الزام به اخذ پایان کار در قرارداد مشارکت در ساخت

الزام سازنده به اخذ پایان کار یکی از اصول اساسی جهت انتقال سند رسمی است.چرا که بدون اخذ گواهی پایان کار انتقال سند مالکیت ملک در دفتر اسناد رسمی صورت نمی گیرد . لازم به ذکر است که اخذ پایان کار از وظایف سازنده می باشد.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

در قراردادهای مشارکت در ساخت مالک ازهمان ابتدای شروع به اجرای قرارداد ، وکالت نامه رسمی به سازنده میدهد .تا اقداماتی مانند اخذ پروانه ساخت، مراجعه به شهرداری، اخذ پایان کار ، صورت مجلس تفکیکی و غیره را انجام دهد . در قرارداد مشارکت در ساخت از جمله تعهدات سازنده اخذ پایان کار ساختمان می باشد. سازنده می بایست ساختمان را طبق نقشه ای که مورد تائید شهرداری بوده ساخته و به اتمام برساند .پس از پایان کار ،سازنده به شهرداری مراجعه مینماید. و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را ارائه می دهد.چنانچه ساختمان طبق نقشه، ساخته شده باشد وخلافی نداشته باشد گواهی پایانکار توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر میشود.

نحوه طرح دعوای الزام سازنده به اخذ پایان کار

چنانچه سازنده پایانکار را اخذ ننماید مالک یا خریداران میتوانند دعوای الزام سازنده به اخذ پایان کار را طرح نمایند. دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار در دادگاه محل وقوع ملک ارائه می گردد. و پس از رسیدگی و صدور رای ،سازنده ملزم به اخذ پایانکار می شود. و مالک یا خریداران می توانند تقاضای صدور اجرائیه را بنماید. در این مرحله به سازنده جهت انجام امور مربوط به اخذ گواهی پایان کاراخطار میشود.

چنانچه ایشان از انجام این کار امتناع ورزد مالک یا خریداران خود میتوانند اقدام به اخذ گواهی پایان کار نمایند.و هزینه های انجام شده در این خصوص را از سازنده مطالبه نمایند.

اخذ پایان کار

پس از پایان یافتن عملیات ساخت و ساز ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت در صورتیکه ساختمان مورد تأیید شهرداری باشد، مدرکی را تحت عنوان پایان کار به سازنده می دهند که این مدارک پایان عملیات ساختمانی را تأیید می کند.

مدارک لازم برای اخذ پایان کار

  1. شناسنامه و کارت ملی
  2. ارائه سند و یا مدرک و یا قولنامه و توافقات دو طرف قرارداد

اخذ پایان کار


دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی در راستای اهداف و خط مشی خود مبنی بر پیشگیری از اختلافات و نهایتاً کاهش حجم دعاوی در مراجع قضائی و اداری و با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین حقوقی مورد اعتماد در زمینه قراردادهای مشارکت در ساخت، خدمات حقوقی تخصصی خویش را ارائه می نماید. برای بهره گیری از این خدمات می توانید با دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی تماس حاصل فرمائید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.