مقالات و نکات کاربردی

قرارداد نمایندگی بین المللی

مقالات و نکات کاربردی

نمایندگی بین المللی

قرارداد نمایندگی یا Agency Agreement  یکی از اشکال بازاریابی در تجارت بین المللی است که در آن نماینده به جای اصیل، طرق قرارداد قرار می گیرد.
در قرارداد نمایندگی بین المللی، مفهوم نماینده شبیه به تعریف حقوقی معمول آن نیست، بلکه در این نوع قرارداد «نماینده» کسی است که قراردادهایی را با اشخاص ثالث از جانب کارفرمای خود منعقد می کند و به اسم خود، خرید و فروشی انجام نمی دهد، هر چند که به صورت مستقل عمل می کند و تحت استخدام اعطا کننده ی نمایندگی بین المللی نیست.

نمایندگی بین المللی

قرارداد های نمایندگی واجد 3 رابطه است:

  1. رابطه ی اصیل و نماینده
  2. رابطه اصیل و شخص ثالث
  3. رابطه نماینده و شخص ثالث

اختیارات نماینده، طبق قرارداد و به صورت صریح یا ضمنی و فعلی از طریق اصیل به وی اعطا می شود.

وظایف اصلی نماینده در قرارداد نمایندگی بین المللی:

  • به کارگیری کوشش و دقت متعارف.
  • افشای کلیه ی واقعیت های اساسی که ممکن است در تصمیم گیری اصیل مورد قبول سفارش مشتری تأثیر بگذارد
  • عدم کسب منافع مخفی
  • عدم افشای اطلاعات محرمانه

نماینده معمولآً براساس مقدار فعالیتی که داشته، درصد مشخصی از میزان فروش را به عنوان حق کمیسیون دریافت می کند.

اصیل یا همان اعطا کننده ی نمایندگی نیز وظایفی بر عهده دارد از جمله اینکه:

1- حق العمل نماینده را بپردازد 2- در صورتی که در قرارداد، وظیفه ی خاص علاوه بر نمایندگی را بر عهده ی نماینده گذاشته باشد، هزینه ها و مبالغ جبرانی آن را بپردزاد، مثل طرح دعوی علیه مشتری که در ادای دین خود کوتاهی کرده.

از مواد مهمی که باید در قراردادهای نمایندگی بین المللی مشخص شود، منطقه ی اجرایی قرارداد است و نماینده ملتزم به اعمال نمایندگی در محدوده ی مشخص شده است.


موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بهره گیری از وکلای متخصص و با سابقه در امور قراردادهای داخلی و بین المللی آماده ی ارائه خدمات حقوقی تخصصی که در دپارتمان قراردادها و اسناد بیان گردیده است می باشد. جهت بهره مندی از این خدمات می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید.