قرارداد نمایندگی توزیع و فروش

قرارداد اعطای نمایندگی ، غالبا برای انجام خدمات مشخصی منعقد می گردد. یک شرکت بزرگ که فعالیت های گسترده ای در سطح کشور ( یا کلان شهرها) دارد و دفتر مرکزی آن از عهده پاسخگویی به مراجعین بر نمی آید ، می تواند انجام برخی از خدمات را به سایر شرکت ها یا اشخاص حقیقی واگذار نماید. شرایط کار و امکاناتی که نمایندگی باید از آن ها برخوردار باشد را شرکت اصلی فراهم می کند و طبیعتا این شرایط با توجه به اقتضای کار تعیین می شود.

نحوه اجرای قرارداد نمایندگی

بحث اصلی در قرارداد نمایندگی ، بحث توزیع و فروش است. نماینده در این قرارداد  به جای اصیل عمل می کند. نمایندگی به گونه ای نیست که کالایی را به طور عمده از اصیل خریداری کند و سپس به فروش برساند(مثل توزیع)، بلکه برخلاف قراردادهای توزیع ، نماینده صرفاً به بازاریابی و انعقاد قرارداد می پردازد. اما این به این معنا نیست که نماینده فقط وسیله ی ابراز اراده ی اصیل باشد، بلکه خود طرف قرارداد قرار می گیرد؛ هر چند قرارداد مزبور برای اصیل و در جهت درخواست وی انجام می گیرد.

مسولیت نماینده در قبال شرکت اصلی

  1. شرکت اصلی در قبال اشتباهات نمایندگی هیچگونه مسئولیتی ندارد و نمایندگی مسئول خسارات وارده به شرکت اصلی و اشخاص ثالث می باشد ؛
  2. شرکت اصلی می تواند ارتکاب برخی اشتباهات ، تخلفات و یا جرائم را از سوی نمایندگی ، دلیل فسخ قراردا قرار دهد و حتی حق شکایت از نمایندگی و اعاده حیثیت را برای خود محفوظ نگاه دارد.
  3. نمایندگی باید تضامین کافی و مورد قبول شرکت اصلی را فراهم نماید.

حدود اختیارات نماینده

  1. نماینده بدون موافقت کتبی شرکت اصلی ، حق واگذاری آنچه را که در قرارداد به وی اعطا شده به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ندارد؛
  2. نماینده حق فروش اقساطی را در صورتی خواهد داشت که در قرارداد مربوطه ، به وی اجازه این کار داده شده باشد ؛
  3. نماینده حق برگزاری مزایده و حراج را نخواهد داشت مگر اینکه در قرارداد پیش بینی شده و یا مجوز کتبی داشته باشد ؛
  4. پس از پایان یافتن عادی دوره نمایندگی و یا در صورت فسخ قرارداد ، نماینده مکلف است اصل مجوز نمایندگی را مسترد نماید.

تفاوت نمایندگی و وکالت

اصلی ترین تفاوت نمایندگی و وکالت در لازم یا جایز بودن این قرارداد هاست ، عقد وکالت از عقود جایز است ،  بدین معنا که وکیل در صورت فوت یا جنون موکل عزل می گردد اما قرارداد نمایندگی، از این تزلزل مبراست و این قرارداد بین طرفین لازم الاجرا می باشد.

تفاوت نمایندگی و شعبه

نمایندگی و شعبه نیز متفاوت از یکدیگر می باشند زیرا نمایندگی با انعقاد یک قرارداد شکل می گیرد ولی برای تاسیس یک شعبه نیاز به هیچ قراردادی نمی باشد و کافی است شرکت اصلی ، با سرمایه ی خود به خرید مکان و تجهیزات آن اقدام کند و افرادی را مشغول بکار نماید که تحت مدیریت وی انجام وظیفه کنند.

نمونه قرارداد نمایندگی  

ماده ی ۱- طرفین قرارداد

  • این قرارداد ما بین شرکت…… به شماره ثبت………و نشانی………………. به مدیریت و امضاء مجاز………… به نشانی………و شرکت…………به شماره ثبت………و نشانی……………به مدیریت و امضاء مجاز………………..، منعقد می گردد.

۱-۲- شرکت عرضه کننده……… از این پس به عنوان فروشنده و شرکت ……… نماینده نامیده می شود.

ماده ۲-موضوع قرارداد

موضوع قرارداد عبارت است از اعطاء نمایندگی به جهت توزیع/ فروش/ توزیع و فروش محصولات تولیدی/ وارداتی فروشنده، با شرایط و قیمت هایی که فروشنده تعیین و ابلاغ می نماید در استان………. . شهر…………. و همچنین خدمات پس از فروش تعیین شده از طرف فروشنده.

ماده ۳- مدت قرارداد

مدت قرارداد از تاریخ………………..تا تاریخ…………………به مدت………می باشد که با ارائه ی گزارش از سوی نماینده از فعالیت خود، با تشخیص فروشنده قابل تمدید می باشد.

ماده ۴- تعهدات نماینده

۴-۱- نماینده ملزم است اقلام درخواستی را از طریق……………. با ذکر دقیق شرایط از جمله نوع، تعداد و… به فروشنده اعلام کند. حصول اطمینان از وصول درخواست برعهده ی خود نماینده می باشد.

۴-۲- نماینده موظف است ظرف……..پس از دریافت اقلام، از طریق………….فروشنده اعلام نماید.

۴-۳- نماینده ملزم است فقط نمایندگی فروش/توزیع/ فروش و توزیع فروشنده را انجام هد و تحت هیچ شرایطی، حق نمایندگی برای سایر بنگاههای اقتصادی و تجاری، اعم از رقیب و غیررقیب را نخواهد داشت.

۴-۴- نماینده متعهد است تمام سعی معقول خود را برای اجرای قرارداد به بهترین شکل و طبق ضوابط قرارداد انجام دهد و گزارش عملکرد خود را به صورت ماهانه/ هفتگی به فروشنده ارسال نماید و…

ماده ۵- تعهدات فروشنده

۵-۱- فروشنده موظف است کلیه ی اطلاعات لازم جهت امر توزیع/فروش/ توزیع و فروش و خدمات پس از فروش را مجانآً در اختیار نماینده قرار دهد و تمام اقدامات لازم مربوط به این زمینه ها را به موقع در اختیار نماینده قرار دهد.

۵-۲- اعطا کننده باید بدون تأخیر نماینده را از رد یا قبول سفارش ارائه شده توسط وی، مطلع نماید.

ماده ۶- رژیم مالی قرارداد

۶-۱- نماینده مستحق دریافت مبلغ…………..به افراد فروش/ توزیع محصولات، که پس از کسر کسورات قانونی قابل پرداخت است می باشد.

۶-۲- فروشنده کارمزد نماینده را از فاکتورهای فروش او کسر و به عنوان پرداخت قلمداد خواهد کرد.

۶-۳- محاسبه ی کارمزد بر مبنای مبلغ خالص صورت حساب ها و قیمت واقعی فروش انجام می شود.

ماده ۷- شرط محرمانگی

نماینده موظف به اطلاعات و رموز خاص مربوط به تولید و بازاریابی فروشنده و جلوگیری از افشای اطلاعات تجاری محرمانه ی فروشنده می باشد.

ماده ۸- شرط انحصار

فروشنده نباید در مدت این قرارداد حق عرضه یا فروش کالاها را به شخص دیگری اعطا کند.

ماده ۹- سازماندهی فروش، توزیع، تبلیغات و نمایشگاه ها

ماده ۱۰- میزان فروش

ماده ۱۱- فسخ قرارداد

ماده ۱۲- حل اختلافات

دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با ده سال سابقه در حوزه دعاوی و تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه انواع قراردادها می باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =