کمیسیون ماده ۲ آئین نامه اجرایی

صلاحیت کمیسیون ماده ۲ آئین نامه اجرایی تشخیص مشروع یا نا مشروع بودن فروش موقوفات و تبدیل آن به ملک می باشد که مستلزم عدم وجود اختلاف در اصل وقفیت است.

مطابق ماده ۲ آئین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد فروش رقبات ،آب و اراضی موقوفه مصوب سال ۷۴ ادارات اوقاف و امور خیریه و متولیان موقوفات مکلف هستند با توجه به سوابق ثبتی ،موقوفات عامه ای که به فروش رسیده یا به ملکیت اشخاص در آمده را صورت برداری و به همراه مستندات و دلایل به سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال نمایند.سازمان اوقاف پس از دریافت مدارک و دلایل می بایست متصرف یا متصرفین موقوفات و یا اشخاص ذینفع را مطلع نموده و موضوع را در کمیسیون ماده ۲ مطرح نماید.

اعضای کمیسیون ماده ۲

کمیسیون ماده ۲ آئین نامه اجرایی متشکل از سه نفر فقیه صاحب نظر می باشد که با انتخاب و زیر نظر نماینده ولی فقیه در سازمان حضور دارند.

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۲

پس از ارجاع موضوع ،کمیسیون مذکور نظر خود را در مورد اینکه فروش یا تبدیل رقبات به صورت شرعی انجام گردیده یا خیر اعلام می نماید.در صورتی که تبدیل و فروش رقبات به نظر کمیسیون ماده ۲ با مجوز شرعی باشد معامله تائید می گردد در غیر اینصورت نظر به بطلان اسناد فروش یا تبدیل موقوفات را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و متصرفین یا اشخاص ذینفع ابلاغ می نمایند.

اعتراض به آراءصادره از کمیسیون ماده ۲

آراء صادره از کمیسیون ماده ۲ قابل اعتراض در مراجع قضایی می باشد همچنین لازم به ذکر است با توجه به اینکه اعتراض به نظریه کمیسیون مانع اجرای حکم نمی شود لذا می بایست تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی را تا زمان اجرای حکم از دادگاه نمود.

 

 


 

دفتر حقوقی بین المللی داپویان حامی درکمیسیون ماده ۲ آئین نامه اجرایی با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری که متخصص در دعاوی مشارکت در ساخت هستند آمادگی ارائه خدمات حقوقی تخصصی خویش که در بخش دعاوی وقفی به طور مفصل شرح داده شده است می باشد جهت بهره مندی از این خدمات می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید.

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =