وکالت و انواع وکالت

وکالت عقدی است که به موجب آن شخصی برای انجام امری نایب شخص دیگری می شود یعنی شخص به وکیل اختیار می دهد تا به نام و به حساب او تصرفاتی کند. بنابراین وکیل نسبت به آثار اموری که انجام می دهد در حکم واسطه است و آنچه می کند برای موکل است.

دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی در طی سالیان گذشته تلاش نموده در زمینه های مختلف حقوقی به صورت کاملاً تخصصی فعالیت نماید لذا با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه های مختلف تخصص لازم و کافی را دارند برای رسیدن به اهداف خویش تلاش می نماید لذا در موسسه می توانید با توجه به نیاز خود در زمینه های مختلف مانند  امور بانکی ، بورس ، ورشکستگی ، قاچاق ، دعاوی ملکی ،اجاره و سرقفلی ،  قراردادها ،  دعاوی حقوقی، دعاوی کیفری،امور ثبتی،  بین المللی،  اوقاف، وکالت تخصصی شرکتها،  امور تعزیرات ،  امور پیمانکاری،  امور خانواده و… بهره مند شوید.

وکالت مدنی

در بسیاری از موارد می توان جهت انجام عمل حقوقی یا انجام امور اداری شخصی را به عنوان وکـیل انتخاب نمود برای این امر می بایست هر دو طرف (وکـیل و موکل) در دفاتر اسناد رسمی حضور پیدا کرده و نسبت به موضوع مورد نظر خویش وکالتنامه رسمی تنظیم نمایند. وکالت جهت فروش خانه یا فسخ اجاره یا طلاق و یا مراجعه با ادارات دولتی و سازمانها نمونه هایی از وکالت های مدنی می باشند.

وکالت قضایی

 وکالت قضایی یا دادگستری را فقط با وکیل پایه یک دادگستری که دارای پروانه وکـالت می باشند می توان منعقد نمود و مقصود از آن دادن وکالـت به وکیل دادگستری جهت مراجعه به مراجع قضایی و پیگیری پرونده موکل می باشد حال ممکن است وکالت در محاکم حقوقی باشد یا محاکم کیفری و این بستگی به موردی دارد که موکل به وکیل دادگستری جهت انجام آن موضوع وکالت می دهد.

بنابراین وکـالت دعاوی، تفویض اختیار به وکیل برای رجوع به دادگاه و دفاع از حق با تمامی مقدمات و مستلزمات آن است.

وکالت با واسطه

 وکالت با واسطه که به آن وکالت مع الواسطه نیز می گویند، شخص به دیگری نیابت می دهد تا از طرف او وکیل انتخاب نماید این اختیار را (حق توکیل) می نامند. برای مثال شخصی که دعوایی در دادگاه دارد و وکلای متخصص و امین را در آن باره نمی شناسد، می تواند به معتمدی که در این باره آگاهی لازم را دارد وکالت دهد تا او وکیلی را برای دفاع از آن دعوی انتخاب کند.

دادن وکـالت به شخص دیگر چه در امور مدنی و چه در امور قضایی بسیار حائز اهمیت می باشد بنابراین نسبت به حدود اختیاراتی که در وکالت به وکیل داده می باشد می بایست دقت نمود تا از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری به عمل آورد.

چرا که در بسیاری از مواقع به دلیل عدم آگاهی افراد و سودجویی برخی افراد دیگر باعث می شود در وکالتنامه های تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی نسبت به مواردی وکالت داده شود که موجبات تضرر شخصی که وکالـت می دهد را فراهم آورد و بسیاری از شکایات در دادسراها و دادگاه ها ناشی از وکالتنامه هایی است که متأسفانه هنگام تنظیم آنها دقت نشده و باعث گردیده شخصی که به او وکـالت در انجام موضوع خاصی داده شده از این طریق مبادرت به سوء استفاده نسبت به اموال موکل نماید. لذا از طریق مشاوره حقوقی قبل از تنظیم قرارداد وکالـت می توانید از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری نمائید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫4 نظر

  • داوودی

    همسرم قیم قانونی پدرش است بعد از ۱۰ ماه از فوت پدر مادر بزرگش طلب حق شیر دارد میتواند بدون رضایت قیم بگیرد لطفا میزان حق شیر را هم بگین ممنونم

    خرداد ۳۱, ۱۴۰۲ در ۱۵:۴۹
    • دادپویان حامی

      سلام بعد فوت پدر بزرگ قیمومت منتفی وعقد وکالت منفسخ میگردد اگر مادر بزرگ طلبی از متوفی داشته باشد از اموال متوفی استیفا میگردد

      خرداد ۳۱, ۱۴۰۲ در ۱۶:۲۲
  • یاسر

    با سلام. سوالی داشتم. ممنون میشم پاسخ دهید. آیا وکالت شخص حقوقی از شخص حقوقی دیگر درطرح دعوی قابل پذیرش است یا خیر؟

    مرداد ۱۵, ۱۴۰۱ در ۰۹:۴۳
    • دادپویان حامی

      سلام. به طور کلی وکالت شخص حقوقی از شخص حقوقی دیگر چنانچه در اساسنامه آنها تجویز شده باشد بلامانع است. مثل اینکه شرکتی به شرکت دیگر برای خرید و فروش و اجاره وکالت دهد. زیرا شخص حقوقی نیز مانند شخص طبیعی می تواند دارای اهلیت تمتع و استیفا باشد، النهایه چون به موجب قانون وکالت جهت اقامه دعوی پروانه مخصوص وکالت لازم است همان طوری که شخص طبیعی فاقد پروانه نمی تواند از ناحیه غیر در دادگاه اقامه دعوی یا دفاع کند شخص حقوقی هم بدون پروانه حق طرح دعوی یا دفاع نخواهد داشت و از آنجا که در قانون وکالت صدور پروانه اشخاص حقوقی پیش بینی نشده است، علیهذا شخص حقوقی نمی تواند به وکالت از دیگری درامر دادرسی مداخله نماید.

      مرداد ۱۵, ۱۴۰۱ در ۰۹:۴۹

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 + پنج =