مجازات و تکرار جرم صدور چک پرداخت نشدنی

جرم صدور چک پرداخت نشدنی

مجازات صدور چک پرداخت نشدنی

قانون صدور چک ( جرم صدور چک پرداخت نشدنی ) علاوه بر مجازات اصلی، یک نوع اقدام بازدارنده را نیز که بی شباهت به مجازات های تبعی نیست علیه صادر کننده چک بلامجل پیش بینی کرده است که در ذیل به شرح آنها می پردازیم:

مجازات اصلی

مطابق ماده ۷ قانون صدور چک هر کس مرتکب جرم صدور چک پرداخت نشدنی گردد به شرح ذیل محکوم خواهد شد

  • اگر مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ريال باشد به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد
  • اگر مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ريال تا پنجاه میلیون ريال باشد، از شش ماه تا یکسال حبس محکوم خواهد شد
  • چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ريال بیشتر باشد، به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد و در صورتی که صادر کننده اقدام به اصدار چک های بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چک ها ملاک عمل خواهد بود.

تبصره: این مجازاتها شامل مواردی که ثابت شود چکهای بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده نمی باشد.

جرم صدور چک پرداخت نشدنی

مجازات تبعی

مطابق ماده ۲۱ قانون صدور چک جرم صدور چک پرداخت نشدنی ) بانکها مکلفند کلیه حسابهای جاری اشخاصی را که بیش از یکبار چک بی محل صادر کرده و تعقیب آنها منتفی به صدور کیفرخواست شده باشد، بسته و تا سه سال به نام آنها حساب جاری دیگر باز ننماید.

مسئولین شعب هر بانکی که به تکلیف فوق عمل ننمایند حسب مورد با توجه به شرایط و امکانات و دفعات و مراتب جرم به یکی از مجازاتهای مقرر در ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری توسط هیأت رسیدگی به تخلفات اداری محکوم خواهند شد.

مطابق تبصره ۱ این ماده نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سوابق مربوط به اشخاصی را که مبادرت به صدور چک بلامحل نموده اند به صورت مرتب و منظم ضبط و نگهداری نماید و فهرست اسامی این اشخاص را در اجرای مقررات این قانون در اختیار کلیه ی بانکهای کشور قرار دهد.

تکرار یا تعدد جرم صدور چک پرداخت نشدنی

حکم تعدد یا تکرار جرم صدور چک پرداخت نشدنی را نیز مثل کلاهبرداری و خیانت در امانت، با توجه به این که از زمره ی جرایم مستوجب تعزیر می باشد باید در مواد ۱۳۱ الی ۱۳۹ قانون مجازات اسلامی جدید جستجو کرد.

بنابراین اگر کسی چند فقره چک بلامحل (موضوع مواد ۳ تا ۱۰) صادر کرده باشد و به همه آنها یکجا رسیدگی شود و فقط یک مجازات برای وی تعیین خواهد شد ولی تعدد جرم در این حالت می تواند از علل مشدده ی کیفر باشد. همینطور اگر کسی به موجب حکم دادگاه به مجازات تعزیری یا بازدارنده محکوم شود و آن را تحمل کرده است مجدداً مرتکب جرم قابل تعزیر (مثلاً چک بلامحل) شود دادگاه می تواند در صورت لزوم مجازات او را تشدید کند.


دفتر حقوقی بین المللی دادپویان حامی و وکیل های مجرب و متبحر این موسسه آماده ارائه هر گونه مشاوره و قبول وکالت دعاوی در خصوص جرایم مربوط به صدور چک بلامحل چه از سوی شاکی و چه از سوی متهم می باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.