ضمانتنامه در قراردادهای بین المللی

ضمانت نامه تعهدی است برای اینکه پاسخگوی بدهی دیگری باشد. از آنجا که هر تعهدی را می توان تضمین کرد، تعهد بانک صادر کننده ضمانت نامه نیز می تواند از یک ضمانت دیگر برخوردار شود.تضمین ضمانت نامه بانکی که به آن ضمانت نامه متقابل نیز می گویند در قرارداد های بین المللی به کار گرفته می شود.ضمانت نامه متقابل  تابع مقررات ضمانت نامه های بانکی است و در پاره ای از موارد به دلیل اهمیت و بالا بودن مبلغ چندین بانک پرداخت وجه ضمانت نامه متقابل را تضمین می کنند.این نوع ضمانت نامه ها از سوی بانک های ایرانی به محض تایید و گواهی اینکه سازمان دولتی ایرانی ضمانت نامه اول را مطالبه کرده است قابل وصول است.

قانون حاکم بر ضمانت نامه متقابل در قراردادهای بین المللی، قانون کدام کشور می باشد؟

در ضمانت نامه های داخلی، موضوع قانون حاکم مطرح نمی شود، زیرا دستور دهنده و ذی نفع و بانک صادرکننده همگی در قلمرو یک کشور اقامت دارند و مانند همه شهروندان تابع قوانین داخلی همان کشور هستند. ولی در ضمانت نامه های بین المللی این که چه قانونی بر ضمانت نامه حاکم است مورد بحث قرار می گیرد. استقلال ضمانت نامه متقابل از ضمانت نامه درجه اول و قرارداد پایه سبب می شود  که انتخاب قانون حاکم برای رسیدگی به اختلافات احتمالی، به اراده طرفین بستگی داشته باشد. در صورتی که در قرارداد ضمانت نامه متقابل قانون حاکم پیش بینی نشده باشد، قانون محل اقامتگاه یا مرکز امور بانک صادرکننده ضمانت نامه متقابل، بر این ضمانت نامه حاکم می باشد.

برای رسیدگی به اختلافات ناشی از ضمانت نامه باید به کدام دادگاه مراجعه شود؟

اگر در خود ضمانت نامه، مرجع قضایی یا داوری ویژه ای برای رسیدگی به اختلافات پیش بینی نشده باشد، دادگاه محل اقامت ضامن دارای صلاحیت رسیدگی به اختلاف است. در مواردی که در قرارداد پایه، شرط ارجاع اختلاف احتمالی به داوری درج شده باشد و یا پس از وقوع اختلاف، طرفین توافق بر ارجاع آن به داوری نمایند، چنین شرطی شامل اختلافات احتمالی میان بانک و ذی نفع ضمانت نامه نمی باشد. دلیل این امر استقلال ضمانت بانکی درجه اول و ضمانت نامه متقابل است. به موجب ماده ۱۱ مقررات یکنواخت ضمانت نامه های تضمینی، طرفین ضمانت نامه می توانند اختلافات خود را به داوری ببرند؛ اما چنانچه ذی نفع و بانک در ارجاع اختلاف به داوری توافق نکنند، هر گونه اختلافی میان آنان منحصراً در دادگاه صالح کشوری که بانک صادرکننده ضمانت نامه در آن قرار دارد، حل و فصل می شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =