قراردادهای حمل و نقل هوایی

قرارداد حمل و نقل هوایی

گسترش تجارت در داخل و خارج از کشور سبب می گردد تا تجار و بازرگانان برای جلوگیری از ضررهای احتمالی نسبت به انعقاد قرارداد های حمل و نقل اقدام نمایند. قرارداد حمل و نقل هوایی یکی از مهم ترین قراردادهایی است که امروزه با توجه به سرعت و اهمیت کالا مطرح می شود.

قرارداد حمل و نقل هوایی

قرارداد حمل و نقل هوایی

مفهوم قرارداد حمل و نقل

در قرارداد حمل و نقل که فی مابین متصدی حمل و نقل کننده و فروشنده منعقد می شود ، مسئولیت متصدی حمل ونقل هوایی همچون مسئولیت وکیل در مقابل موکل می باشد ، در قرارداد حمل و نقل ، متصدی حمل و نقل با اخذ اجرت معین ، حمل اشیاء را بر عهده می گیرد . تنظیم قراردادهای حمل و نقل نیازمند آگاهی از قوانین در حوزه حقوق داخلی و بین المللی است .

مزیت قراردادهای حمل و نقل هوایی

با افزایش صادرات و واردات به کشور، تجار و بازرگانان در جهت تسریع کالا و اجتناب فساد کالاهایی که نیازمند ارسال در کمترین زمان ممکن می باشد، نسبت به انعقاد قرارداد با متصدیان حمل و نقل هوایی اقدام می نمایند.

شرایط حاکم بر قرارداد های حمل و نقل هوایی

در انعقاد قراردادهای حمل و نقل هوایی که فی مابین ارسال کننده و متصدی حمل و نقل منعقد می گردد ، می بایست علاوه بر مشخص بودن موضوع قرارداد و داشتن صلاحیت طرفین برای انجام معامله ، مقررات دیگری نیز رعایت گردد ، از جمله این که ضمن قرارداد حمل و نقل موعدی که کالا می بایست به گیرنده تحویل داده شود و تعداد دفعات بارگیری کالا مشخص گردد ؛همچنین طرفین می توانند ضمن قرارداد حمل و نقل حدود مسئولیت هریک از طرفین را مشخص نمایند .

حقوق و تکالیف صاحبان کالا در حمل و نقل هوایی

طبق قانون تجارت و معاهده ورشو برای اجتناب و جلوگیری از آسیب کالا، ارسال کنندگان می بایست قبل از ارسال کالا، تمهیدات اولیه را برای حفظ کالا رعایت نمایند. در قانون تجارت ایران و معاهده ورشو، فرستنده موظف می باشد قبل از ارسال کالا، اطلاعات کافی را در خصوص محموله باری به متصدی حمل و نقل اعلام نماید. همچنین بر اساس مفاد معاهده ورشو، ارسال کننده ملزم به تنظیم بارنامه هوایی می باشد .

تعهدات متصدی حمل و نقل در قراردادهای حمل و نقل هوایی

قانون تجارت ایران در صورت تلف یا گم شدن محموله باری، فرض را بر مسئولیت متصدی حمل و نقل قرار داده است ، مگر اینکه متصدی حمل و نقل بتواند ثابت نماید که تلف یا گم شدن محموله باری مستند به تقصیر ارسال کننده یا مرسل الیه بوده است. بر اساس معاهده ورشو نیز، متصدی حمل و نقل مسئول هرگونه خسارت وارده به کالا می باشد مگر آنکه بتواند در مرجع قضایی ثابت نماید تمام تدابیر لازم را جهت جلوگیری از بروز خسارت انجام داده است. در همین راستا متصدیان حمل و نقل در زمان تحویل کالا و حمل آن از مبداء به مقصد می بایست اقدامات لازم را برای حفظ کالا انجام داده و در موعد تعیین شده ، کالا را به گیرنده تسلیم نمایند .

تعیین قانون حاکم بر قرارداد حمل و نقل هوایی

طرفین قرارداد می توانند ضمن قرارداد حمل و نقل هوایی در خصوص قانون حاکم بر قرارداد توافق نمایند. در همین راستا از آن جا که وکلای حمل و نقل هوایی نسبت به قوانین این حوزه تخصصی آگاهی کامل دارند ،می توانند با انتخاب قوانین صحیح از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری نمایند. قوانین معاهده ورشو و قانون تجارت از جمله قوانینی است که طرفین می توانند با رضایت یکدیگر آن را ضمن قرارداد ذکر کنند .

بسته بندی کالا در قراداد حمل و نقل هوایی بر عهده چه کسی است ؟

براساس قانون تجارت، ارسال کننده موظف می باشد که محموله باری را به  درستی بسته بندی نماید و چنان  چه بسته بندی دارای عیب باشد ومتصدی حمل و نقل بدون شرط عدم مسئولیت ، محموله باری را قبول نماید ، مسئول خسارت وارده به کالا می باشد .

نحوه مطالبه خسارت تاخیر ارسال کالا در قراردادهای حمل و نقل هوایی 

ضمن قرارارداد حمل و نقل هوایی طرفین می توانند در خصوص میزان خسارت وارده به ارسال کننده توافق نمایند ، در این صورت دادگاه براساس مبلغ تعیین شده حکم به جبران خسارت می دهد .

همچنین براساس مفاد معاهده ورشو متصدیان حمل و نقل مسئول خساراتی می باشند که در صورت تاخیر کالا به ارسال کننده وارد می شود .

حل و فصل اختلافات در قراردادهای حمل و نقل هوایی 

طرفین قرارداد می توانند ضمن قرارداد حمل و نقل در خصوص روش های حل و فصل اختلافات نیز توافق نمایند ؛ آنان می توانند ، شرط داوری را نیز در قرارداد خود قرار دهند ؛ چنان چه طرفین به شرط داوری ضمن قرارداد توافق نموده باشند ، حق مراجعه به دادگاه را ندارند مگر این که با توافق یکدیگر شرط داوری را اقاله نمایند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =