داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت

بروز اختلاف میان مالک و سازنده در مورد موضوعات ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت امری محتمل است. مرسوم است که طرفین قرارداد به منظور رفع این اختلافات در مدت زمان کوتاه تر و صرف هزینه کمتر، از طریق انعقاد قرارداد داوری یا درج شرط ارجاع دعاوی به داوری در قرارداد مشارکت در ساخت، رسیدگی به منازعات خود را در صلاحیت داور یا هیات داوران قرار می دهند.

اختلافات ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت

دعاوی میان مالک و سازنده ممکن است ناشی از اختلاف در تفسیر متن قرارداد باشد؛ برای پیشگیری از وقوع چنین اختلافاتی توصیه می شود متن قرارداد به گونه ای تنظیم شود که احتمال وجود تفاسیر متعارض را به حداقل برساند. بهره مندی از نظر وکلا و مشاوران حقوقی متخصص می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

همچنین ممکن است طرفین در اجرای قرارداد مشارکت در ساخت دچار اختلاف شوند مثل اختلاف در تاریخ تخلیه و تحویل ملک به سازنده، تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت به جهت وقوع فورس ماژور، انتقال قرارداد مشارکت در ساخت از سوی سازنده بدون موافقت مالک و ….

حل اختلافات ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت در محاکم دادگستری

دادگاه ها به عنوان مرجع عام تظلم خواهی، صلاحیت رسیدگی به دعاوی ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت را دارند. برخی از دعاوی ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت مثل مطالبه وجه بابت سهم مالک از هزینه تخلفات ساختمانی یا الزام مالک به ارائه اصل سند مالکیت در هر یک از دادگاه های عمومی حقوقی محل انعقاد یا اجرای قرارداد یا محل اقامت خوانده قابل طرح و رسیدگی است.

رسیدگی به سایر دعاوی که ارتباط مستقیم با ملک موضوع مشارکت دارند مثل الزام مالک به تجمیع املاک یا الزام سازنده به اخذ پروانه ساختمان در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک قرار دارد.

حل اختلافات ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت از طریق داوری

مالک و سازنده می توانند ضمن قرارداد مشارکت در ساخت یا پس از بروز اختلاف رسیدگی به دعاوی خود را به داور یا هیات داوران ارجاع دهند. توصیه می شود طرفین ضمن قرارداد مشارکت در ساخت، داور مدنظر خود را نیز تعیین نمایند؛ چراکه در صورت عدم تعیین داور مرضی الطرفین پیش از بروز اختلاف، ممکن است طرف مقابل از توافق در مورد انتخاب داور امتناع نموده و عملا شرط رسیدگی توسط داور را از اعتبار ساقط نماید.

مدت زمان رسیدگی توسط داور

مالک و سازنده می توانند ضمن قرارداد، مدت معینی را برای رسیدگی و صدور رای داوری تعیین نمایند و داور موطف است ظرف همان مهلت رای خود را صادر نماید. چنانچه طرفین در این مورد سکوت کرده باشند، وفق ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی، داور مکلف است ظرف سه ماه اقدام به صدور و ابلاغ رای نماید. شورع این مهلت از زمان ابلاغ موضوع به داور محاسبه می شود.

هم صدور و هم ابلاغ رای داوری باید داخل در مدت تعیین شده باشد؛ در غیر این صورت ذی نفع می تواند ابطال رای داوری را از دادگاه بخواهد.

امتناع داور از رسیدگی به دعوا

داور مرضی الطرفین می تواند داوری را قبول نکند اما در صورت قبولی باید به موضوع رسیدگی کرده و رای صادر کند و حق استعفا پس از قبولی برای داور وجود ندارد.

در صورتی که رسیدگی به دعوا به داور یا داوران معین ارجاع شده و آنان از رسیدگی امتناع کنند، رسیدگی به دعوا در صلاحیت عام محاکم دادگستری قرار خواهد داشت؛ مگر اینکه طرفین مجددا به داوری شخص یا اشخاص دیگری توافق کنند.

