اقدامات اشخاص بر روی املاک در مواردی نیاز به اخذ مجوز از شهرداری و پروانه دارد و در مواردی هم خیر

انجام اقدامات ساختمانی از سوی مالکان در مواردی نیاز به اخذ مجوز از شهرداری است و در مواردی خیر و اگر شهرداری در مورد اول همکاری ننماید می توان جهت احقاق حق از این نهاد شکایت به عمل آورد.

برخی از اقدامات بدون نیاز به اخذ مجوز از شهرداری

1- مرمت پشت بام از قبیل (تعویض قیرگونی، پوشش آسفالت، نصب موازئیک، اندوکاهگل، تعویض یا تعمیر شیروانی)

2- تعویض موازئیک ساختمان و راه پله

3- سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی

4- نماسازی اعم از ساختمان و دیوار حیاط

5- محوطه سازی در منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر و هر نوع کف بندی، باغچه بندی مشروط بر عدم حذف پارکینگ

6- نصب، تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی

7- تعویض درب یا پنجره مشروط بر عدم تغییر در نظام فنی و معماری کاربردی ساختمان

نحوه ی صدور پروانه احداث

در خصوص اقدامات اساسی ساختمانی از قبیل ساخت و ساز و…، نحوه ی صدور پروانه ی احداث به طریق ذیل می باشد:

نحوه ی تشکیل پرونده با سند بنچاق یا اجاره نامه ی اوقاف و یا سند واگذاری سازمان مسکن

در مواردی که متقاضیان سند بنچاق یا اجاره نامه اوقاف و یا سند واگذاری سازمان مسکن را بدون داشتن سند مالکیت ارائه نمایند، مراتب در هر مورد با ذکر نام مالک و شماره ملک از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام خواهد شد. تا در صورتیکه معارض نداشته باشد، اقدام به صدور پروانه شود.

تشکیل پرونده جهت املاک دارای بنچاق و فاقد سند مالکیت

صدور پروانه ساختمانی جدید و اجاره نامه احداث اضافه اشکوب، جهت زمینهایی که دارای بنچاق بوده ولی فاقد سند مالکیت با ابعاد مشخص باشند، منوط به استعلام از ثبت به منظور احراز مالکیت متقاضی و مشخص شدن ابعاد زمین می باشد.

تشکیل پرونده جهت معلقات تفکیکی براساس صورتمجلس تفکیکی

صدور پروانه ساختمانی جهت متعلقات تفکیکی براساس صورتمجلس تفکیکی، ضمن رعایت کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی بلا مانع می باشد.

تشکیل پرونده جهت تعمیرات مغازه ها، بدون اخذ برگ مفاص حساب نوسازی

تعمیرات جزئی برای رفع نقص بهداشتی مغازه هایی که مورد تائید دستگاههای بهداشتی می باشد، بدون گرفتن برگ مفاصا حساب نوسازی و با رعایت کلیه مقررات بلامانع می باشد.

نکاتی که پس از تشکیل پرونده در موارد متعدد فوق، باید رعایت گردد:

1- درج مفاد تعهدات اخذ شده در پروانه های ساختمانی

2- انجام بازدیدهای صدور پروانه تفکیک و کسب تا اخذ مجوز یکبار انجام گردد

3- انجام بازدید در روز تعیین شده و اعلام نتیجه ی بازدید

5- ذکر حداکثر مدت اعتبار جهت پایان یافتن ساختمان در پروژه ساختمانی

6- لزوم صدور پروانه تخریب و نوسازی تواماً

طرح شکایت علیه شهرداری

در مواردی دیده شده است که با وجود انجام مراحل صدور پروانه ساختمانی در فوق و یا در مواردی حتی پیش از تشکیل اولیه ی پرونده، شهرداری ها همکاری های لازم را جهت صدور مجوز به عمل نمی آورند.

در اینگونه موارد با پیوست ادله و مدارک قانونی به دادخواست می توان علیه شهرداری در دیوان عدالت شکایت به عمل آورد.

وکلای مجرب موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی آماده ی ارائه ی هر گونه خدمات از قبیل مشاوره و قبول وکالت مالکان محترم در زمینه ی دعاوی علیه شهرداری به جهت عدم صدور پروانه ی ساختمانی می باشد. و توصیه می گردد حتماً برای طرح شکایاتی از این قبیل از مشاوره های تخصصی و دقیقی وکلای مجرب ما استفاده کنید تا از این راه شکایتی دقیق طرح کرده و رأیی موافق با حق و حقوق خویش دریافت کنید.

انجام اقدامات ساختمانی از سوی مالکان در مواردی نیاز به اخذ مجوز از شهرداری است و در مواردی خیر و اگر شهرداری در مورد اول همکاری ننماید می توان جهت احقاق حق از این نهاد شکایت به عمل آورد.

فهرست