درخواست طلاق از طرف زن

[us_post_title tag=”h1″ link=”post” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22color%22%3A%22%23f24822%22%7D%7D”]

درخواست طلاق از طرف زن بنا به تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی همچون درخواست طلاق از طرف مرد از سوی قانونگذار با رعایت شرایط مقرر در ماده ۱۱۱۹ و ۱۱۲۹و۱۱۳۰ قانون مدنی پیش بینی شده است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

مهمترین شروط ضمن عقد نکاح که به زن حق طلاق می دهد

مهمترین موارد درخواست طلاق از طرف زن به شرح ذیل است:

  • غیبت شوهر بیش از چهار سال مشروط به اینکه مطابق قانون مدنی (ماده ۱۰۲۳و۱۰۲۹) آگهی شده باشد. همچنین در صورتی که زندگی را بدون عذر موجه ترک کرده باشد یا اینکه ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند
  • در صورت خودداری یا عجز مرد از پرداخت نفقه زن به مدت ۶ ماه بنا به ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی
  • عسر و حرج مرد بنا به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی. البته باید دقت شود که عسر و حرج می بایست به هنگام مراجعه زن به دادگاه وجود داشته باشد.
  • سوء رفتار مرد تا حدی که ادامه زندگی را برای زن غیر قابل تحمل شود
  • بیماری خطرناک و لاعلاج مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد
  • چنانچه مرد دیوانه شود و امکان فسخ وجود نداشته باشد
  • محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است
  • چنانچه به تشخیص دادگاه مرد ابتلاء به مواد اعتیاد آور باشد به گونه ای که به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زن غیر قابل تحمل کند
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر
درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن

مراحل ثبت درخواست طلاق از طرف زن

برای ثبت مراحل طلاق، زن بایستی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نماید در ابتدا دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می شود سپس دادخواست توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده واقع در محل اقامت مرد یا محل سکونت خود زن ارجاع می شود تا وقت رسیدگی تعیین گردد.

بنا به تبصره ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده، برای ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیـتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضاییه به کنسولگری ها معرفی می شوند امکان پذیر است.

ثبت طلاق در طلاق رجعی منوط به انقضای عده است. در طلاق بائن نیز زن می تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید.

امتناع مرد از اجرای صیغه طلاق با صدور حکم به طلاق

چنانچه حکم طلاق صادر شود، حکم طلاق از سوی زن به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم می شود، در این صورت مرد باید ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفتر خانه حاضر باشد در صورتی که ظرف مدت مقرر در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به دو طرف ابلاغ می نماید برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور مرد و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به مرد ابلاغ می گردد و در صورت اعلام عذر موجه یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از دو طرف، دعوت به عمل می آید.

درخواست طلاق در صورت داشتن حق طلاق

از آنجا که حق طلاق مطابق قانون مدنی به اختیار مرد گذاشته شده اما در مواردی مرد می تواند این حق را از طریق وکالت به زن منتقل نماید. از آنجا که وکالت عقدی جایز است بنابراین در صورت فوت، جنون یا سفیه شدن هر یک از زن و مرد وکالت منفسخ می شود.

اگر در ضمن عقد نکاح برای زن وکالت در طلاق به صورت بلاعزل شرط شده باشد، مرد نمی تواند آن را عزل نماید اما گاهی وکالت در طلاق پس از عقد در دفترخانه داده می شود که می تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد.

اعتراض به حکم طلاق از سوی زن

با درخواست طلاق از سوی زن پس از اینکه دادگاه خانواده حکم به طلاق را صادر کند به سه طریق ذیل می توان به آن اعتراض نمود:

  • واخواهی ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای بدوی یا اطلاع از ابلاغ رای بدوی (در صورتی که خوانده ادعا دارد که از ابلاغ رای بدوی بی اطلاع بوده است) در دادگاه صادر کننده رای بدوی طلاق
  • تجدیدنظرخواهی ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ صدور رای بدوی در دادگاه تجدیدنظر استان
  • فرجام خواهی ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای تجدیدنظر در دیوان عالی کشور

هر کدام از شکایت های سه گانه فوق مانعی برای اجرای حکم  هستند و تا تعیین تکلیف نهایی حکم طلاق اجرا نمی شود بلکه پس از صدور رای دیوان عالی کشور و یا پایان مهلت فرجام خواهی، قطعی و لازم الاجرا می گردد.

امروزه در دادگاه ها شاهد اختلافات زیادی در زمینه اختلافات و دعاوی خانوادگی بخصوص دعوای طلاق هستیم شناخت راهکارهای قانونی جهت پیگیری موضوع برای زن و مرد و انجام دفاعیات موثر در این زمینه بسیار اهمیت دارد بنابراین افرادی که در این زمینه دچار مشکل می شوند بهتر است برای طرح هرگونه دادخواست یا دفاعیات لازمه از دعوا از دانش و تجارب وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوند. وکلای دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از ۱۰ سال سابقه آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در این زمینه می باشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =