ایجاد موسسه پزشکی غیرمجاز توسط افراد غیر متخصص

با توسعه علوم مختلف، نیاز به یکجا بودن تخصص ها در یک مکان احساس می شود که علاوه بر سهولت دسترسی برای مراجعین، بار اقتصادی خوبی نیز برای موسسین آن خواهد داشت، که علم پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛

موسسه پزشکی محلی است که در آن گروهی از افراد صالح در حوزه ی پزشکی که دارای شماره نظام پزشکی می باشند، پس از اخذ پروانه بهره برداری از دانشگاه علوم پزشکی شهر مورد نظر و تعیین مسئول فنی مجموعه یا از خدمات تشخیصی و درمانی و یا هر دو را به صورت خصوصی، دولتی، و غیر دولتی ارائه نماید و هم چنین موسسه پزشکی عنوان کلی است که دربرگیرنده موارد عدیده ای از قبیل ذیل میشود:

بیمارستان، پلی کلینیک، فیزیوتراپی، هیدروتراپی، لابراتوار، کارخانه های داروسازی، داروخانه، درمانگاه، بخش تزریقات و پانسمان و…

برای اینکه یک موسسه پزشکی به ثبت برسد، ابتدا باید توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه تأیید صلاحیت شود و توسط حراست دانشگاه علوم پزشکی مربوطه نیز تأیید شود و همچنین اشخاصی که می خواهند این موسسه را به ثبت برسانند باید متخصص باشند و همچنین باید گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی عدم محکومیت کیفری را از نظام پزشکی اخذ نمایند.

موسسه پزشکی

در صورتی که شخصی فاقد تخصص پزشکی بخواهد یک موسسه پزشکی ایجاد نماید برابر با قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مجرم محسوب می شود و حسب مورد، به مجازاتهای زیر محکوم می گردد:

که در اقدام نخست موسسه تعطیل می شود و کلیه ی ملزومات موسسه به نفع دولت ضبط می گردد؛

و در مرحله ی دوم علاوه بر مجازاتهای مرتبه اول، جریمه نقدی به میزان یک میلیون تا ده میلیون ريال و اعلام نام در جراید؛

و در مرحله سوم علاوه بر مجازتهای مرتبه دوم، زندان از شش ماه تا یکسال.

با توجه به موارد مذکور و قانون پلمپ و رفع پلمپ واحدهای صنفی باید گفت که برابر این قانون نیروی انتظامی نیز موظف است در اجرای این قانون همکاری لازم را به عمل آورد و برای این امر باید نیروی لازم جهت تعطیل و پلمپ موسسه مذکور در اختیار مجامع مزبور قرار گیرد.

هم چنین لازم به ذکر است که نیروی انتظامی قبل از اینکه اقدام به پلمپ یا تعطیلی موسسه دایر شده نماید باید ۱۰ تا ۲۰ روز به دایر کننده مهلت دهد تا کالای موجود در محل را تخلیه نماید.

و در صورتی که موسسه پزشکی پلمپ بشود ولی پلمپ توسط افرادی که موسسه را دایر نموده اند بشکند و این اشخاص به ادامه فعالیت خود بپردازند براساس قانون مجازات اسلامی باید گفت که هر گاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی پلمپ شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن ها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا ده سال محکوم خواهد شد.

اهمیت فعالیت در حوزه ی خاص

موضوع فعالیت موسسات پزشکی، نظر به ماهیت، بدنه و هدفی که آن موسسه برای آن دائر و تشکیل شده است و برای آن عمل خاص مجوز کسب شده، تعیین میگردد. فلذا با دائر نمودن یک موسسه پزشکی در قالب انجام امور فیزیوتراپی و امور طب فیزیکی، نمیتوان در آن موسسه نسبت به انجام آزمایش یا تزریقات(مگر در مواردی که آن عمل پرشکی ایجاب می کند) و پانسمان مبادرت ورزید. چنان چه در موسسه پزشکی اموری خلاف آنچه که در پروانه و جواز قید شده است، فعالیتی صورت گیرد، این عمل، از موارد  شکایت از موسسات پزشکی خواهد بود.

مرجع شکایت از موسسات پزشکی غیرمجاز

در صورتی که فردی که در رشته ی خاصی تخصص دارد، اما در کنار آن به عمل پزشکی دیگری نیز مشغول است، به طور مثال دندان پزشکی که با خرید لوازم لیزر، این عمل را نیز در مطبش انجام می دهد، می توانید از پزشک بابت طبابت غیر مجاز و در صورتی که مجاز باشد، اما در عملش، دچار قصور و خطای پزشکی شود، در سازمان نظام پزشکی علیه او اقدام به طرح دعوا کنید.

اما در صورتی که فردی عادی و بدون تحصیلات مخصوص به آن، به طور مثال اقدام به خرید لوازم فیزیوتراپی کند و به این عمل مشغول شود، بدیهی است که شکایت علیه وی در سازمان نظام پزشکی، موضوعیتی نخواهد داشت! فلذا در چنین فرضی، مرجع مرجع شکایت از موسسات پزشکی غیرمجاز محاکم قضایی و کیفری میباشد. مطابق تبصره ۶ ماده ۳ قانون به جرائم موضوع قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی مواد خوردنی و آشامیدنی مانند شکایت از موسسات پزشکی غیرمجازدر دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی صورت میپذیرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =