صلاحیت تشخیص موارد خارج از تعهد شرکتهای بیمه مطابق قانون جدید بر عهده شورایعالی بیمه است و شرکتهای بیمه نمی توانند به سهولت از خود سلب مسئولیت نمایند.

IMG11131011

* هر گونه سهل انگاری، بی احتیاطی و یا عمد از سوی شرکتهای بیمه و یا نماینده وی (نمایندگان آنها) در صدور بیمه نامه باعث سلب مسئولیت بیمه گر نمی باشد و می بایست خسارت زیاندیدگان پرداخت گردد.

* بیمه گر و صندوق حسب مورد مکلفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز (از زیاندیده و یا مقصر حادثه) خسارت متعلقه را پرداخت نماید و نمی تواند به بهانه عدم تکمیل مدارک از پرداخت خسارت خودداری نماید. در غیر این صورت مطابق قانون با شرکت بیمه خاطی رفتار خواهد شد.

* ملاک قطعی شدن میزان خسارت، در شرکت های بیمه قطعیت حکم دادگاه است که ۲۰ روز پس از آن خسارت باید پرداخت گردد.

سخنی با خوانندگان عزیز

نقش صنعت بیمه و شرکتهای بیمه ای که در زندگی روزمره، مخصوصاً در جبران خسارات ناشی از حوادث مختلف انسانی و طبیعی هر روز پررنگ تر شده و لزوم کسب اطلاعات اولیه حقوقی و مفید در نحوه خرید بیمه نامه ها و بکارگیری حقوق قانونی در دریافت خسارات برای همگان ضروری است.

لذا به منظور گسترش فرهنگ بیمه ای و با توجه به ظرافت های موجود در این امر تصمیم گرفتیم تا با درج مطالب مفید بیمه ای در سایت دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی به قدر توانمان در این امر سهیم باشیم. همچنین دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بهره گیری از وکلاء و کارشناسان متخصص در امور بیمه آمادگی ارائه مشاوره و وکالت دعاوی مربوط به قراردادهای بیمه را دارد لذا از طریق تماس تلفنی و یا اخذ وقت مشاروه حضوری می توانید از خدمات موسسه در این رابطه بهره مند شوید.

مدیر دپارتمان بیمه

فرشته سلیمی   

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.