اثر انحلال قرارداد مشارکت در ساخت بر داوری

در موارد فسخ، انفساخ یا ابطال قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد یا شرط داوری نیز قهرا از بین می رود؛ چرا که با انحلال قرارداد مشارکت در ساخت موضوعی برای داوری باقی نمی ماند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫4 نظر

  • رضا

    سلام
    دونفر از دوستان باهم قرارداد بستن برای ساخت مشارکت و بعد از بررسی و خاکشناسی مشخص گردید زمین مناسب ساخت نیست و امکان ریزش ساختمان های مجاور دارد و برای ساخت باید هزینه هنگفتی برای مقاوم سازی پی ساختمان بشود که سازنده اعلام کرده در توان من نیست و متضرر میشوم و گفته یا همان ساختمان قبلی که تک واحدی ویلایی قدیمی ساخت بود را برای مالک میسازم یا بجای اون واحدی جای دیگه بهت تحویل میدم ولی صاحب زمین میگوید در ازای خراب کردن ساختمان قبلی فقط مبلغ پانصد میلیون پول به من بده البته ساختمان قدیمیش ارزشش خیلی خیلی کمتر ازین مبلغ هست خلاصه اینکه سازنده قبول نکرده و الان مشکل دارن و صاحب زمین میخواد قانونی اقدام کنه و من به عنوان داور مشخص شدم ضمن اینکه تمام نشست هایی که باهم داشتن که بحث و دعوا یا مذاکره داشتن من حضور نداشتم الان صاحب زمین از من میخواد رای بدم.سوال ؟ من میتونم اصلا انصراف بدم و خودم رو قاطی این ماجرا نکنم ؟ برای من بار حقوقی نخواهد داشت؟

    خرداد ۷, ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳
    • دادپویان حامی

      سلام بله بهتر هست استعفا از داوري بدهید و مسولیتی نداريد

      خرداد ۲۷, ۱۴۰۱ در ۲۳:۰۵
  • کمالی

    با سلام، قرارداد مشارکت بین بنده و سازنده منعقد و مرحله ساخت تقریبا کامل شده است(با ۱۱ ماه تاخیر) ، در بند پیش فروش قید شده که طرفین حق پیش فروش تنها یک واحد از واحدهای سهم خود را پس از اتمام سفت کاری دارند، سازنده اولین واحد خود را در فروردین ۱۴۰۰ با تایید اینجانب پیش فروش نمود سپس در مرداد همان سال درخواست پیش فروش دومین خود را به علت نیاز مالی نمود، بنده مخالفت ولی با اصرار سازنده و پیگیری داور قرارداد به صورت مشروط( عدم انتقال دانگ دوم در زمان مقرر و انتقال پس از اتمام واحدها و مشاعات و همزمان با انتقال دانگ سوم) موافقت نمودم، پس از چند روزی متوجه شدم سازنده مبلغ دریافتی از خریدار واحد دوم را در پروژه دیگری سرمایه گذاری کرده است، اختلافاتی بین ما ایجاد ولی سازنده به جای تکمیل ساختمان اقدام به پیش فروش سومین واحد (آخرین واحد) به صورت مخفیانه نمود و باز هم پول را در پروژه دیگر سرمایه گذاری کرد، مبایعه نامه واحد سوم را در اختیار نداشتم تا نسبت به ابطال آن اقدام کنم، اخیرا این مدرک به دستم رسیده و ساختمان نیز با فشارهای فراوانی که وارد کرده ام در همین روزها در حال تکمیل شدن است ولی با مغایرتهایی نسبت به لیست مصالح و متریال، که به همین خاطر از انتقال دو دانگ خودداری کرده ام،طی اظهار نامه مغایرتها را به سازنده نیز اعلام کرده ام، سازنده حاضر به تادیه خسارات تاخیر هم نیست، آیا در این شرایط می توانم به منظور در فشار قرار دادن سازنده جهت انجام تعهدات دادخواست ابطال مبایعه نامه پیش فروش سومین واحد را به دادگاه بدهم؟(داور بی طرف نیست و جانب سازنده را بیشتر می گیرد). ممنون از راهنمایی شما

    اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ در ۱۵:۲۱
    • دادپویان حامی

      سلام بله میتوانید و موضوع در صلاحيت دادگاه هست و ارتباطی به داوری شما در قرارداد مشارکت در ساخت ندارد

      اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ در ۱۶:۰۹

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 1 =