حذف نام همسر از شناسنامه

[us_post_title tag=”h1″ link=”post” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22color%22%3A%22%23f24822%22%7D%7D”]

 حذف نام همسر از شناسنامه که در شمار دعاوی خانواده قرار می گیرد، امروزه بنا به رای دیوان عدالت اداری هم از سوی زن هم از سوی مرد حتی در صورت وجود فرزند امکان پذیر است و نام زن و مرد در شناسنامه فرزندان درج می شود.

نحوه حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر سابق از شناسنامه که قبلا برای زن پیش بینی شده بود، امروزه با توجه به رای دیوان عدالت اداری هم زن و هم مرد با در دست داشتن گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه می توانند درخواست خذف نام همسر را داشته باشند. برای این امر در قانون شرایطی پیش بینی شده است که به شرح ذیل است:

اگر زن در زمان طلاق باکره باشد: زن و شوهر می توانند با ارائه گواهی از پزشکی قانونی که نشان دهنده باکره بودن زن است به اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه بدون نیاز به حکم مرجع قضایی مراجعه نمایند و درخواست حذف مشخصات همسر سابق را داشته باشند.

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه

 اما اگر زن در زمان طلاق باکره نباشد: در این صورت حذف نام مشخصات همسر برای هریک از از زن و مرد تنها با ازدواج مجدد و معرفی همسر جدید به دادگاه امکان پذیر است در این خصوص شناسنامه جدیدی صادر می شود.

لازم به ذکر است حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به ثبت رسمی ازدواج دوم و ثبت نام همسر جدید در شناسنامه فرد است بنابراین به صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی توان از این مقرره قانونی استفاده نمود. فقط نام همسر در شناسنامه جدید حذف خواهد شد و نام فرزندان مشترک ازدواج سابق، کماکان در شناسنامه المثنی درج می شود.

ماده ۳۳ قانون ثبت احوال (اصلاحی ۱۳۶۳/۱۰/۱۸) کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا وفات زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت:

در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد.

ازدواج و طلاق غیر مدخوله در شناسنامه المثنی درج نخواهد شد.

با فوت همسر نیز و در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده اقدام نماید.

بنابراین زن به دو صورت می تواند اقدام به حذف نام همسر سابق از شناسنامه نماید:

  • یکی در صورتی که مجددا ازدواج نماید و این ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق به ثبت برسد و اگر در دوران عقد و یا قبل از برقراری رابطه زناشویی تصمیم بر جدایی بگیرند( حتی بعد از ازدواج و قبل از برقراری رابطه جنسی) می توانند برای دریافت شناسنامه جدید بدون وجود نام همسر اول اقدام نمایند.
  • دیگری اثبات دوشیزگی(بکارت) او طبق حکم دادگاه یا هر طریق دیگر.

مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه

  • در صورتی که زن باکره باشد: باید گواهی بکارت از پزشکی قانونی، سند طلاق، حکم طلاق، مدارک هویتی، برگه معرفی‌نامه از دادگاه را باید ارائه دهد.
  • درصورتی که باکره نباشد: باید ثبت ازدواج جدید و مدارک مربوط به آن، سند طلاق، مدارک هویتی ارائه دهد.
  • درصورت فوت همسر: باید گواهی فوت متوفی، سند ازدواج، مدارک هویتی ارائه دهد.

از آنجا که برای حذف نام همسر نیاز به حکم طلاق می باشد اما امروز در فرآیند طلاق اتفاقاتی رخ می دهد و طرفین را به سمتی پیش می برد که تمایلی به حفظ هیچ مدرکی از ازدواج قبلی خود ندارند.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی در این خصوص می توانید از تخصص و تجارب وکلای دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی به صورت حضوری و غیر حضوری بهره مند گردید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =